Köpråd: Uppgradera GPU eller CPU eller båda?

Permalänk

Köpråd: Uppgradera GPU eller CPU eller båda?

Hej!

Min stationära dator börjar kännas lite trött i spelsammanhang (siktar för närvarande på att få Battlefield 1 att flyta på bra i high/ultra i 1920x1080). Spontant fundrerar jag på att uppgradera grafikkortet, men tanken slog mig att det var ganska länge sedan jag gjorde något åt vanliga processorn också (inköpt hösten 2009). Är det lönt att endast uppgradera GPU i detta läge, eller borde jag även förnya CPU:n något för att maximera prestanda och "livslängd" på systemet?

Söker tips på bra/prisvärt grafikkort i 2500-3500 kr-klassen och tips på en modern processor/moderkort som kan vara bra att köpa med. Ett uppgraderingskit helt enkelt.

Jag har i dagsläget:
NVIDIA GeForce GTX 970
AMD Phenom(tm) II X4 945 Processor, 3000 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
Installed Physical Memory (RAM) 16,0 GB
Microsoft Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Nej.

Ingenting fel med ditt GPU.
Din CPU kan inte jämföras med en i3 2100, en gång.
Mer behöver jag ej säga.
Titta på 6600k och en rimlig moderkort, så är du i mål.

https://www.komplett.se/product/783615/datorutrustning/pakete...

Om du kan lägga ut lite mer pengar.
Alternativt https://www.komplett.se/product/783614/datorutrustning/pakete... + en rimlig kylare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Håller med zeleni du borde uppgradera din cpu men om du vill köra amd kanske vänta tills januari när zen kommer ut. Kanske sänker priserna lite.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Grejen är att han måste byta ut cpu, moderkort, och minnen, eftersom han kör ddr2 nu, om jag inte tar fel.
Om du har 16gb ddr3, så titta heller på en begagnad haswell alltså 4570k, eller 4770.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Tackar alla för svar. Tog mig lite tid, men fick äntligen tummen ur i helgen och följde era råd. Har bara testkört under en kväll, men än så länge verkar resultatet bli precis vad jag sökte, så tack!

Om någon skulle leta i den här tråden och gå i samma tankar som jag så FYI blev detta till slut köpet:

Intel Core i5-6600K
Gigabyte GA-Z170X (moderkort)
Be-Quiet Pure Rock (CPU-kylning)
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 2400MHz (2x4GB)

För den petige kan jag passa på att säga att moderkort och kylning valdes pga ett paketerbjudande och att det fanns hemma på hyllan i butik så jag slapp beställa/vänta, inte så mycket mer baktanke än så.

Skrivet av zeleni:

Ingenting fel med ditt GPU.
Din CPU kan inte jämföras med en i3 2100, en gång.
Mer behöver jag ej säga.
Titta på 6600k och en rimlig moderkort, så är du i mål.

Spot on. Behöll GPU:n. Blev hur bra som helst (vad jag märkt än så länge). Hade glömt hur gammal min CPU var, men blev ändå förvånad att den var en så pass stor flaskhals. Trodde att GPU:n tog hand om en mycket större del av beräkningarna i spelsammanhang. Men allt har väl en gräns antar jag.

Skrivet av Dyslektikern:

Håller med zeleni du borde uppgradera din cpu men om du vill köra amd kanske vänta tills januari när zen kommer ut. Kanske sänker priserna lite.

Ja, hade egentligen tänkt köra AMD (ingen särskild anledning, bara gammal vana), men ville få till köpet innan årsskiftet så därför tryckte jag på köpknappen för ett Intel-paket den här gången. Bra tips dock.

Skrivet av zeleni:

Grejen är att han måste byta ut cpu, moderkort, och minnen, eftersom han kör ddr2 nu, om jag inte tar fel.
Om du har 16gb ddr3, så titta heller på en begagnad haswell alltså 4570k, eller 4770.

Ja, borde nog ha gjort det (Haswell) för att få ner priset lite för helheten, men fick ett hyggligt pris på 6600k-paktet så det blev hopp till DDR4 i samma veva. 16 nya gig för 990 kr. Inte bästa ekonomiska köpet jag någonsin gjort kanske. Tack för tipset dock.