bakfläkt går inte igång vid uppstart

Permalänk
Medlem

bakfläkt går inte igång vid uppstart

Min dator i signaturen fungerar utmärkt förutom en sak.

Bakfläkten vägrar dra igång ibland vid vissa uppstarter. detta händer ungefär 1 gång på 3 kan man säga, så inte varje gång.

Något irriterande, så får alltid ta mitt ESD armband och dra igång den med handen. Någon vet vad detta kan bero på?

Permalänk
Inaktiv

@mapo: Har samma chassi och hade detta problemet när jag använde den inbyggda hubben. Lyckades dock inte lösa problemet så slutade med att jag använde uttagen på moderkortet ist.

Permalänk

Glapp i kontakt, det den är kopplad till lyckas ut få ut riktigt 5V, smuts i fläkten som gör att den inte snurrar lika lätt. När den väl kommer i gång, går den lika starkt som de övriga?

Permalänk
Medlem

Ja den går lika starkt som de övriga när de väl funkar, kör via den hubben på baksidan va moderkortet, men inte med pwm tror jag. Inet byggde ihop allt. Har fixat med fan expert, så har 4 olika inställningar med silence och full performance osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

@mapo: Har samma chassi och hade detta problemet när jag använde den inbyggda hubben. Lyckades dock inte lösa problemet så slutade med att jag använde uttagen på moderkortet ist.

Kör du enbart bakfläkten via uttaget på moderkortet eller alla fläktar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mapo:

Kör du enbart bakfläkten via uttaget på moderkortet eller alla fläktar?

Alla fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Alla fläktar.

ok känns onödigt om jag ska flytta alla när det enbart berör bakfläkten, dessutom snyggt draget på baksidan

Permalänk
Avstängd

om fläktar inte går i gång så brukar det oftast vara så enkelt att dom får för lite ström vilket kan hända när man kör även fan controller och hjälper man dom i gång så snurrar dom på som dom ska sen så enda lösningen är att den behöver mer kräm eller en fläkt som klarar av att snurra på lägre volt ...får testa att mäta hur mycket som kommer ur kablarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

ok känns onödigt om jag ska flytta alla när det enbart berör bakfläkten, dessutom snyggt draget på baksidan

Ställ upp hastigheten lite i fan expert, den får inte tillräckligt med ström.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mapo:

ok känns onödigt om jag ska flytta alla när det enbart berör bakfläkten, dessutom snyggt draget på baksidan

Min slutsats var väl iofs att hubben inte fungerade. Onödigt eller ej Även min frontfläktar slutade fungera då och då med hubben inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ställ upp hastigheten lite i fan expert, den får inte tillräckligt med ström.

Grejen är att jag inte kan ändra något, det var inet som ställde in allt åt mig, kan inte komma åt och fixa det, dessutom en raid koppling installerad på två ssd diskar, skulle jag pilla för mkt så kommer allt bli åt helvete, bakfläkten snurrar väldigt bra när den är igång, cpu tempsen ligger väldigt lågt när jag maxar spelen i 2K.

För jag tror redan den är igång på maxvarv när den drar igång. den snurrar väldigt fort alla fall, man kan inte ens se bladen snurra när den är aktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Min slutsats var väl iofs att hubben inte fungerade. Onödigt eller ej Även min frontfläktar slutade fungera då och då med hubben inkopplad.

hubben för dom andra fläktarna fungerar utmärkt, de är enbart bakfläkten, därför jag tycker det är störande, men vad jag vet så har jag ingen pwm styrning på dom utan allt är aktiverat via fan xpert och BIOS. Dock så är det snyggare att ha det draget till baksidan, för man blir av med massa sladdar vid moderkortet, då det ändå syns utåt för då jag har fönster på mitt chassi, men de är om man enbart flyttar den sladden till moderkortet, men då hoppas jag inte att de skulle börja krångla för de andra fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

hubben för dom andra fläktarna fungerar utmärkt, de är enbart bakfläkten, därför jag tycker det är störande, men vad jag vet så har jag ingen pwm styrning på dom utan allt är aktiverat via fan xpert och BIOS. Dock så är det snyggare att ha det draget till baksidan, för man blir av med massa sladdar vid moderkortet, då det ändå syns utåt för då jag har fönster på mitt chassi, men de är om man enbart flyttar den sladden till moderkortet, men då hoppas jag inte att de skulle börja krångla för de andra fläktarna.

Hubben har inget stöd för PWM styrning mot fläktarna. Med tanke på att du har en ganska stor luftkylare så kan du nog då till en bra lösning för kabeln utan att den syns.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hubben har inget stöd för PWM styrning mot fläktarna. Med tanke på att du har en ganska stor luftkylare så kan du nog då till en bra lösning för kabeln utan att den syns.

Flytta enbart kabeln för bakfläkten eller alla menar du? Du vet mer än mig, är inte så kunnig på sånt.

Permalänk
Inaktiv

@mapo:

Går ju förlänga sladdarna och dra på baksidan, så har jag gjort

Permalänk
Medlem

@anon193054

Men räcker de inte med att flytta enbart bakfläktens sladd till moderkortets uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

@dix_xib

Men räcker de inte med att flytta enbart bakfläktens sladd till moderkortets uttag?

Kör på det först, uppstår andra problem kontakta oss igen. 😎

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

1. Om du fortfarande har garanti, kontaktat återförsäljaren och bett om råd.

2. Kopplat fläkten till moderkortet och provat.

3. Köpt en ny fläkt.

4. Provat att laga. Jag hade samma problem på ett grafikkort förut.
En av fläktarna gick endast igång om man "petade" igång den.

Jag plockade isär kortet, tog av fläkten av sin axel och gjorde rent. Sen smörjde jag axeln med symaskinsolja som går att köpa för 50 spänn på biltema. Sen funkade det.
Detta är dock inte värt besväret eftersom tiden det tar och göra detta är dyrbarare än de hundralappar en ny fläkt kostar.

Permalänk
Medlem

Ja ny fläkt har jag fått sedan innan, men kanske skulle ta och kontakta dom igen. Uppskattar verkligen alla svar.