4K TV 65" som sekundär datorskärm ?

Permalänk
Medlem

4K TV 65" som sekundär datorskärm ?

Hej
Efter att ha flyttat så har jag behov av en extra datorskärm, detta i form av TV då jag vill kunna använda datorn i vardagsrummet.
Jag osäker på val av TV då mina kunskaper i området är begränsade, har läst en del artiklar på Sweclockers men en del vart för tekniska.
Det jag hade tänkt mig är en stor TV, helst 65 tum och 4K i upplösning. Den kommer kopplas till datorn via HDMI förbi en receiver (kommer skaffa ett nytt grafikkort för det också, även här uppskattas tips).
HDMI kommer gå från datorn till receivern till TVn.
Jag vill kunna använda TV skärmen som en extra datorskärm då och då. Ska kunna göra allt jag gör på datorn, för tillfället är det mest surfande och HD-filmtittande. Men längre fram kan det bli en del spelande, både shooter och strategispel om det går att göra lika smidigt som på datorskärmen.
Vad ska jag tänka på för att ha optimal bild och ljudkvalité ?
Så här långt har jag endast konstaterat att inputlag måste vara lågt på TVn jag köper. Den uppgiften verkar rätt svår att hitta på TV apparater, ännu svårare om man ska hitta en specifik modell som säljs i Sverige då utländska sidor testar utländska modeller.
Vad behöver jag hålla koll på vad gäller TV ?
Behöver jag skaffa ett särskilt grafikkort för detta, eller räcker ett nyare grafikkort ?
Är det onödigt att satsa på 4K eller får man fram den signalen från datorn fint och utan förluster ?
Vore bra om TVn även klarar av konsoler, ifall man skaffar det längre fram.

skrivfel
Permalänk
Medlem

LG med Oled
Det enda vettiga att köpa

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

LG med Oled
Det enda vettiga att köpa

Kostar en del och känns halvt meningslöst att köpa i nuläget.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arameen:

Hej
Efter att ha flyttat så har jag behov av en extra datorskärm, detta i form av TV då jag vill kunna använda datorn i vardagsrummet.
Jag osäker på val av TV då mina kunskaper i området är begränsade, har läst en del artiklar på Sweclockers men en del vart för tekniska.
Det jag hade tänkt mig är en stor TV, helst 65 tum och 4K i upplösning. Den kommer kopplas till datorn via HDMI förbi en reciever (kommer skaffa ett nytt grafikkort för det också, även här uppskattas tips).
HDMI kommer gå från datorn till recievern till TVn.
Jag vill kunna använda TV skärmen som en extra datorskärm då och då. Ska kunna göra allt jag gör på datorn, för tillfället är det mest surfande och HD-filmtittande. Men längre fram kan det bli en del spelande, både shooter och strategispel om det går att göra lika smidigt som på datorskärmen.
Vad ska jag tänka på för att ha optimal bild och ljudkvalité ?
Så här långt har jag endast konstaterat att inputlag måste vara lågt på TVn jag köper. Den uppgiften verkar rätt svår att hitta på TV apparater, ännu svårare om man ska hitta en speficik modell som säljs i Sverige då utländska sidor testar utländska modeller.
Vad behöver jag hålla koll på vad gäller TV ?
Behöver jag skaffa ett särskilt grafikkort för detta, eller räcker ett nyare grafikkort ?
Är det onödigt att satsa på 4K eller får man fram den singalen från datorn fint och utan förluster ?
Vore bra om TVn även klarar av konsoler, ifall man skaffar det längre fram.

Samsungs KS serie har runt 20ms i Gamemode.
Ljudkvalitet, köp golvhögtalare eller soundbar.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@_niko_: OLED känns onödigt dyrt, särskilt med tanke på att det inte funkar så bra för spel vad jag läst ?

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: kollade lite snabbt på Samsungs KS serie. Säljs de bara som curved? vill helst inte betala tusenlappar extra för en böjd TV.
Kan jag räkna med optimal bild utan någon förlust vid HDMI överföring från dator till TVn via en lämplig reciever som klarar 4K ?

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en LG 65UF675V som primär skärm då jag gör allt från soffan i stort sätt.
Funkar mycket bra till allt från gaming till film osv. Märker ingen input lag när jag stängt av all bildförbättring / Gamemode.

Mycket nöjd :), dock kan HDR stöd vara något att tänka på vid köp idag!

