Borde jag välja laptop med i7?

Permalänk
Medlem

Borde jag välja laptop med i7?

Hej, tänker köpa en laptop att ta med mig när jag är ute och reser. Kommer nästan bara filma i 1080p/60fps och redigera i Sony Vegas.

Är i7 ett måste eller skulle de fungera problemfritt med i5? Det gör inget om det tar något längre tid att rendera filmerna men vill inte ha några problem när jag sitter och editerar. Filmar med GoPro Hero 5 om det har någon betydelse.

Funderar på en dator ungefär som denna:

http://www.acer.com/datasheets/2016/4876/E5-575G/NX.GDZED.058...

Är ny till video editering och är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så är det sällan din processor som är själva flaskhalsen och därmed tjänar du inget på en i7. Men just när det gäller krävande uppgifter som t ex att rendera filmer så kan du tjäna ett par sekunder per minut med en i7 kontra en i5. Så ska du rendera långa filmer så kan du i långa loppet tjäna in lite tid.

Visa signatur

My Heart knows only Virtue, My Blade defends the Helpless, My Might upholds the Weak, My Words speak only Truth, My Wrath undoes the Wicked

Permalänk
Medlem

@Qfrix: Tänk på att det är skillnad på i7 och "i7" (även i5 och "i5") i mobil-processorvärlden. Den i5-7200U som du specificerat har bara 2 kärnor (4 trådar), det finns ingen motsvarande 7:e generationens i5 med 4 kärnor än så länge, men t.ex i5-6440HQ och i5-6300HQ har 4 kärnor.

Slutledning: Ska du leka video tycker jag du borde satsa på en 4-kärnig processor, oavsett om du väljer i5 eller i7. Tyvärr är ju Intels processorsläpp när det gäller mobila CPUs mycket mer utspritt än desktop-familjerna, så det kan vara lite krångligt att hitta direkta jämförelser mellan nuvarande och föregående familj.

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket!