Permalänk

Vad kan jag få för min dator?

Vad får man för en dator med i7 6700k, 16gb ddr4 Kingston 2400mhz, 980ti EVGA, 250gb ssd, 2tb+500gb storage samt Dark Rock Pro 3 kylare med alla chassiplatser fyllda med Noctua Industrial fläktar? Kan även säljas med min Samsung 34" S34E790C Curved 21:9

Tacksam för hjälp! Snabbt skrivet då jag är i skolan, ber om ursäkt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Skärmen bör du kunna få 5.5-6000 kr

Datorn något runt 9000kr +- 500 kr. Kanske upp mot 10 000kr strecket.

Allting hänger på skick och ålder Lägger du upp bilder, som vissa människor gör, på en dator dammig som ett troll så lär du ju få en betydligt mindre peng. Ingen, iaf inte jag, vill köpa datordelar som man knappt kan se loggan på för att dammet täppt igen - visar ju bara på att ägaren inte bryr sig överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Skärmen bör du kunna få 5.5-6000 kr

Datorn något runt 9000kr +- 500 kr. Kanske upp mot 10 000kr strecket.

Allting hänger på skick och ålder Lägger du upp bilder, som vissa människor gör, på en dator dammig som ett troll så lär du ju få en betydligt mindre peng. Ingen, iaf inte jag, vill köpa datordelar som man knappt kan se loggan på för att dammet täppt igen - visar ju bara på att ägaren inte bryr sig överhuvudtaget.

Tack för snabbt svar! Men får man verkligen inte mer? Det är ju typ 50% av vad nypriset var allt som allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Tänk så här allt är inte nytt och de som lägger mer än 10000 på en dator tenderar att vilja ha det absolut nyaste, det vill säga ett 1080 med mera. Så när det kommer till din dator kan du kanske få ut lite mer men mycket beror på varför du säljer och om du har överklockat ditt grafikort eller inte och så vidare.

En annan sak du kan göra är att kolla vad du typ komplett eller likande tar för en likadan dator och så kommer du se att det bara är lite mer än 10000kr .

Ville få med en slut kommentar
Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Tack för snabbt svar! Men får man verkligen inte mer? Det är ju typ 50% av vad nypriset var allt som allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet ju inte jag skick och ålder, vilket har en påverkan. PSU, chassi och moderkort?

Det som har störst "impact" här är grafikkortet. Jag älskar 980 Ti och önskade att priset skulle hålla i, men vi ser på marknaden att 980 Ti korten går för 3-3500 kr begagnade, även om de bara är ett par månader gammalt. Du kan även få tag på ett nytt 1070, som i princip är identiskt prestandamässigt ned mot 4000kr.

Så dra bort 3000 kr från 10 000kr, ja, 6.5-7000 kr är ungefär vad resten av prylarna är värda Beroende på allt ovannämnda o att man hittar rätt köpare

Sen är man lite av "förlorare" själv, tolka mig rätt, om man som person går och köper allting sprillans nytt från t.ex Inet. Inet har inte alltid bäst priser, väldigt sällan faktiskt, utan kanske Cdon eller Netonnet har bättre priser vid rea en helg eller liknande. Så om en person går och köper a, b och c för 18 000 kr på Inet, så kanske man kan hitta exakt samma grejer fast för 16 000kr om man väljer att köpa vid rätt tillfälle och olika återförsäljare - då är det helt plötsligt inte 50% längre Jag vill verkligen inte va elak, men det just detta sista stycke som MÅNGA och återigen MÅNGA är antingen lata eller helt enkelt ej medvetna om. Ingenting riktat mot dig, utan förklarar bara hur det fungerar

Hoppas du får ut iaf 10K! Har lagt närmre 60K på min egen burk, jag får nog inte ens 20 för den begagnad. Man bör verkligen fundera en och två gånger innan man köper elektronik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Tack för snabbt svar! Men får man verkligen inte mer? Det är ju typ 50% av vad nypriset var allt som allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att du köpte 980 Ti till fullpris och då är det bara att beklaga. Priserna störtdök när Pascal dök upp. Generellt sett finns det nog inget som tappar värde lika fort som datorkomponenter.

Jag resonerar så här:
6700K ~2500kr, eftertraktad
Moderkort 700-800kr beroende på modell, tar för givet chipset Z170
16GB DDR4 400-500kr
980 Ti ~3000kr, har gått att få nya för 3500-4000kr
250GB SSD ~400kr om bra modell
2TB HDD 400-500kr
500GB HDD 100kr?
Dark Rock Pro 3 400-500kr
Chassi + nätagg 1000-1200kr om populära modeller i bra skick
Fläktarna kanske någon hundring, om något alls

Skärm 5500-6000kr om bra skick

Med andra ord totalt exakt samma som @eucalyptus gissade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Gissar att du köpte 980 Ti till fullpris och då är det bara att beklaga. Priserna störtdök när Pascal dök upp. Generellt sett finns det nog inget som tappar värde lika fort som datorkomponenter.

Jag resonerar så här:
6700K ~2500kr, eftertraktad
Moderkort 700-800kr beroende på modell, tar för givet chipset Z170
16GB DDR4 400-500kr
980 Ti ~3000kr, har gått att få nya för 3500-4000kr
250GB SSD ~400kr om bra modell
2TB HDD 400-500kr
500GB HDD 100kr?
Dark Rock Pro 3 400-500kr
Chassi + nätagg 1000-1200kr om populära modeller i bra skick
Fläktarna kanske någon hundring, om något alls

Skärm 5500-6000kr om bra skick

Med andra ord totalt exakt samma som @eucalyptus gissade på.

Vi tänker väldigt lika ser jag

Permalänk
Skrivet av Dyslektikern:

Tänk så här allt är inte nytt och de som lägger mer än 10000 på en dator tenderar att vilja ha det absolut nyaste, det vill säga ett 1080 med mera. Så när det kommer till din dator kan du kanske få ut lite mer men mycket beror på varför du säljer och om du har överklockat ditt grafikort eller inte och så vidare.

En annan sak du kan göra är att kolla vad du typ komplett eller likande tar för en likadan dator och så kommer du se att det bara är lite mer än 10000kr .

Då får datorn stanna hos mig, får ju knappt någon prestanda alls i en laptop för 10k verkar ha blivit mycket billigare att bygga datorer nu för tiden. Räckte med grafikkort och cpu så var man uppe i 10k typ när den byggdes.

Tack för hjälpen dock alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eucalyptus:

Vi tänker väldigt lika ser jag

Tur att jag inte var ute och cyklade totalt.

Skrivet av waspen123:

Då får datorn stanna hos mig, får ju knappt någon prestanda alls i en laptop för 10k verkar ha blivit mycket billigare att bygga datorer nu för tiden. Räckte med grafikkort och cpu så var man uppe i 10k typ när den byggdes.

Det går fortfarande att bygga dyra datorer men hur mycket prestanda du får för varje krona har gått upp massor med de nya grafikkorten som ofta är de dyraste delarna i datorn. GTX 1070 som är lite bättre än 980 Ti säljs för ungefär hälften av vad 980 Ti gjorde.