stoppade i ett nytt ram minne, får ingen bild

Permalänk
Medlem

stoppade i ett nytt ram minne, får ingen bild

Hejsan jo det var så att jag skulle behöva ett nytt ram minne så att jag skulle kunna få 8 gb, innan så hade jag 2 stycken 2 gb. när jag fick hem så satte jag in den och när jag skulle starta datorn så blev det ingen bild, så jag öppnade upp datorn och såg att lampan memOK (tror den heter så) lös rött. så jag tog ut det nya minnet men får fortfarande ingen bild med bara de gamla i. och jag har testat att byta plats på allt men får fortfarande ingen bild. vad ska jag göra?

moderkortet är en ASUS

Permalänk
Medlem

Kan du specificera lite mer..?

Vad heter dina gamla minnen? Vad har de för volt, MHz och CL..
Vad heter dina nya minnen? Vad har de för volt, MHz och CL..
Vad heter moderkortet mer än ASUS..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Med tanke på den lilla infon du gett så kan jag tänka mig att det är någon skillnad på minnena som gjorde att dom inte funkade med varandra och ställde om din bios så att den nu inte startar alls, göra en bios reset och starta med antingen bara dina gamla minnen eller dom nya i borde få det att fungera.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83: men jag satta i de gamla igen efter och då händer det ingenting, ska ta reda lite mer på vad är för några minnen
n

Permalänk
Medlem

@DaBone: en sån här var det jag köpte https://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4gb-ddr3-cl...
och de gamla heter corsair dominator 2 GB

Permalänk
Avstängd

Testat att köra en Cmos? Återställa bios)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: hur gör man då det när man inte har någon bild?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomie:

@Fisken1986: hur gör man då det när man inte har någon bild?

Plockar bort batteriet, eller ställer om eventuell Cmos-jumper på moderkortet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Testat att köra en Cmos? Återställa bios)

What he said, hittar du inte jumpern/knappen så ta ut batteriet på moderkortet i några minuter och sätt i det igen, gå in i bios/uefi och utför ev inställning och testa igen.

Till TS, du ska inte ha bild på skärmen här, inte ens ström på utan ta ut batteriet på moderkortet, en 3v knapp-cell.

Permalänk
Medlem

Här har du batteriet, ta bort det ett par minuter och sätt sedan tillbaka det.

Vad heter ditt moderkort mer än bara ASUS ? information är allt.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

@DaBone: en sån här var det jag köpte https://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4gb-ddr3-cl...
och de gamla heter corsair dominator 2 GB

Om du plockar bort ett av de gamla minnena, så bör det stå på ena sidan vad det är för volt, MHz och CL...
Vad moderkortet heter brukar stå på det.. Vanlig plats är runt PCI-E platserna, där du har grafikkortet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du plockar bort ett av de gamla minnena, så bör det stå på ena sidan vad det är för volt, MHz och CL...
Vad moderkortet heter brukar stå på det.. Vanlig plats är runt PCI-E platserna, där du har grafikkortet.

den har 1600MHz 1.6 volt och heter CMP4GX3M2C1600C7
och moderkortet heter m4a89td pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

What he said, hittar du inte jumpern/knappen så ta ut batteriet på moderkortet i några minuter och sätt i det igen, gå in i bios/uefi och utför ev inställning och testa igen.

Till TS, du ska inte ha bild på skärmen här, inte ens ström på utan ta ut batteriet på moderkortet, en 3v knapp-cell.

jag tog bort batteriet och sedan stoppade i det efter några minuter, med ingenting händer och memOK lampan lyser rött.

Permalänk
Medlem

@boomie:

Kolla så att de sitter fast ordentligt.

Förmodligen är de inte kompatibla med varandra, ser att de har olika spänning, kan vara en sån liten grej som gör att det inte fungerar.
Dina gamla har 1,6V (tror jag) och din nya har 1,5V, om du lyckas få igång datorn igen med dina gamla kan du testa att ställa ner volten till 1,5 och kolla även att latensen är densamma som det nya. (har inte kollat om de är lika där).

