Permalänk

Nytt hemmabiosystem

Hej.

Har just nu ett Bose v35 5.1 system som jag tänker byta ut.
Vill ha ett motsvarande system men inget färdig byggt och behöver hjälp med ihop plocket av komponenter.

Behöver front högtalarna vara identiska med bak högtalarna?
I förstärkare djungeln vad behöver man kolla efter?

Budget ligger i mellan 10 000 till 15 000.

Mvh Matti

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på ditt Bose-system och varför vill du inte ha ett färdigtbyggt?

Visst, Bose kanske inte är de mest prisvärda högtalare men är osäker på om du verkligen skulle få bättre ljud genom att lägga 10-15kkr på ett nytt system. 10-15kkr är ju ändå ganska mycket mindre än vad ditt Bose-system kostade. Mitt förslag är att spara pengarna istället till ett ännu bättre system i framtiden. Eller köpa ett separat 2.1 system för de pengarna som du har till musik men har kvar ditt Bose-system till film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betyder "motsvarande system" ett system i samma storlek (små högtalare) eller ett 5.1-system?

Bose är inte direkt kända för att vara prisvärda, och det har gjort stora kompromisser i sina system för att få ner storleken på högtalarna.

Bakhögtalarna behöver inte vara av samma märke ens om fronthögtalarna. Vänster-center-höger ska vara sk klangmatchade för att det inte ska låta märkligt vid t.ex. panoreringar. De tre högtalarna ska vara av samma tillverkare och serie, allra helst tre helt identiska men det är oftast lite svårare att möblera så.

Förstärkare du kan kolla på:
Denon/Marantz
Onkyo
Yamaha
Pioneer

Permalänk
Skrivet av andropen:

Vad är det för fel på ditt Bose-system och varför vill du inte ha ett färdigtbyggt?

Visst, Bose kanske inte är de mest prisvärda högtalare men är osäker på om du verkligen skulle få bättre ljud genom att lägga 10-15kkr på ett nytt system. 10-15kkr är ju ändå ganska mycket mindre än vad ditt Bose-system kostade. Mitt förslag är att spara pengarna istället till ett ännu bättre system i framtiden. Eller köpa ett separat 2.1 system för de pengarna som du har till musik men har kvar ditt Bose-system till film.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Thex:

Betyder "motsvarande system" ett system i samma storlek (små högtalare) eller ett 5.1-system?

Bose är inte direkt kända för att vara prisvärda, och det har gjort stora kompromisser i sina system för att få ner storleken på högtalarna.

Bakhögtalarna behöver inte vara av samma märke ens om fronthögtalarna. Vänster-center-höger ska vara sk klangmatchade för att det inte ska låta märkligt vid t.ex. panoreringar. De tre högtalarna ska vara av samma tillverkare och serie, allra helst tre helt identiska men det är oftast lite svårare att möblera så.

Förstärkare du kan kolla på:
Denon/Marantz
Onkyo
Yamaha
Pioneer

Det är inget fel på mitt Bose system, men jag har haft det länge och vill testa något nytt tänkte jag.
Se om jag kan få bättre och kraftfullare ljud till tv/film.

Vi har även flyttat så Bose subwoofern står lite konstigt till och har inte tillräckligt lång sladd att flyttas till en bra plats. Om jag nu byter system så kan jag ju anpassa själv var jag ska sätta subwoofern. Varför jag inte vill ha något färdigbyggt är just av den anledningen, att man är begränsad till tillverkarens längd på sina special sladdar. Bose har en "special" kontakt på sina högtalare.

Jag skulle gärna vilja ha högtalarna uppe på väggen nära taket förutom centern, är det något att rekommendera eller allt ska vara i öron nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Det är inget fel på mitt Bose system, men jag har haft det länge och vill testa något nytt tänkte jag.
Se om jag kan få bättre och kraftfullare ljud till tv/film.

Vi har även flyttat så Bose subwoofern står lite konstigt till och har inte tillräckligt lång sladd att flyttas till en bra plats. Om jag nu byter system så kan jag ju anpassa själv var jag ska sätta subwoofern. Varför jag inte vill ha något färdigbyggt är just av den anledningen, att man är begränsad till tillverkarens längd på sina special sladdar. Bose har en "special" kontakt på sina högtalare.

