Raspberry pi 3 monitoriong mode

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 3 monitoriong mode

Hej!

Jag har byggt en RPI3 i syfte att lära mig om nätverkssäkerhet och göra penetrationstester på EGNA nätverk och virtuella miljöer.

Setup:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9817282/

OS: Kali Linux 2.1.2

Nu till problemet...
Jag kan surfa på internet via RPI3 om jag gör inställningar för inbyggda WIFI (wlan0) och ansluter till mitt hemmanätverk.

nano /etc/network/interfaces

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
wpa-ssid “your network name”
wpa-psk “the network password”

Dock när jag ska köra program såsom airmon-ng står det att jag saknar driver för wlan0 (driver=??????) .

Läst runt lite på olika forum och kommit fram till att RPI3 inte stödjer monitoring via WIFI.
Hittade då Nexmon men har inte lyckats få in rätt firmware i mitt OS. Någon som testat detta på ett befintligt OS?

Någon här på Sweclockers som har haft liknande problem? Jag är inte så sugen på att köpa ett externt WIFI->USB-kort.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Haft exakt samma bekymmer, raspbian är rätt ointressant att köra för där finns inte så många verktyg, och att använda andra repos är dömd att bli problem. Bygga från source, jo visst men palla det.

Hittade som du även nexmon's firmware, försökte ladda in den både på raspbian och kali utan någon lycka, lyckades bygga firmware och allt men kunde inte få min pi att använda/ladda den firmwaren. Nexmon har ju även en egen kompilerad raspbian fil, i dd format. Internet säger att man måste skriva från en linux maskin men har bara windows med sd-skrivare, dd för windows sög men Rufus verkade kunna hantera dd utan problem så skrev med Rufus. Men det löste inget heller för deras fil verkar vara helt korrupt, raspberry bootar men inget fungerar som det ska.

Men nu idag verkar lösningen ha kommit för oss snåljåpar! Nethunter.com bygger costum Kali till alla nexus lurar och dom har en image fil till pi3 som har firmware som låter inbyggda broadcom agera i monitor mode.

https://build.nethunter.com/rpi3-nexmon/

Där finns dessa, är en vanlig Img fil så bör utan problem gå att skriva med valfritt program. Tankade ner och testade lite fort nu på morgonen och du kan INTE använda airmon-ng eller liknande för att starta monitor mode.

monstart = wifi går in i monitor mode.
monstop = tillbaka till vanligt.

Monstart laddar deras costum firmware och sätter wifi i monitor mode, efter monstart kan du använda airodump-ng och vilka verktyg du nu vill.. inga problem eller inställningar i övrigt behöver göras, det bara funkar!

Happy hacking

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian