Varning: Nya drönarlagen tillåter vem som helst att gripa dig! [Drönarkameror kräver tillstånd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Men jag antar att det finns skyltar om kameror runt företagets område?
Man får ju ha kameror som övervakar sin privata mark men man måste "varna" andra om kameraövervakning med skyltar.

Nu är ju inte "dashcam" så vanliga i Sverige. Men det borde ju också bli förbjudet om dem förbjuder drönare med kameror.
Trodde kameralagen var för fasta kameror.

Ca 60% av det inhägnade området är under dagtid/kontorstid öppet för allmänheten.

Ja, det finns ganska stora skyltar uppsatta runtom som informerar att området är kameraövervakat. Dock finns det ingen upplysning om att kamerorna även övervakar en stor del av området utanför inhägnaden. Men för den uppmärksamme är det ganska självklart då flera kameror är väl synliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Företagare får nog anställa billig arbetskraft i från Litauen eller Polen för att komma runt lagen. Den personliga integriteten verkar vara viktigare än att värna om Svenska företag och jobb. Hoppas starkt att min lokala hobbybutik klarar av detta bakslag.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Företagare får nog anställa billig arbetskraft i från Litauen eller Polen för att komma runt lagen. Den personliga integriteten verkar vara viktigare än att värna om Svenska företag och jobb. Hoppas starkt att min lokala hobbybutik klarar av detta bakslag.

Jag såg möjligheten att ta med en av våra EU medborgare som sitter utanför affären. Bara att svinga över kontrollen om någon skulle komma.

Sverige pissar som vanligt på sina egna medborgare.

Permalänk
Inaktiv

Hahaha... herregud..

Permalänk

Vilken soppa. Glad att jag fick ett par år av glädjefylld FPV flygande innan drönarhysterien började. Tog en paus förra hösten och sålde av dyra sakerna. Glad för det är jag då det inte verkar som man kan fortsätta.
Kanske nån dag om lagarna/reglerna lättas.

Bugar åt Boris B. som tagit drönarhobbyn framåt alla dessa år och personligen hjälp mig med inställningar osv. Roligt var det..
En video från Boris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan hålla med att det är konstigt.
Men om lagen är skriven så, så finns där kanske undantag om t.ex. andra EU-länder generellt har andra lagar.

Citat:

Tillämpningsområde

3 § Lagen gäller vid
1. kameraövervakning som sker med övervakningskameror som är uppsatta i Sverige, om den som bedriver övervakningen är etablerad i Sverige eller i tredjeland, och
2. behandling av bild- och ljudmaterial som tagits upp vid övervakning som avses i 1, om behandlingen utförs av den som bedriver övervakningen eller för hans eller hennes räkning.
Om den som bedriver övervakningen är etablerad i tredjeland ska han eller hon utse en företrädare för sig som är etablerad i Sverige. Det som anges i denna lag om den som bedriver kameraövervakning ska också gälla för företrädaren.

Jag är ingen jurist men det låter som om tredjeland innebär utanför EU.

Säg några meningar på rumänska om någon frågar dig något.
Sannolikheten att Du stöter på någon som piper om drönaren och dessutom kan rumänska är liten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Kan hålla med att det är konstigt.
Men om lagen är skriven så, så finns där kanske undantag om t.ex. andra EU-länder generellt har andra lagar.

Jag är ingen jurist men det låter som om tredjeland innebär utanför EU.

Säg några meningar på rumänska om någon frågar dig något.
Sannolikheten att Du stöter på någon som piper om drönaren och dessutom kan rumänska är liten.

Saxat från wikipedia, det säger inte mycket dock
"Inom EU avser tredje land ett land utanför EU."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilken soppa. Glad att jag fick ett par år av glädjefylld FPV flygande innan drönarhysterien började. Tog en paus förra hösten och sålde av dyra sakerna. Glad för det är jag då det inte verkar som man kan fortsätta.
Kanske nån dag om lagarna/reglerna lättas.