Jag skulle gärna vilja ha högtalarna uppe på väggen nära taket förutom centern, är det något att rekommendera eller allt ska vara i öron nivå?

Kraftfullare kan du definitivt få, men frågan är om du kan tänka dig större högtalare och subwoofer för att få den där extra kraften?

Det kan klart gå att sätta högtalarna uppe vid taket, men då ska de helst vinklas ner mot lyssningspositionen. Det är inte så att du har möjlighet att ställa t.ex. ett par stativhögtalare på TV-bänken?

Det är alltså ett komplett 5.1 du vill ha inom budgeten?

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med ditt nuvarande Bose-system då, sälja?

Här kommer några förslag på högtalare (utan förstärkare):
1. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...
2. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...
3. http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/hogtalarpaket/xtz-95-...
4. https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/dali-zens...

Skrivet av matti.gustafsson:

Jag skulle gärna vilja ha högtalarna uppe på väggen nära taket förutom centern, är det något att rekommendera eller allt ska vara i öron nivå?

Ljudet blir bättre om du har högtalarna i öronnivå, ja.

Permalänk
Medlem

Har detta själv (dock med en äldre version av stärkaren) och högtalarna monterade högt upp, riktigt bra ljud för sin storlek samt att den vita versionen smälter in ganska bra.

Boston Acoustics 5.1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181792&c=all
Marantz 1607
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3663139

Går att köpa delarna styckevis också om man skulle vilja ha någon annan modell typ annorlunda center eller annan sub.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Thex:

Kraftfullare kan du definitivt få, men frågan är om du kan tänka dig större högtalare och subwoofer för att få den där extra kraften?

Det kan klart gå att sätta högtalarna uppe vid taket, men då ska de helst vinklas ner mot lyssningspositionen. Det är inte så att du har möjlighet att ställa t.ex. ett par stativhögtalare på TV-bänken?

Det är alltså ett komplett 5.1 du vill ha inom budgeten?

Större högtalare är jag ute efter men dock inga golvhögtalare, det får bli satelliter och de ska hänga på väggen.
Ett komplett 5.1 system, tror inte jag blir nöjd med 2.1 system.

Skrivet av andropen:

Vad ska du göra med ditt nuvarande Bose-system då, sälja?

Här kommer några förslag på högtalare (utan förstärkare):
1. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/50-paket...
2. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...
3. http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/hogtalarpaket/xtz-95-...
4. https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/dali-zens...

Ljudet blir bättre om du har högtalarna i öronnivå, ja.

Det nuvarande systemet ska säljas, för att finansiera mitt nya system.

Tyckte ditt förslag 2 och 4 såg intressanta ut.
Får gå ner till Hifi-klubben och lyssna på Dali högtalarna.

Jag har läst lite om högtalare och förstärkare och vissa skriver att deras högtalare är tung att drivna. Vad krävs av en förstärkare för att "driva" högtalare?
Hur matchar man högtalare med förstärkare? Eller det är bara att "chansa" och se om man tycket om ljudet.

Permalänk
Medlem

Det är många som börjar i fel ände när man pratar ljud. Visst har en bra högtalare större potential än en som inte är så påkostad, men den kommer aldrig göra sin rätt i ett system där man inte lagt pengarna på ett bra system att driva högtalarna med.

Gå in i en välsorterad hifi butik, be dem visa dig skillnaden mellan att spela ett par billiga högtalare i 5000-8000kr klassen på en billig marantz förstärkare (den billigare modellen ligger på runt 5000kr) och be dem sedan dema samma högtalare i ett system med i alla fall ett slutsteg till frontarna.

Skillnaden du kommer att höra kommer ändra synsättet du ser på ljud idag - det gjorde den för mig.

Visst, nu har du en budget att följa - men att börja i fel ände är som att kasta pengarna i sjön om du blickar framåt.

Ungefär som att bygga en spelburk och go all-in på hårdvarufronten, men sedan köpa ett low-end grafikkort och tro du kan maxa dagens spel ändå. Det kommer att fungera, men du kommer aldrig nå den fulla potentialen utan rätt komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Tyckte ditt förslag 2 och 4 såg intressanta ut.
Får gå ner till Hifi-klubben och lyssna på Dali högtalarna.

