Ny dator - Hjälp med tweak/felsökning

Permalänk

Ny dator - Hjälp med tweak/felsökning

Hej.
Köpte ny dator för ett par dagar sedan, fick hem den och monterade den utan problem. Men den uppför sig inte riktigt som jag tänkt mig, FPSen i spel är "låg" och jag får massiva FPS drops.
Här är vad jag har i maskinen:

CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
Chassi: Fractal Design Define R5 Svart
PSU: Corsair CX750M, 750W PSU
Motherboard: MSI Z170A GAMING M3, Socket-1151
HDD: HyperX Fury 240GB 2.5" SSD
CPU cooler: Noctua NH-U12S CPU Kylare
GPU: ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming
MEMORY: Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB
Main monitor: Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU
OS: Windows 10 PRO 64-bit
HZ på main monitor: 144
Har även 2 skärmar till, vanliga 60hz, inga märkvärdiga.

Så det är en ganska kraftfull maskin.
Jag spelar just nu t.ex. Battlefield 1, på Ultra settings, ingen v-sync.
FPSen ligger mellan 60-70(är inte det lågt?), men efter att jag spelat 1-2 timmar så sjunker FPSen till sub 40 och det blir ospelbart. Även när jag ligger på 60-70 så känns det lite "ryckigt" inte FPS drop ryckigt, utan mer som att det inte riktigt hänger med i svängarna.
Startar jag om spelet när de massiva FPS dropsen kommer, så funkar det igen.
Har kört MSI afterburner samtidigt och graderna på GPUn är inte ens över 60, så fläktarna är inte ens igång.
Spelar jag World of warcraft så får jag också FPS drops, fast inte alls lika kraftiga, så kan inte utesluta att det är spelet i sig som beter sig konstigt. Men även i WoW kommer jag inte över 90 FPS på high settings, vilket jag tycker är märkligt.
Temp på både CPU och GPU är normala vad jag än gör. Det är FPSen som irriterar mig.

En annan konstig sak, när det blir cutscenes i BF1 så går FPSen ner till under 10, men tabbar jag ut, så blir det "normal" FPS igen. Vad kan det vara?

Det ända jag har gjort sedan jag fick den är att sätta minnena till 3000mhz i BIOS, har inte gjort några andra tweakningar.

Så skulle vilja ha er hjälp. Vilka tweaks kan jag göra på moderkort, GPU osv för att få bästa prestanda. Kan jag ha missat att installera ngn software, eftersom alla spelen redan fanns på en annan HDD jag hade så har jag inte installerat något extra. Kan jag ha missat ngt?

Har även testat att installera om BF1 1 gång, vill helst inte göra detta igen eftersom det tar 9 timmar att ladda ner det igen(skit ADSL )
Tack på förhand!

Mvh
Jesper

Permalänk
Medlem

Du borde få nästan dubbelt så hög fps. Har du alla dom nyaste drivrutinerna?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Tänkte det också. Ja. senaste till grafikkortet iaf.

Permalänk

Körde nu även driver booster(free) och gjorde en full update.

Fortfarande 50-70 FPS i BF1

Permalänk
Medlem

hmm
Kan du ladda ner msi afterburner eller liknande och se hur mycket usage grafikkort och cpu ligger på?

Edit: när jag först installerade min processor så använde den bara 3 av 4 kärnor så va tvungen att aktivera den sista också, utan alla så fungerade inte turbo boost o kanske inte hyperthreading heller så gjorde ju ganska stor skillnad.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Låter värmerelaterat, du har ju inte den biffigaste CPU kylaren direkt - har du bra fläktar i lådan? Ordentligt insug o utblås?

Kolla i Nvidia kontrollpanelen att PhysX är satt till GPU

Prova att mät temp på både gfx / cpu när du gejmar. Runt 70fps på Ultra i BF1 låter normalt, men du ska inte dippa... spelar du i FHD eller 4k?

// LZ

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte råkar aktivera DX12, verkar vara mycket drop i bf1 med det.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Tack för alla svar

Laddade ner MSI afterburner. Tempen på CPU går inte över 40 grader och tempen på GPU går inte över 60, så fläktarna är inte ens igång. Har hört dem gå igång 1 gång och då låg tempen på typ 65.

DX12 är avaktiverat.

SKa kolla på det du nämnde om processorn.

Permalänk

Kontrollerade CPUn och den är korrekt inställd.
Det är inte temp relaterat, har kontrollerat både CPU och GPU igen.

Det du skrev om jag körde i FHD eller 4k, var ställer jag in det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greatness:

Det du skrev om jag körde i FHD eller 4k, var ställer jag in det egentligen?

Upplösning, grafikinställningarna i spelet..

Kolla så att DSR inte är aktiverat. (går att simulera 4K även om man bara har 1080p-skärm)
Den är avstängd normalt i Nvidia kontrollpanelen.. (när du ändå är inne där så aktivera "föredrar maximal prestanda" också)
https://www.youtube.com/watch?v=isALzFmYjV8

Har du installerat den senaste stora uppdateringen för Win 10 förresten? "Anniversary Update"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
"Uppdatera nu" Alla dina filer och inställningar sparas.

Du kan även göra en ren installation om du skapar ett boot-USB med deras verktyg, då är Anniversary Update redan inlagd.
För att slippa ladda ner BF1 igen så skapar du bara en backup av spelet på en annan disk eller hela Steam-mappen, finns guider om du googlar.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •