formatera en ext4 disk till ntfs i windows 10

Permalänk
Medlem

formatera en ext4 disk till ntfs i windows 10

skall formatera en ext4 disk i windows till NTFs hur går jag tillväga har testat det mesta ???

Permalänk
Vila i frid

Ta bort EXT4-partitionen i diskhanteraren och skapa en ny NTFS?

<edit>Det funkar för mig iaf nu när jag provade</edit>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av onyx2:

skall formatera en ext4 disk i windows till NTFs hur går jag tillväga har testat det mesta ???

Radera partitionen, skapa en ny, formatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

går ej att se en partition i windows utforskaren går bara att se i linuxprogram eller i diskhanteraren men där går det inte att formatera ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska inte formatera (Tömma!) Du ska ta bort partitionen och skapa en ny, precis som mrqaffe skrev....

Formatera betyder tömma, inte ändra filsystem, inte "ominstallera windows" eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av onyx2:

@mrqaffe:

går ej att se en partition i windows utforskaren går bara att se i linuxprogram eller i diskhanteraren men där går det inte att formatera ?

Det är ibland så att det grafiska interfacet i win inte funkar bra, den basta mest kraftfulla partitionshanterare som finns är gparted http://gparted.org/ den arbetar helt fristående utan beroende av nått operativsystem.
Det finns också en mer kraftfull än diskhantering i win men den är inte lika bra som gparted just för att den körs i win, men du har diskpart som är MS version på mer kraftfullt verktyg och det startar du genom att söka diskpart eller skriva diskpart i en kommandotolk. Hur de används finns i deras dokumentation eller i otaliga guider om du söker på det, men tänk på att gör du fel kan du mista data så var försiktig och koppla helst bort allt utom den disk du vill ändra på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

Trådar om Windows 10 ska ligga under Windows 10 och inte i den allmänna Windows-avdelningen!

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Högerklicka på Startknappen och välj Datorhantering.
Gå till Lagring->Diskhantering på vänsterkanten.
Nu dyker alla diskar och partitioner upp till höger.
Leta reda på partitionen du vill formatera. Högerklicka på den och välj "formatera".
Välj filsystem

Om det av nån anledning inte går att formatera kanske du måste ta bort partitionerna på disken och skapa nya, men det borde inte behövas.

tcntad: Formatering betyder inte tömma. Det betyder att man skapar ett nytt filsystem på en disk eller partition. Att all data raderas är en följd av att det gamla filsystemet försvinner.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

löste problemet med att koppla disken till min synology nas via usb där kunde man formatera disken till olika filsystem fat eller ext