Ja. Det där paketet från Q Acoustics har fått många bra recensioner. Men å andra sidan så är högtalarna ganska små, så tror nog de är mer lämpade till film och TV-tittande än musik, även om de säkert låter bra för musik med då du ville inte ha golvhögtalare. Denna receiver kanske är värd att kolla på, lite utanför din budget kanske beroende på vilka högtalare det blir men ändå: https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Det är många som börjar i fel ände när man pratar ljud. Visst har en bra högtalare större potential än en som inte är så påkostad, men den kommer aldrig göra sin rätt i ett system där man inte lagt pengarna på ett bra system att driva högtalarna med.

Gå in i en välsorterad hifi butik, be dem visa dig skillnaden mellan att spela ett par billiga högtalare i 5000-8000kr klassen på en billig marantz förstärkare (den billigare modellen ligger på runt 5000kr) och be dem sedan dema samma högtalare i ett system med i alla fall ett slutsteg till frontarna.

Skillnaden du kommer att höra kommer ändra synsättet du ser på ljud idag - det gjorde den för mig.

Visst, nu har du en budget att följa - men att börja i fel ände är som att kasta pengarna i sjön om du blickar framåt.

Ungefär som att bygga en spelburk och go all-in på hårdvarufronten, men sedan köpa ett low-end grafikkort och tro du kan maxa dagens spel ändå. Det kommer att fungera, men du kommer aldrig nå den fulla potentialen utan rätt komponenter.

För det första så är din sista liknelse lite förvirrad. Den typen av dator du beskriver motsvarar snarare en ljudåtergivningskedja där mycket krut lagts på elektroniken på bekostnad av högtalarna.

Att konstruera en förstärkare som "låter bra" (dvs inte låter alls, utan bara förstärker signalen är ett relativt enkelt tekniskt problem att lösa då högtalarens elektriska last i 99% (läs: en förkrossande majoritet) av alla faktiska driftsfall är tillräckligt väldefinerad och predikterbar. Skillnader mellan konstruktioner blir således perifera och rör närmast maxkapacitet än återgivningskvalitet vid liten (läs: normal) belastning.

Högtalaren däremot är ett högst olinjärt och svårpredikterbart system där stora skopor med designfilosofi kommer in i bilden. Beroende på framförallt tonkurva, distorsionsfrihet och spridningsmönster skiljs olika högtalare ganska enkelt från varandra. Spridningsmönster och tonkurva (i frifält) gör också att de låter olika i olika rum och olika med olika placeringar.

Och för att avsluta med lite subjektivitet. Jag har testat ett antal olika högtalare, ett antal olika förstärkare kombinerade på olika sätt och i olika rum. Jag har ännu inte kunnat höra skillnad på olika förstärkare trots stora prisskillnader och angiven distorsionsdata. Slutsatsen jag drar av detta är inte att det inte finns någon skillnad, utan att den är väldigt liten och att det ska till en dåligt konstruerad högtalare och en direkt dålig förstärkare för att det ska vara något att bry sig om. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

För det första så är din sista liknelse lite förvirrad. Den typen av dator du beskriver motsvarar snarare en ljudåtergivningskedja där mycket krut lagts på elektroniken på bekostnad av högtalarna.

Att konstruera en förstärkare som "låter bra" (dvs inte låter alls, utan bara förstärker signalen är ett relativt enkelt tekniskt problem att lösa då högtalarens elektriska last i 99% (läs: en förkrossande majoritet) av alla faktiska driftsfall är tillräckligt väldefinerad och predikterbar. Skillnader mellan konstruktioner blir således perifera och rör närmast maxkapacitet än återgivningskvalitet vid liten (läs: normal) belastning.

Högtalaren däremot är ett högst olinjärt och svårpredikterbart system där stora skopor med designfilosofi kommer in i bilden. Beroende på framförallt tonkurva, distorsionsfrihet och spridningsmönster skiljs olika högtalare ganska enkelt från varandra. Spridningsmönster och tonkurva (i frifält) gör också att de låter olika i olika rum och olika med olika placeringar.

Och för att avsluta med lite subjektivitet. Jag har testat ett antal olika högtalare, ett antal olika förstärkare kombinerade på olika sätt och i olika rum. Jag har ännu inte kunnat höra skillnad på olika förstärkare trots stora prisskillnader och angiven distorsionsdata. Slutsatsen jag drar av detta är inte att det inte finns någon skillnad, utan att den är väldigt liten och att det ska till en dåligt konstruerad högtalare och en direkt dålig förstärkare för att det ska vara något att bry sig om. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är mer än välkommen hem till mig för en provlyssning med och utan slutsteg anslutet till mitt system. Jämförelsen är skrattretande.
Tråkigt att du inte förstod poängen alls med mitt inlägg och försökte leka viktigpetter istället.

Fotnot: Poängen med mitt inlägg, utan att använda fin-språk, var att satsa pengar på och slutsteg istället för att lägga extra pengar på högtalare. Det man bör tänka på i det fall om man vill använda slutsteg, är att välja en förstärkare med pre-out utgångar.

Ytterligare en sak: Säg till personalen som ska dema högtalarna för dig att inte berätta vad respektive anläggning dem kopplas mot kostar, så får du själv avgöra hur ljudbilden påverkas av olika system och sedan gissa vilken av anläggningarna som kostar mest. På så sätt kan du själv avgöra vad som låter bäst i dina öron utan att bli färgad av att dyrast skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem

@kRYSSET

Jag tycker alltså precis tvärtom rörande förstärkare och högtalare, vilket jag hoppas framgick. Som första utgångspunkt bör man lägga nästan hela budgeten på ett par högtalare man gillar. Jag försökte förmedla detta med både konstaterande om komplexiteten i de respektive delsystemen och mina personliga upplevelser därav. Jag kan inte förklara dina upplevelser och jag kan tyvärr inte ta särskilt allvarligt på att du tycker det låter bättre. Det kanske är någon anomali (det finns alltid undantag) eller så inbillar du dig. Det senare är jättevanligt, se bara på alla kabeltroende t.ex.

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

Det är många som börjar i fel ände när man pratar ljud. Visst har en bra högtalare större potential än en som inte är så påkostad, men den kommer aldrig göra sin rätt i ett system där man inte lagt pengarna på ett bra system att driva högtalarna med.

Gå in i en välsorterad hifi butik, be dem visa dig skillnaden mellan att spela ett par billiga högtalare i 5000-8000kr klassen på en billig marantz förstärkare (den billigare modellen ligger på runt 5000kr) och be dem sedan dema samma högtalare i ett system med i alla fall ett slutsteg till frontarna.

Skillnaden du kommer att höra kommer ändra synsättet du ser på ljud idag - det gjorde den för mig.

Visst, nu har du en budget att följa - men att börja i fel ände är som att kasta pengarna i sjön om du blickar framåt.

Ungefär som att bygga en spelburk och go all-in på hårdvarufronten, men sedan köpa ett low-end grafikkort och tro du kan maxa dagens spel ändå. Det kommer att fungera, men du kommer aldrig nå den fulla potentialen utan rätt komponenter.

Så du menar att det är rimligt att köpa en billig förstärkare med ett slutsteg istället för en mer påkostad förstärkare och högtalare. Nu är dock min budget väldigt begränsad men om vi säger generellt. Du har x antal kr och kan antingen dela upp det på "två" köp, högtalare för ett 5.1 system och en förstärkare. Eller samma x antal kr och dela upp det på "tre" köp, högtalare, förstärkare och ett slutsteg. Då hade du valt det alternativet med ett slutsteg?

Som du skriver här ovan, "Billigare högtalare och billig förstärkare", ligger runt 13k kr vilket är runt det jag tänkte lägga. Sen går ju alla projekt över budget.

Förstärkare som jag har kollat på är Onkyo TX-NR656, Marantz SR6010 och Yamaha RX-V781, de ligger 1,2 och 3 på prisjakt och det är bara det jag har gått efter än så länge.

Skrivet av Olegh:

@kRYSSET

Jag tycker alltså precis tvärtom rörande förstärkare och högtalare, vilket jag hoppas framgick. Som första utgångspunkt bör man lägga nästan hela budgeten på ett par högtalare man gillar. Jag försökte förmedla detta med både konstaterande om komplexiteten i de respektive delsystemen och mina personliga upplevelser därav. Jag kan inte förklara dina upplevelser och jag kan tyvärr inte ta särskilt allvarligt på att du tycker det låter bättre. Det kanske är någon anomali (det finns alltid undantag) eller så inbillar du dig. Det senare är jättevanligt, se bara på alla kabeltroende t.ex.

