ASUS logga upp-o-ner på grafikkort (GTX 1070 Turbo)

Permalänk
Medlem

ASUS logga upp-o-ner på grafikkort (GTX 1070 Turbo)

Hallå,

Köpte ett ASUS GTX 1070 Turbo för två månader sedan och har länge funderat på ifall det är en giltig anledning att få kortet utbytt ifall den lysande ASUS-loggan är upp och ner. Det jag menar är, gäller garanti på detta? Vet att det kanske inte är den mest vettiga anledningen till varför jag skulle få tag i ett nytt kort, men att ASUS-loggan är upp och ner, det stör mig väldigt mycket..

Klicka på spoilern nedan för att förstå vad jag menar.

Dold text

Som kortet ska se ut:

Dold text
Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Du bör kunna lämna tillbaka det där på reklamation eller falskmarknadsföring, ingen garanti behövs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ring/ta kontakt med butiken/inköpsstället så får dom byta ut kortet eller ge dig rabatt på kortet.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

falskmarknadsföring

Hur får du ett felmonterat klistermärke till "falsk marknadsföring"?

Är verkligen intresserad av att veta hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur får du ett felmonterat klistermärke till "falsk marknadsföring"?

Det är inget klistermärke. Det är en logga, som ser för jävlig ut, särskilt ful är den upp och ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur får du ett felmonterat klistermärke till "falsk marknadsföring"?

Är verkligen intresserad av att veta hur du tänker.

Det är inget klistermärke utan en plastbit som har ASUS utskuret, vilket då har monterats åt fel håll.

Är ju ifs falsk marknadsföring eftersom produkten inte ser ut som på den bild som marknadsförs... Det går inte att visa en bild på en annan produkt än den som säljs eftersom kunden då blir lurad För den som bryr sig om det estetiska så är det självklart något som måste ändras, det ser ju inte klokt ut!

*Edit* Nu är det förvisso ett fabrikationsfel och inte så som produkten säljs. Prova om du kan vända på plastbiten själv för att slippa besväret att lämna in den till ÅF. Troligtvis så att den sitter med något form av klister som du lätt kan limma tillbaka.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Lägger ingen värdering i huruvida det är viktigt att den är åt rätt håll. Jag stör mig själv ofta på detaljer.
Om loggan på den korrekt sammansatta produkten skall vara åt andra hållet är detta ett fabrikationsfel, vilket gör att du utan problem kostnadsfritt kan fått kortet "lagat", eller om det inte går att göra, ett nytt kort, med stöd av konsumentköplagen.
Gissningsvis går dock plastbiten att ta loss och vända, vilket antagligen är vad butiken kommer att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Köpte ett ASUS GTX 1070 Turbo för två månader sedan och har länge funderat på ifall det är en giltig anledning att få kortet utbytt ifall den lysande ASUS-loggan är upp och ner.

Enligt vad jag har läst så ska den där vara utbytbar mot egen design.
Att vända på den själv borde alltså vara väldigt simpelt!

" Although the Turbo GeForce GTX 1070 is a relatively plain card devoid of RGB LED lighting, it still packs an LED-lit logo on its side that users can remove and replace with their own designs if the urge strikes. "

http://techreport.com/news/30322/asus-turbo-gtx-1070-flies-un...

RTFM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Enligt vad jag har läst så ska den där vara utbytbar mot egen design.
Att vända på den själv borde alltså vara väldigt simpelt!

" Although the Turbo GeForce GTX 1070 is a relatively plain card devoid of RGB LED lighting, it still packs an LED-lit logo on its side that users can remove and replace with their own designs if the urge strikes. "

http://techreport.com/news/30322/asus-turbo-gtx-1070-flies-un...

RTFM

Exakt det där har jag läst tidigare. Står även på kartongen till grafikkortet att det går att byta ut LED "listen" mot egen design. Men jag har försökt ta bort den, men det känns som att man förstör den istället för att ta bort den om man ens försöker. Har dock kontaktat ASUS för ett tag sedan och får bortse från detta, och behålla detta kort då jag fått reda på att de nyare korten som sålts efter mitt har minnesproblem, alltså Micron VRAM. Man får sluta glo på skiten och stänga av LED:en och se glad ut då jag lyckligtvis fick tag i ett kort med Samsung VRAM innan det var försent. Kanske vågar man ändra på LED-listen först när garantin är slut.. Om man ens har 1070 då haha.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Har dock kontaktat ASUS för ett tag sedan och får bortse från detta,

Varför skulle du behöva byta ut hela kortet för att en påklistrad plastbit är felvänd?

Har du t.ex. sökt på Youtube för att se hur simpelt det är?
https://www.youtube.com/watch?v=xs4tzUx9glc

Asus lär dessutom kunna skicka en ny om den går sönder.

Permalänk

Asus finns här på forumet. Kanske har bra svar

@ASUS_Troy

Finns någon mer snubbe!
GL

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

För mig som inte har fönster på chassit så har jag nog inte ens reflekterat över de tror jag. Man eftersom ASUS gjort kortet med LED och logga så är de ju en för många köpfaktor. Man vill se grejorna. Sitter då loggan uppochner så är de ett fabrikationsfel. Då lämnar man tillbaka och får ett nytt.

Permalänk
99:e percentilen

Det är väl helt enkelt bara så att SNSV gett sig in på grafikkortsmarknaden?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle du behöva byta ut hela kortet för att en påklistrad plastbit är felvänd?

Har du t.ex. sökt på Youtube för att se hur simpelt det är?
https://www.youtube.com/watch?v=xs4tzUx9glc

Asus lär dessutom kunna skicka en ny om den går sönder.

Det sitter en sån där 'warranty void if removed'-sticker på kortet över en utav skruvarna. Därav försvinner garantin ifall fläkten skruvas bort. ASUS sa att det är tack och hej med garantin om man tar bort kylaren så..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

@Hjemrdeil: I min dator (chassi) så är grafikkortet högst upp så för mig hade loggan hamnat åt rätt håll med ditt kort...

Vi borde byta grafikkort

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det sitter en sån där 'warranty void if removed'-sticker på kortet över en utav skruvarna. Därav försvinner garantin ifall fläkten skruvas bort. ASUS sa att det är tack och hej med garantin om man tar bort kylaren så..

Man behöver knappast demontera kylaren för att lossa på plastbiten som hålls med självhäftande material på kortsidorna. YT-filmen visar BLAND ANNAT hur lätt plastbiten är att ta loss.

Demonterar du motorhuven när du ska byta torkarblad på din bil?

Permalänk

Hejhej,

Det är bara att gå tillbaka till återförsäljaren med kortet och få ett nytt då detta är ett fabrikationsfel. Glöm inte att ta med kvitto!