Bugar åt Boris B. som tagit drönarhobbyn framåt alla dessa år och personligen hjälp mig med inställningar osv. Roligt var det..
En video från Boris.

https://www.youtube.com/watch?v=xWcskWsBvGo

ooo! shnyggt, verkar betydligt lättare än min 2200mah +gopro setup..
OnT, det ingen vet.... och ska ju krävas en störd människa för att anmäla, men sen finns ju ord mot ord "nä vadå, den har ingen kamera?" Bara fula sig till 2017 och se om de kommit på bättre tankar (inga förhoppningar tho).

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Jag trodde att vi skulle överleva den här lagen.
Men efter att ha läst tråden så förstår jag ju att nej - det går inte.
Fortfarande lite oklart varför men whatevs..

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

ooo! shnyggt, verkar betydligt lättare än min 2200mah +gopro setup..
OnT, det ingen vet.... och ska ju krävas en störd människa för att anmäla, men sen finns ju ord mot ord "nä vadå, den har ingen kamera?" Bara fula sig till 2017 och se om de kommit på bättre tankar (inga förhoppningar tho).

Ja han är grym
Helt klart tråkigt detta, speciellt när man verkligen försöker flyga säkert och inte störa någon människa men ändå ska betraktas som kriminell.

Permalänk
Medlem

Löst:

Permalänk
Avstängd

Att högsta förvaltningsdomstolen kan förstöra för tiotusentals ägare av drönare i Sverige är för mig ofattbart. Detta förbud är inte hållbart i längden. Att man som medborgare från annat EU-land kan flyga med kameraförsedd drönare i Sverige är lika ofattbart. Högsta förvaltningsdomstolen förstod uppenbarligen inte vad de beslutade om. 15 juni 2017 kommer kanske ett nytt svar i utredningen som gäller kameraövervakningslagen.

Permalänk
Medlem

Jag hörde hemifrån att denna lagen skulle brytas upp och att fotografering ifrån UAS kommer undantas denna lag. Hur har det gått med detta så långt, någon som vet något? Jag hoppas att tills jag kommer hem igen kan med gott samvete ta upp min UAS i luften och fortsätta filma

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag hörde hemifrån att denna lagen skulle brytas upp och att fotografering ifrån UAS kommer undantas denna lag. Hur har det gått med detta så långt, någon som vet något? Jag hoppas att tills jag kommer hem igen kan med gott samvete ta upp min UAS i luften och fortsätta filma

Ett förslag till ändring av lagen är ute på remiss, om allt går i lås ändras lagen till att tillåta fotografering från drönare för andra än myndigheter fr.o.m. 1:a augusti i år.

I promemorian föreslås att kameraövervakningslagen (2013:460) inte ska tillämpas vid kameraövervakning som bedrivs med en kamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, en s.k. drönare, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet. Detta innebär att personuppgiftslagen (1998:204) i stället ska tillämpas och att något tillstånd inte kommer att krävas vid sådan övervakning. Syftet med förslaget är att säkerställa att kamerautrustade drönare kan användas för berättigade ändamål samtidigt som ett starkt integritetsskydd garanteras. Regleringen i personuppgiftslagen innebär att det inte kommer att vara tillåtet att använda drönare på ett sätt som medför kränkningar av den personliga integriteten. Detta betyder att den som använder kamerautrustade drönare måste vidta åtgärder för att undvika integritetskränkningar, t.ex. genom att se till att övervakning endast sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt. Datainspektionen utövar tillsyn över att reglerna i personuppgiftslagen följs. Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017.

Dold text

http://www.regeringen.se/4afefa/contentassets/7ba3005e514f4fc...

Vad som avses med "berättigade" respektive "legitima" ändamål samt "ett öppet sätt" vet jag dock inte, inte omöjligt att det sätter käppar i propellrarna även fortsättningsvis men antar att det är samma bedömning som vid "vanlig" fotografering/filmning.

Via Fotosidan.se.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Schn3id3r:

Ett förslag till ändring av lagen är ute på remiss, om allt går i lås ändras lagen till att tillåta fotografering från drönare för andra än myndigheter fr.o.m. 1:a augusti i år.