/ Ex

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

@Lothbrok: kollade lite snabbt på Samsungs KS serie. Säljs de bara som curved? vill helst inte betala tusenlappar extra för en böjd TV.
Kan jag räkna med optimal bild utan någon förlust vid HDMI överföring från dator till TVn via en lämplig reciever som klarar 4K ?

Se bara till att det är HDMI 2.0 så ska det inte vara några problem. HDMI 1.4 klarar bara 4K@30Hz och HDMI 1.3 klarar inte 4K alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Sitter själv på en LG 65UF675V som primär skärm då jag gör allt från soffan i stort sätt.
Funkar mycket bra till allt från gaming till film osv. Märker ingen input lag när jag stängt av all bildförbättring / Gamemode.

Mycket nöjd :), dock kan HDR stöd vara något att tänka på vid köp idag!

/ Ex

Det är just det jag är ute efter.
Någonstan läste jag något om att signalen inte är optimal från datorn till TVn med HDMI teknik, inte om man ska skicka 4K signal med dagens HDMI standard. något du känner igen ?
Har du provat att spela på datorskärmen och efteråt på TVn för att märka någon praktisk skillnad ? svårt att veta annars om det är små skillnader och man bara sitter med ena jämt

Permalänk
Medlem

@Chibariku: någonstans läste jag något om att dagens HDMI standard inte klarar av att sända 4K från datorn till exempelvis en TV utan förlust. Jag kan ha missuppfattat det jag läst då det var en långt och teknisk krånglig artikel. eller vad säger du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

@Chibariku: någonstans läste jag något om att dagens HDMI standard inte klarar av att sända 4K från datorn till exempelvis en TV utan förlust. Jag kan ha missuppfattat det jag läst då det var en långt och teknisk krånglig artikel. eller vad säger du ?

Kan nog vara Chroma 4.4.4 man syftar på. Trodde det problemet var löst men verkar tyvärr inte så.

Permalänk
Medlem

Ja precis Chroma 4.4.4 ska den ha stöd för, och nvidias 900 serie och framåt har stöd för hdmi 2.0 som klarar 4K@60hz vet inte hur det är på AMDs sida men borde gå där också på de nyare.

Största skillnaden när jag sätter mig på min vanliga AOC q2963pm ultrawide 1080p skärm är att allt ser dassigt och pixligt ut . Vill inte sitta vid den ens haha..

Edit : skulle dock säga att datorskärmen har bättre input lag helt klart, men verkligen inget jag märker på tvn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arameen:

@Lothbrok: kollade lite snabbt på Samsungs KS serie. Säljs de bara som curved? vill helst inte betala tusenlappar extra för en böjd TV.

Kan jag räkna med optimal bild utan någon förlust vid HDMI överföring från dator till TVn via en lämplig reciever som klarar 4K ?

Nej. Bara 7505, 8505, 9505 är kurvade.

Om du har en kabel som klarar av 4.4.4 alt 4.2.2 i 4K 60hz så bör det inte vara någon förlust.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Nej. Bara 7505, 8505, 9505 är kurvade.

Om du har en kabel som klarar av 4.4.4 alt 4.2.2 i 4K 60hz så bör det inte vara någon förlust.

Vad för sorts kabel ska jag leta efter ? HDMI 2 specat 4.4.4 ? och då är jag säker ?
Kräver det specifikt uttag från graffikortet, ska ändå skaffa nytt nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Ja precis Chroma 4.4.4 ska den ha stöd för, och nvidias 900 serie och framåt har stöd för hdmi 2.0 som klarar 4K@60hz vet inte hur det är på AMDs sida men borde gå där också på de nyare.

Största skillnaden när jag sätter mig på min vanliga AOC q2963pm ultrawide 1080p skärm är att allt ser dassigt och pixligt ut . Vill inte sitta vid den ens haha..

Edit : skulle dock säga att datorskärmen har bättre input lag helt klart, men verkligen inget jag märker på tvn.

haha, är det dit jag är på väg
man får väl sätta sig vid datorskärmen igen när man ska köra CS.
det är alltså en HDMI 2 kabel specat med chroma 4.4.4 vi pratar om eller ?
skulle vara förvånad om inte ATI har ett kort som klarar detta :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arameen:

Vad för sorts kabel ska jag leta efter ? HDMI 2 specat 4.4.4 ? och då är jag säker ?
Kräver det specifikt uttag från graffikortet, ska ändå skaffa nytt nytt grafikkort.

En High Speed HDMI kabel speccad för 18 gbit/gbps. Notera att längre kabel = dyrare om du vill ha en bra signal. Över 5m så brukar kablarna bli speccade 10-18gbps ist för 18.
Kräver vanligt HDMI uttag på grafikkort, googla så bör du finna info om du har HDMI 2.0 på det eller ej.

980, 980Ti och senare bör ha HDMI 2.0

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Precis som Lothbrok säger så en kabel som är specad för 18gbit/s.

Kör med denna kabel
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Funkar mycket bra även på 7,5M.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Kommer att skaffa ett nytt grafikkort. Vanligt HDMI 2 uttag räcker alltså?behöver inte vara specat något mera för att klara 60 Hz.
Den stora frågan är dock TVn, kan man verkligen räkna med att alla 4K klarar denna insignal? läste i någon artikel något om att de flesta TV inte klarar detta även om man har rätt sladd in och rätt uttag på datorn. Någon som känner igen detta ?

Permalänk
Medlem

Kolla på att hdmi versionen i TVn också är 2.0.
2.0 i båda ändarna så ska det gå fint

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Bildexpert 📺

Det går alltså inte att titta efter "HDMI 2.0" och vänta sig att det fungerar. Nyckeln är 600 MHz pixelklocka och 4:4:4 chroma subsampling. Detaljer som sällan står i produktbeskrivningarna. @arameen behöver säkra följande

  1. Grafikkort som klarar 600 MHz pixelklocka över HDMI. GTX9xx och nyare Nvidia-kort. AMD 4xx-korten lanserade i år.

  2. En TVs som klarar 600 MHz pixelklocka och 4K i 60 Hz med 4:4:4 chroma subsampling. De flesta, men inte alla, 2016-modeller klarar det så länge man undviker budgetklass.

  3. Hemmabioförstärkaren måste också klara av 600 MHz pixelklocka och 4:4:4 chromasubsampling. Merparten förstärkare med "4K" eller "HDMI 2.0"-märkning klarar endast 300 MHz vilket ger 4K i 30 Hz eller 4K i 60 Hz med 4:2:0 subsampling

  4. HDMI-kablage som håller måttet för 600 MHz pixelklocka, dvs High Speed-klassade kablar. Sällan problem om man inte ska köra långa längder på 10 meter eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Precis som Lothbrok säger så en kabel som är specad för 18gbit/s.

Kör med denna kabel
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Funkar mycket bra även på 7,5M.

Intressant, har du testat denna 7,5 meter kabel med 4K signal med 4:4:4 @ 60hz?
Vore bra att veta om det funkar klockrent... De intryck jag fått är att 4K kan krångla även med kortare kabellängder än så!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Jajemän jag kör med den kabeln , eller för att ja helt ärlig så har jag denna förra https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Samma märke , utgående vara . Den klarar 4k@60hz 4:4:4 och allt :), kört med den i 1 är.
Så den nya klarar nog det också, men finns den utgående i din butik så funkar den också (y)

Värdet 10,2 Gb/s, som skrivs ut på kablen är det minsta Kjell kan garantera att kabeln leverara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: det var ett konrekt och tydligt inlägg, uppskattas
Frågan är bara hur man ska få tag i detta. Att köpa en TV som kommit ut i år och hoppas på att den har "600 MHz pixelklocka och 4K i 60 Hz med 4:4:4 chroma subsampling" är ingen bra lösning. Man vill inte lägga tusenlappar och senare märka att man inte fått det man var ute efter.
Jag har gjort en snabb koll och dessa detaljer verkar verkligen inte stå i produkternas specar.
Varken för TV, recievers eller kablar.
Visst kan jag satsa på att köra allt i HD, men det känns inte framtidssäkert nu när jag ändå ska köpa allt från grunden så vill jag vara så framtidssäker som möjligt. Visst kan man vänta med att köpa graffikkortet då det lär vara dyrt nu och behovet av att få ut signalen i 4K inte är akut, går bra att köra på med nuvarande grafikkort.
Men TV, recievern och kabeln måste köpas rätt från början.
Hur har du gjort då de sökta uppgifterna inte är angivna ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@arameen: Kablar är enkelt. Kör på High Speed.

