Battlefield 1 fungerar mycket bättre i DirectX 11 än DirectX12?

Permalänk

Battlefield 1 fungerar mycket bättre i DirectX 11 än DirectX12?

Efter att ha spelat battlefield 1 ett tag nu och experimenterat med grafikinställningarna har jag upptäckt att jag får hela ~20 högre fps när jag kör med dx11 ist för dx12.

Tycker detta är mkt konstigt - ska inte dx12 göra att spelen drar mer nytta av hyperthreading etc?

Har ni andra upplevt samma sak?

Specs: Antec 900w, i7 3770k @ 4.4ghz, ASUS GTX1070 OC DUAL, 16gb ram @ 1600mhz

Permalänk

har ej provat,
en annan fråga.
Hur jobbar din processor när du spelar? 100%?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Inte bara lägre fps i DX12 för mig. Spelet hackar dessutom otroligt mycket i DX12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

jag märker otroligt mycket inputlag i DX12, känns som musen inte reagerar lika fort som jag rör musen.. provade byta till dx11 och jäklar vilken skillnad! Inget inputlag alls.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte alls spela i dx12, laggade en hel del! Byte sen till dx11 och då fungerade spelet helt felfritt utan något lagg.. Dock vet jag inte hur stor skillnad det är grafikmässigt.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Kan inte ens starta spelet i dx11 haha, flytter på perfekt med dx12 dock. Känns som jag är den enda med detta "problem" 😊 Dock fungerar det perfekt med dx12 så jag ska inte klaga.

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Medlem

DirectX11 fungerar bäst med Nvidia kort vad jag förstått. Man kan se vissa vinster med DirectX12 för AMD kort. Detta kommer säkert ändras med nya drivrutiner i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S CPU: Intel I9-9900K CPU Kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Elite RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB 3200MHz Grafik: ASUS TUF 3080SSD:Samsung 980 PRO NvMe Samsung EVO 840 250GB,850 EVO 500GB, 860 EVO 500GbHDD: Western Digital Caviar® Black 1TB 7200rpm PSU: EVGA Supernova 750W Skärm:ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beastosaurus:

Efter att ha spelat battlefield 1 ett tag nu och experimenterat med grafikinställningarna har jag upptäckt att jag får hela ~20 högre fps när jag kör med dx11 ist för dx12.

Tycker detta är mkt konstigt - ska inte dx12 göra att spelen drar mer nytta av hyperthreading etc?

Har ni andra upplevt samma sak?

Specs: Antec 900w, i7 3770k @ 4.4ghz, ASUS GTX1070 OC DUAL, 16gb ram @ 1600mhz

Relativt enkla svar på detta.

1. Spelen idag är uselt optimerade på DX12, tyvärr. Windows 10 DX12 flopp... så att säga.
2. Nvidias DX11 drivare är enormt optimerade redan.
3. Nvidia har inte perfekt DX12 design, med tex Async Compute funktioner. Så även om DX12 stöds, så är det kanske inte lika optimalt på deras hårdvara.

Det som gör det mest problematiskt är att Nvidia inte direkt kan optimera DX12, utan det ligger i spelutveklarens händer. I DX11 kan de dock, och har gjort ett mycket bra jobb, så även uselt optimerade spel, har en bra chans.