Är det 1x4GB du köpt och 2x2GB på dina gamla förresten? (3st totalt)
Eller har du nu 4st 2GB stickor totalt? (2x2 plus 2x2)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@boomie:

Kolla så att de sitter fast ordentligt.

Förmodligen är de inte kompatibla med varandra, ser att de har olika spänning, kan vara en sån liten grej som gör att det inte fungerar.
Dina gamla har 1,6V (tror jag) och din nya har 1,5V, om du lyckas få igång datorn igen med dina gamla kan du testa att ställa ner volten till 1,5 och kolla även att latensen är densamma som det nya. (har inte kollat om de är lika där).

Är det 1x4GB du köpt och 2x2GB på dina gamla förresten? (3st totalt)
Eller har du nu 4st 2GB stickor totalt? (2x2 plus 2x2)

ja det sitter nog ganska bra, har försökt att trycka i den hårt, löst lagom, till spärren låser sig, och lixom alt möjligt
jag har bara i det nya nu, vilket inte fungerar, jag hade också i bara de gamla vilket inte heller fungerar, jag har testat alla olika sätt att reseta bios men inget verkar fungera
ja det är 3 stycken stickor, 2x2GB och 1x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

den har 1600MHz 1.6 volt och heter CMP4GX3M2C1600C7
och moderkortet heter m4a89td pro

Det är aldrig bra att ha minnen med olika volt... så det är nog det som strulat.

Om du inte får igång den igen med bara ena sorten, så prova "MemOK" knappen på moderkortet.

"MemOK! quickly ensures memory boot compatibility. This remarkable memory rescue tool requires a mere push of a button to patch memory issues. MemOK! determines failsafe settings and dramatically improves your system boot success. Get your system up and running in no time!"

Annars är det som tidigare påpekats en nollställning av BIOS som gäller.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Gjorde du något annat än att byta RAM? Typ monterade ur processorn eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Gjorde du något annat än att byta RAM? Typ monterade ur processorn eller nåt?

jag slängde i ett grafikkort också

Permalänk
Medlem

@boomie:

Ok, det mest optimala är jämnt antal stickor, 2x2 plus 2x2, du tappar dual channel på ena kanalen nu.
Vet inte om det är kompatibelt att köra ojämnt antal heller?
Det jag vet är att det oftast är känsligt om de har olika volt, helst ska det vara EXAKT likadana minnen (storlek, volt och latens) för att vara på säkra sidan.

För att återställa BIOS så ska datorn vara avstängd, strömsladden urdragen och sen plockar du ur batteriet i några sekunder, sätt tillbaka och starta upp datorn. Börja med ett 1 minne, (läs i manualen vilken plats, eller testa dig fram)

Testa även MemOK-knappen, läs i manulen hur..

Edit: Vad för grafikkort och vilket moderkort?

Testa att plocka ur det och se om du får igång ramminnena först.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är aldrig bra att ha minnen med olika volt... så det är nog det som strulat.

Om du inte får igång den igen med bara ena sorten, så prova "MemOK" knappen på moderkortet.

"MemOK! quickly ensures memory boot compatibility. This remarkable memory rescue tool requires a mere push of a button to patch memory issues. MemOK! determines failsafe settings and dramatically improves your system boot success. Get your system up and running in no time!"

Annars är det som tidigare påpekats en nollställning av BIOS som gäller.

ingenting händer när jag håller in memok knappen, varken med de gamla eller de nya stickorna i, har även prövat att hålla i den ett bra tag men ingenting händer ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@boomie:

Ok, det mest optimala är jämnt antal stickor, 2x2 plus 2x2, du tappar dual channel på ena kanalen nu.
Vet inte om det är kompatibelt att köra ojämnt antal heller?
Det jag vet är att det oftast är känsligt om de har olika volt, helst ska det vara EXAKT likadana minnen (storlek, volt och latens) för att vara på säkra sidan.

För att återställa BIOS så ska datorn vara avstängd, strömsladden urdragen och sen plockar du ur batteriet i några sekunder, sätt tillbaka och starta upp datorn. Börja med ett 1 minne, (läs i manualen vilken plats, eller testa dig fram)

Testa även MemOK-knappen, läs i manulen hur..