I promemorian föreslås att kameraövervakningslagen (2013:460) inte ska tillämpas vid kameraövervakning som bedrivs med en kamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, en s.k. drönare, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet. Detta innebär att personuppgiftslagen (1998:204) i stället ska tillämpas och att något tillstånd inte kommer att krävas vid sådan övervakning. Syftet med förslaget är att säkerställa att kamerautrustade drönare kan användas för berättigade ändamål samtidigt som ett starkt integritetsskydd garanteras. Regleringen i personuppgiftslagen innebär att det inte kommer att vara tillåtet att använda drönare på ett sätt som medför kränkningar av den personliga integriteten. Detta betyder att den som använder kamerautrustade drönare måste vidta åtgärder för att undvika integritetskränkningar, t.ex. genom att se till att övervakning endast sker för legitima ändamål och på ett öppet sätt. Datainspektionen utövar tillsyn över att reglerna i personuppgiftslagen följs. Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017.

Dold text

http://www.regeringen.se/4afefa/contentassets/7ba3005e514f4fc...

Vad som avses med "berättigade" respektive "legitima" ändamål samt "ett öppet sätt" vet jag dock inte, inte omöjligt att det sätter käppar i propellrarna även fortsättningsvis men antar att det är samma bedömning som vid "vanlig" fotografering/filmning.

Via Fotosidan.se.

Den remissen blev väl tyvärr sågad av DI?

OT: Man kan väl knappast få göra ett envarsgripande om det personen gör kan vara lagligt eftersom denna skulle kunna ha tillstånd att flyga runt med sin kameradrönare?

Permalänk

Regeringen har nu lagt fram lagrådsremissen efter att dessa har fått säga sitt.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd

Blir tillåtet att fotografera från drönare. Lagändringen börjar gälla 1 augusti.
https://www.va.se/nyheter/2017/06/21/nu-skrotas-plotsligt-det...

Men man måste ta hänsyn till den personliga integriteten:
”Utövaren ska inför varje användning göra en bedömning om en kameraövervakning är kränkande eller inte. Det är till exempel olagligt att övervaka människor utan att de har möjlighet att upptäcka det.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Blir tillåtet att fotografera från drönare. Lagändringen börjar gälla 1 augusti.
https://www.va.se/nyheter/2017/06/21/nu-skrotas-plotsligt-det...

Men man måste ta hänsyn till den personliga integriteten:
”Utövaren ska inför varje användning göra en bedömning om en kameraövervakning är kränkande eller inte. Det är till exempel olagligt att övervaka människor utan att de har möjlighet att upptäcka det.”

Man måste fortfarande kolla i drönarkartan vart man kan flyga, har jag rätt?
Bor man t.ex. i Stockholm är det kört och då måste man ut från den zonen.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Man måste fortfarande kolla i drönarkartan vart man kan flyga, har jag rätt?
Bor man t.ex. i Stockholm är det kört och då måste man ut från den zonen.
http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Tack på förhand

Ja, du får fortfarande inte flyga i närheten av flygplatser mm utan tillstånd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewenhaupt:

OT: Man kan väl knappast få göra ett envarsgripande om det personen gör kan vara lagligt eftersom denna skulle kunna ha tillstånd att flyga runt med sin kameradrönare?

Man kan, men om det visar sig att den man grep hade tillstånd så riskerar man att dömas för olaga frihetsberövade.

Permalänk
Medlem

Ahh, det var en necro.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra detta, blir betydligt enklare att flyga med nya reglerna förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker detta är bra? Det finns folk som inte vill va med på film.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Är det bara jag som tycker detta är bra? Det finns folk som inte vill va med på film.

Vem som helst med en smartphone eller annan pryl med kamera kan redan fota och filma bäst de vill.

Vore nog egentligen bra med en opt in-funktion som gör att människor som vill synas har någon liten indikator som gör att kameran inte suddar ut personen. De som inte har en indikator blir helt enkelt anonymiserade. Riktiga bevakningskameror fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Skulle passa mig utmärkt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ska på semester i Bali. Dum fråga kanske men eftersom jag inte varit insatt vet jag inte vad som gäller. Som svensk medborgare, har jag tillstånd att filma med drönare i Bali?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Underbart!