2a generationens i5 och GTX 970/980/1060

Permalänk
Medlem

2a generationens i5 och GTX 970/980/1060

Hej,

Har en 2a generationens i5a. Funderar på att köpa nytt/bättre begagnat grafikkort för att kunna spela nya spel med lite bättre grafik. Kommer jag kunna utnyttja prestandan på ett GTX 970/980/1060 med den processorn?

Mvh,
Erik Simmons

Permalänk
Medlem

Vad har du för grejer i datorn? Det du skriver ger oss inget. Exakt vad du har för dator, inklusive chassi och nätaggregat så ska du se att du får bra hjälp.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Dator:
CPU: i5-2500 @ 3,3 GHz
RAM: 8 GB RAM (osäker på typ coh hastighet)
Nätagg: OCZ 600W
Chassi: NZXT H2
Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. P8P67 LE

Nu har jag ett Radeon HD 6800

Permalänk
Medlem

Okay, nu är vi en bit på vägen.
Vad spelar du för spel och på vad för skärm.

Nedanför antar jag att du spelar på en 1080p skärm:
Jag tror du är inne på rätt spår med begagnad 970/980/1060 tex den du budar på.
Det känns som det mest prisvärda alternativet i min värld.
Går ju även med begagnat AMD från 290 till 390x (kanske oxå fury serien oxå men har sämre koll på vad de ligger i för pris i dag).

EDIT: Du kan nog kliva ner ganska mycket mer oxå och ändå få en bättre upplevelse än du har nu.
Antag att det är ett 6870 du har som är den vassaste i 6800-serien så är tex Radeon R9 280 över 100% snabbare, Nvidia GTX 980 typ 300% snabbare om man tittar på UserBenchmark (förutsatt att jag läser tabellerna rätt) är rätt trött.
Jag hade iaf undvikit modeller med mindre än 4GB minne.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Varför vill du uppdatera? låg FPS?
Skulle leta efter ett 290/390 om du ska ha beganat och 480/1060 nytt. Även 16 gb ram och SSD kan vara vettiga uppgraderingar. Säker på attt du har 2500 och inte 2500k? Går annars och komma en bit längre!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

SSD har jag. Datorn är tillräckligt snabb tycker jag för allt utom de senaste spelen med bra grafik Jag kör på en 4K TV men sitter en bra bit ifrån så 1080p är det jag satsar på samt att kunna köra högre detaljrikedom m.m.

Det lutar åt ett 980 eller ett 1060. Du skriver minimum 4GB grafikminne. Jag tittade på 1060 med 3GB som är ca 30% billigare än 6GB i nypris. Prestandamässigt i många spel skilde det så lite som 5% mellan dem enligt denna sida:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nvidia-...
Då känns 3GB som ett bättre köp, spara skillnaden och sen köpa ett nytt kort om några år. Eller?

Osäker på om jag har 2500 eller 2500K. Vad är skillnaden och hur ser jag?

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimpa81:

Tack för svar.

SSD har jag. Datorn är tillräckligt snabb tycker jag för allt utom de senaste spelen med bra grafik Jag kör på en 4K TV men sitter en bra bit ifrån så 1080p är det jag satsar på samt att kunna köra högre detaljrikedom m.m.

Det lutar åt ett 980 eller ett 1060. Du skriver minimum 4GB grafikminne. Jag tittade på 1060 med 3GB som är ca 30% billigare än 6GB i nypris. Prestandamässigt i många spel skilde det så lite som 5% mellan dem enligt denna sida:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nvidia-...
Då känns 3GB som ett bättre köp, spara skillnaden och sen köpa ett nytt kort om några år. Eller?

Osäker på om jag har 2500 eller 2500K. Vad är skillnaden och hur ser jag?

/Erik

Ska du grafikkortet rendera i 1080p så räcker nog de du pratade om, ska den rendera i 4k så är det bara att sikta på Nvidia Titan(Pascal) för att ens komma nära spelbara nivåer med höga detaljinställningar. 3GB räcker säkerligen ofta men om tex kör väldigt grafikmoddade spel så kan det krävas mer. 2500 och 2500k skillnaden mellan dem är överklockningsmöjligheten men det är ett ickeproblem i detta fall då ditt moderkort inte klarar överklockning ändå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.