Edit: Vad för grafikkort och vilket moderkort?

Testa att plocka ur det och se om du får igång ramminnena först.

stoppade i ett gtx 960
jag har testat att dra ut batteritet men det händer fortfarande samma sak ;/

Permalänk
Medlem

@boomie:

Får du någon felsignal, något pip?

Har du satt i extern ström (PCI-e) i grafikkortet?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@boomie:

Provade du även att plocka ur grafikkortet?

Kollade upp ditt moderkort nu och det kan vara så att det inte är kompatibelt med det nya kortet, hittar inga nya BIOS-uppdateringar.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@boomie:

Får du någon felsignal, något pip?

Har du satt i extern ström (PCI-e) i grafikkortet?

nix inget pip eller så
satt i 2 stycken 6-pin i grafikkortet. men det var så att jag stoppade i först grafikkortet och laddade ner drivrutiner och så, sedan så skulle jag sätta i minnet och när jag skulle starta datorn så fick jag bara ingen signal och testade med bara de gamla stickorna och fortfarande ingen signal.

Permalänk

Dra ur strömmen till datorn o försök starta den så all kvarvarande ström försvinner, prova sen att starta utan minnen, Men du har inget internt grafikkort ? eller intergrerat som det annars kallas, prova om du får bild där. annars
1 dra ur ström försök starta så all ström försvinner.
2. ta ur båda ramminnena, starta utan o vänta en stund, stäng av
3. Sätt i det gamla minnet o se om bilden återkommer. vilket fall som helst borde du se något på din dator när du inte har i något minne. du borde få typ bios att visas, annars spamma typ F8 F2 F11 F12 Del eller va du nu kan ha för att komma in i bios. Kanske du får bild där, Är det identiska minnen ? tänker i mhz på dom. för annars kan du ju köra dom i olika portar på moderkortet om det skulle fungera. För den som är segare kommer ju isf klocka ner det snabbare minnet till sin hastighet.

Permalänk
Medlem

@boomie:

Ok, så datorn startade upp med grafikkortet?
Då kan vi utesluta det iaf..

Testat med endast 1 ramminne och olika platser?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@boomie:

Ok, så datorn startade upp med grafikkortet?
Då kan vi utesluta det iaf..

Testat med endast 1 ramminne och olika platser?

jag har testat med bara 1 minne i alla olika platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

Dra ur strömmen till datorn o försök starta den så all kvarvarande ström försvinner, prova sen att starta utan minnen, Men du har inget internt grafikkort ? eller intergrerat som det annars kallas, prova om du får bild där. annars
1 dra ur ström försök starta så all ström försvinner.
2. ta ur båda ramminnena, starta utan o vänta en stund, stäng av
3. Sätt i det gamla minnet o se om bilden återkommer. vilket fall som helst borde du se något på din dator när du inte har i något minne. du borde få typ bios att visas, annars spamma typ F8 F2 F11 F12 Del eller va du nu kan ha för att komma in i bios. Kanske du får bild där, Är det identiska minnen ? tänker i mhz på dom. för annars kan du ju köra dom i olika portar på moderkortet om det skulle fungera. För den som är segare kommer ju isf klocka ner det snabbare minnet till sin hastighet.

jag testade utan ramminne, men fick ingen bild där heller och MemOK lös fortfarande. hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@boomie:

Provade du även att plocka ur grafikkortet?

Kollade upp ditt moderkort nu och det kan vara så att det inte är kompatibelt med det nya kortet, hittar inga nya BIOS-uppdateringar.

det ska fungera tillsammans för att jag fick ju bild när jag satte i det och inte hunnit sätta i ramminnerna än

Permalänk
Medlem

@boomie:

Ja precis, skrev att vi kan utesluta grafikkortet..

Stoppade du tillbaka batteriet åt rätt håll förresten?
Såg en tråd nyss där någon satt det åt fel håll...

Använde du ESD-armband? Om inte, jordade du dig själv innan du började pilla inne i datorn?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •