4 x 4 gb eller 2 x 8 gb? Fördelar/nackdelar

Permalänk
Medlem

4 x 4 gb eller 2 x 8 gb? Fördelar/nackdelar

Hej!

Sitter idag med 2 x 4 gb Corsair Vengeance LPX och nu när man börjat spela BF1 så ligger man farligt nära att använda max av minnena och tänkte uppgradera, är nog mest sugen på att sälja de jag har och skaffa 2 x 8 gb istället för det finns väl inga direkta fördelar med att köra 4 channel?
Känner moderkortet av automatiskt att man bytt minnen eller måste man göra nånting?

Tacksam för svar!
(Har frågorna besvarats tidigare beklagar jag, sitter på uselt nätverk och får inte fram nåt när jag söker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Hej!

Sitter idag med 2 x 4 gb Corsair Vengeance LPX och nu när man börjat spela BF1 så ligger man farligt nära att använda max av minnena och tänkte uppgradera, är nog mest sugen på att sälja de jag har och skaffa 2 x 8 gb istället för det finns väl inga direkta fördelar med att köra 4 channel?
Känner moderkortet av automatiskt att man bytt minnen eller måste man göra nånting?

Tacksam för svar!
(Har frågorna besvarats tidigare beklagar jag, sitter på uselt nätverk och får inte fram nåt när jag söker)

beror på vad det är för moderkort/cpu du har, har du ett set med dual channel så gör det ingen skillnad medans kör du på en plattform med four channel så sure kommer att bli en boost men det är inget du någonsin kommer att märka av när det kommer till spel. Är bara vid väldigt specifika användningsområden som det gör någon skillnad.

det är bara att peta i minnen å köra på! det som kan vara är att man får gå in i Bios och stänga av/sätta på XMP beroende på moderkort/minne men det är ganska ovanligt.

ända skillnaden som kommer vara är om du vill ha möjlighet att uppgradera igen i framtiden eller inte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fördelen med 2x8 är väll att du kan uppgradera till 32gb om du skulle vilja men om du tror du klarar dig med 16gb så skulle jag köpt 2st 4gb till. Datorn känner av det själv du behöver inte göra något

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Hej!

Sitter idag med 2 x 4 gb Corsair Vengeance LPX och nu när man börjat spela BF1 så ligger man farligt nära att använda max av minnena och tänkte uppgradera, är nog mest sugen på att sälja de jag har och skaffa 2 x 8 gb istället för det finns väl inga direkta fördelar med att köra 4 channel?
Känner moderkortet av automatiskt att man bytt minnen eller måste man göra nånting?

Tacksam för svar!
(Har frågorna besvarats tidigare beklagar jag, sitter på uselt nätverk och får inte fram nåt när jag söker)

Mest ekonomiskt är ju att bara stoppa i 2stx4 (som i mitt fall), för jag tror nog att du klarar dig med 16GB tills det är dags att byta dator igen Annars är ju 2x8GB bäst enligt mig..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

De fördelar jag kan komma på nu så här är val om du kör 2st ramminnen så kommer risken för minnesproblem minska, förbrukningen borde vara marginellt lägre och du har möjlighet till att skaffa 32gb senare. Är det så att du känner att 16gb kommer räcka hade jag kört vidare på 4gb moduler däremot har du funderingar på att skaffa 32gb senare så känns det dumt att ligga kvar på 4gb moduler.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Jag är väl tveksam till att jag kommer köra 32gb på denna burken, satte ihopa den i våras med mestadels delar köpta här på marknaden, asus z-170a mobo, i5 6600k, 970 strix.. kommer nog köra denna setupen nåt år till (möjligtvis uppgradera gpu när jag köper annan skärm, har 1920x1080 idag)

Men vad jag kan hitta så skiljer det ju inte många hundralappar mellan 2 stickor 4gb och 2 stickor 8gb.. så kanske kör på 2x8gb ändå ifall man får för sig att man behöver 32gb nån gång lol

Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Jag är väl tveksam till att jag kommer köra 32gb på denna burken, satte ihopa den i våras med mestadels delar köpta här på marknaden, asus z-170a mobo, i5 6600k, 970 strix.. kommer nog köra denna setupen nåt år till (möjligtvis uppgradera gpu när jag köper annan skärm, har 1920x1080 idag)

Men vad jag kan hitta så skiljer det ju inte många hundralappar mellan 2 stickor 4gb och 2 stickor 8gb.. så kanske kör på 2x8gb ändå ifall man får för sig att man behöver 32gb nån gång lol

Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker då att du kör 2x4 + 2x8? eller tar du ut dom gamla?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Du tänker då att du kör 2x4 + 2x8? eller tar du ut dom gamla?

Tar ut de gamla och säljer

Skickades från m.sweclockers.com