Vad gäller förstärkare och TV-apparater måste man läsa tester där någon kontrollerar dessa saker. Men det var värre med förra årets modeller. Nu kan du vara säker på att en TV som hanterar HDR måste ha bandbredden som krävs, dvs 600 MHz. Hittills verkar alla också klarar 4:4:4 i 4K i 60 Hz.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Med recievers verkar det inte så svårt att dessa uppgifter, lyckats hitta det på första sökförsöket
https://www.dustinhome.se/product/5010946864/htr-4069---black stödjer HDMI® 4K 60p (4:4:4). Dock inget om pixelklockan.
Vad gäller kabel så hittade jag denna https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... som stödjer 4K 60p. Men inget om (4:4:4) eller pixelklockan.
Är det underförstått att pixelklocka är på 600 MHz om det är 4K 60p ? känner på mig på att det borde stå explicit ?

Grafikkortet är bara att beställa vilket som helst AMD kort från 4xx-serien, tolkar jag det som då de uppfyller dessa krav. Men gäller det även pixelklockan ?

TV.
Jag lyckas hitta, på engelska sidor, uppgifter om 4K 60p (4:4:4) för vissa TV, dock inga modeller som säljs i Sverige :/
Dessa uppgifter verkar omöjliga att hitta, känns inte så bra att chansa på en av årets TV modeller och hoppas att den uppfyller de tekniska kraven.

Hur har du valt TV modeller för att vara säker på att du får 4K signal hela vägen ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@arameen:

4K/60 Hz och 4:4:4 kräver 600 MHz pixelklocka
4K/30 Hz och 4:4:4 kräver 300 MHz pixelklocka
4K/60 Hz och 4:2:0 kräver 300 MHz pixelklocka

Med andra ord, påstås tillverkaren att det fungerar med 4:4:4 och 4K/60 Hz är det per definition 600 MHz eftersom det är vad som krävs för att signalen ska fungera.

AMD:s 4xx-kort hanterar 600 MHz pixelklocka över HDMI. Äldre modeller endast 300 MHz. Det går att lösa med signalomvandlare för Displayport, men har man tillfälle att slippa omvandlare så bör man använda det tillfället.

De engelska TV-modellerna säljs troligtvis i Sverie också. Du hakar antagligen bara upp dig på att siffrorna skiljer sig i namnet på de detaljer som indikerar inbyggd digitalbox och liknande. Grundmodellerna är så gott som alltid identiska i egenskaperna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: det var ett tydligt och bra inlägg, nu förstår jag den delen med
Jag hakar inte upp mig på siffrorna, jag visste inte att det är samma modeller Desto mindre vet jag hur dessa modeller namnges för att lista ut motsvarande svensk modell. Finns det någon länk om detta så man lär modelbeteckningarnas uppbyggnad ?

Om nu någon av följande, recievern, kabeln eller TV har 4K/60 Hz och 4:2:0 istället för 4K/30 Hz och 4:4:4. Vad kommer jag få för problem? kommer bilden att rulla på som vanligt med störningar eller hur märker jag att något är fel/en produkt har inte rätt tekniska specar när jag väl kopplat allt och börjat använda TVn som datorskärm ?

Flera surroundrecievers har HDCP2.2. Ska man välja bort dem för att de kommer att ställa till problem om jag ser på film från datorn på TV ? eller är det ett problem eventuellt om man tittar på film via bluerayspelare ?
Innebär HDCP andra problem värde att ta höjd för ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@arameen: Klarar inte någon komponent av ett signalformat kan du aldrig aktivera det. Skulle du försöka forcera någon signal får du vanligtvis en svart skärm och felmeddelande.

HDCP 2.2 är viktigt för det är kravet för UHD Blu-ray och HDR-källor.

Man ser på TV:ns produktnamn vad som gäller. De följer ungefär samma mall. Tittar du på exempelvis Samsung KS7000 i england heter den KS7005 i sverige där 5:n på slutet används för nordisk modell med godkänd digitalbox.

Själva serien är KS7000, eller KS7-serien om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

Finns det någon länk om detta så man lär modelbeteckningarnas uppbyggnad ?

Användaren pacman skrev en guide på minhembio: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=325652#ent....
Kan vara bra att läsa hans första inlägg med tips också om man funderar på att köpa tv. ( inlägg #3 i samma tråd. )

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

@Terniz: tack, det var 2 bra inlägg.