Jag är mer på din linje här. Jag läser just nu två kurser som heter "Transform, signaler och system" och "Ellära och elektronik".
Där vi går igenom lite basic förstärkare och filter osv. Man kan inte filtrera en signal oändligt bra hur dyra komponenter du än har, om det låter vettigt. Och samtidigt inte heller förstärka den i amplitud utan att förvränga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Så du menar att det är rimligt att köpa en billig förstärkare med ett slutsteg istället för en mer påkostad förstärkare och högtalare. Nu är dock min budget väldigt begränsad men om vi säger generellt. Du har x antal kr och kan antingen dela upp det på "två" köp, högtalare för ett 5.1 system och en förstärkare. Eller samma x antal kr och dela upp det på "tre" köp, högtalare, förstärkare och ett slutsteg. Då hade du valt det alternativet med ett slutsteg?

Som du skriver här ovan, "Billigare högtalare och billig förstärkare", ligger runt 13k kr vilket är runt det jag tänkte lägga. Sen går ju alla projekt över budget.

Förstärkare som jag har kollat på är Onkyo TX-NR656, Marantz SR6010 och Yamaha RX-V781, de ligger 1,2 och 3 på prisjakt och det är bara det jag har gått efter än så länge.

Ring till killen som äger http://www.reptilaudio.se/ som jag även spenderat timmar hos och lyssnat. Han har allt från 5000 kr förstärkare, till system som kostar 500 000kr exkl. högtalare. Här pratar vi om en kille som andas och lever för ljudkvalité. En sak som slog mig sist jag var där var att han bara hade marantz förstärkare i den billigare prisklassen, varpå jag ställde frågan varför han inte köpte in exempelvis onkyo eller pioneer. Hans svar var något i stil med att dem inte gör tillräckligt bra förstärkare i den billigare prisklassen för att kunna mäta sig mot marantzen. Marantzen är även den förstärkare enligt honom som ger bäst ljudbild med fint tonomfång och samtidigt levererar en kontrollerad bas.

Jag hade köpt ett par högtalare i 5000-8000kr klassen, en förstärkare i 5000-7000kr klassen och lagt resten av pengarna på en vettigt slutsteg. Man får väldigt mycket slutsteg för pengarna om man köper begagnat. En fördel är att köpa ett slutsteg med inbyggd DSP, så du kan filtrera bort oönskade frekvenser och på så vis få en bättre ljudbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti.gustafsson:

Så du menar att det är rimligt att köpa en billig förstärkare med ett slutsteg istället för en mer påkostad förstärkare och högtalare. Nu är dock min budget väldigt begränsad men om vi säger generellt. Du har x antal kr och kan antingen dela upp det på "två" köp, högtalare för ett 5.1 system och en förstärkare. Eller samma x antal kr och dela upp det på "tre" köp, högtalare, förstärkare och ett slutsteg. Då hade du valt det alternativet med ett slutsteg?

Som du skriver här ovan, "Billigare högtalare och billig förstärkare", ligger runt 13k kr vilket är runt det jag tänkte lägga. Sen går ju alla projekt över budget.

Förstärkare som jag har kollat på är Onkyo TX-NR656, Marantz SR6010 och Yamaha RX-V781, de ligger 1,2 och 3 på prisjakt och det är bara det jag har gått efter än så länge.

Jag är mer på din linje här. Jag läser just nu två kurser som heter "Transform, signaler och system" och "Ellära och elektronik".
Där vi går igenom lite basic förstärkare och filter osv. Man kan inte filtrera en signal oändligt bra hur dyra komponenter du än har, om det låter vettigt. Och samtidigt inte heller förstärka den i amplitud utan att förvränga den.

Kollat något på begagnatmarknaden? Ett tips när det gäller ljud är att ha gott om tid på sig och spana in vad som säljs begagnat. Du får så mycket värre grejor så det är barnsligt eller så blir det mycket billigare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770