Samsung tillkännager inbytesprogram för Galaxy Note 7-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Så här står det i artikeln:

"Erbjudandet innebär att ägare av Note 7 får möjlighet att lösa in denna och istället köpa ut en Galaxy S7 eller Galaxy S7 Edge till halva priset. När Samsung sedan släpper Galaxy S8 och Note 8 under nästa år har kunden rätt att byta in sin Galaxy S7 mot någon av de tidigare nämnda modellerna helt kostnadsfritt"

Jo det läste jag. Men frågan är om jag förstått rätt??

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller. Säg att de betalade 6000 för note 7. Får de tillbaka 3000 eller ska de betala 3000 för utbytet till en Galaxy S7?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Förstår inte heller. Säg att de betalade 6000 för note 7. Får de tillbaka 3000 eller ska de betala 3000 för utbytet till en Galaxy S7?

De får tillbaka hela beloppet (6000) och får ett erbjudande om att köpa en S7/S7 Edge för 3000, med gratis uppgradering till S8/Note 8 när enheterna väl släppts.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo det läste jag. Men frågan är om jag förstått rätt??

Skrivet av Ludzee:

Förstår inte heller. Säg att de betalade 6000 för note 7. Får de tillbaka 3000 eller ska de betala 3000 för utbytet till en Galaxy S7?

Ni får ursäkta, men kan man ens skriva det tydligare än vad de gjort?
Om någon har pyntat 8000 på en förbokning av Note7, så kan de ju inte direkt säga: "Tyvärr, det blir ingen Note7, men om ni hostar upp 3000 kr till så kan ni få en Galaxy S7 istället!". Det skulle ju innebära att man betalar 11000 för en telefon som kostar cirka 6000 idag...

Detta erbjudande gäller just nu i Sverige för de som förbokat Note7. Det är endast i Sydkorea än så länge som de kryddat erbjudandet ytterligare genom att ge en fri uppgradering till S8 eller Note8. Det är dock inget erbjudande som lär komma till Sverige då mobilen aldrig han lanseras här.

Permalänk
Medlem

@Blomman90:

Note 7 nådde ut till flertalet köpare (mig bla), så den måste ha släppts på den svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

@Blomman90:

Note 7 nådde ut till flertalet köpare (mig bla), så den måste ha släppts på den svenska marknaden.

Vilken operatör/återförsäljare i Sverige hann skicka ut den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stackars Samsung, de har verkligen satt sig själva i skiten. Tror inte något företag hade velat hamna i en sådan situation. Bra att de försöker kompensera såpass generöst som de gör.

Skrivet av THB:

Hela denna saga har skötts riktigt bra av Samsung.
Just pga hur de hanterat en så pass stor grej som denna så kan jag i framtiden tänka mig en telefon från dom.

Knappast "generöst" eller bra skött.

De kryper till korset först när de får massor av stämningar i domstol och riskerar massiva skatestånd och långdragna rättsprocesser.

Knappast någon "goodwill" eller att vara generös emot drabbade kunder. Pinsamt dåligt hanterat.

Aldrig mer någon Samsung för mig (köpte en Galaxy S6 i våras). Kundovänligt företag - och farligt dåliga QA-processer!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Glöm att detta också kommer ske i Sverige. Den svenska konsumenten/medborgaren har så erkänt lågt civilkurage så här kör man över istället..

Nu har den (som tur är) inte hunnit att levereras ut till svenska kunder, men hade den gjort det så kan man fetglömma någon vettig kompensation ifrån Samsung här.

Kombinera svaga konsumentlagar i Sverige med ett cyniskt kundovänligt företag som Samsung, som aldrig frivlligt står upp för sina problem som drabbat deras kunder. Nada chans.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

@Blomman90:

Note 7 nådde ut till flertalet köpare (mig bla), så den måste ha släppts på den svenska marknaden.

@Bokenbergen Fick du samma erbjudande som i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ni får ursäkta, men kan man ens skriva det tydligare än vad de gjort?
Om någon har pyntat 8000 på en förbokning av Note7, så kan de ju inte direkt säga: "Tyvärr, det blir ingen Note7, men om ni hostar upp 3000 kr till så kan ni få en Galaxy S7 istället!". Det skulle ju innebära att man betalar 11000 för en telefon som kostar cirka 6000 idag...

Detta erbjudande gäller just nu i Sverige för de som förbokat Note7. Det är endast i Sydkorea än så länge som de kryddat erbjudandet ytterligare genom att ge en fri uppgradering till S8 eller Note8. Det är dock inget erbjudande som lär komma till Sverige då mobilen aldrig han lanseras här.

mest det att det låter för bra för att vara sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

mest det att det låter för bra för att vara sant

De ser en chans att tjäna pengar.

Kan Samsung undvika höga skateståndskostnader, och minska risken för dyra och utdragna rättsprocesser, så är detta alternativet förmodligen bra mycket billigare. Tillverkningskostnaden för Samsung är säkert ändå runt eller under 50% av slutkonsumentpris för en av deras "high end"-telefoner.

Men den stora vinsten är som sagt att försöka minska trycket på Samsung gällande förväntade skadeståndskrav. Därav att det är troligt att de bara "ger" detta erbjudande i de länder som har starka juridiska slutkonsumentskydd (därav, som de säger själva, att de tar det "land för land").

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

mest det att det låter för bra för att vara sant

Att man får halva priset på det numer 6 månader gamla flaggskeppet, känns som ganska rimligt med tanke på omständigheterna. Det är ju trots allt inte den telefon man ville ha och den är inte heller "ny" längre.

Att man även (i Sydkorea) får uppgradera till S8 eller Note8 kan jag hålla med om är väldigt generöst. Men att kräva att folk ska betala ytterligare för att få en S7, samt uppgradering till nästa flaggskepp om 6 månader till ett år, när man inte har någon aning om hur de kommer att se ut, är inte alls rimligt.

Det erbjudandet skulle ju till och med vara sämre än det som finns tillgängligt här i Sverige (pengarna tillbaka, halva priset på S7). Istället för att låsa in 8000 redan nu och köpt "grisen i säcken", kan man få pengarna tillbaka och köpa S8/Note8 om man finner de intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har den (som tur är) inte hunnit att levereras ut till svenska kunder, men hade den gjort det så kan man fetglömma någon vettig kompensation ifrån Samsung här.

Kombinera svaga konsumentlagar i Sverige med ett cyniskt kundovänligt företag som Samsung, som aldrig frivlligt står upp för sina problem som drabbat deras kunder. Nada chans.

Har vi i Sverige svaga konsumentlagar?
Mig veterligen har Sverige bland de starkaste konsumentlagarna i världen. Att vi sen inte fördummar kunder till den milda grad att varenda eventualitet måste finnas skrivna i avtalet, vilket gör att man kan stämma folk på mångmiljonbelopp till höger och vänster för vilken struntsak som helst, ser jag inte som en direkt svaghet.

Till exempel när det kommer till IP-certifiering av mobiltelefoner. Apple med flera har friskrivit garantin från vattenskador, IP-certifieringen till trots. I Sverige spelar det ingen roll, konsumentköplagen ger oss rätt att reklamera telefonen om den blir vattenskadad (förutsatt att man inte brutit mot det som anges i IP-certifieringen).

I Sverige finns det även konsumentorgan som konsumentverket och ARN som aktivt och kostnadsfritt hjälper konsumenter när de hamnar i tvister. I "förebildslandet" USA, så är det lawyer-up och förbered dig på en lång och kostsam rättegångstvist. Om du vinner kan du inkassera stort, förlorar du så blir inte plånboken lika tung att bära med sig längre...

Permalänk
Medlem

Bad Deal för de som hinnet att få en Note 7

BadBad Deal för de som hinner att få en Note 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

@Bokenbergen Fick du samma erbjudande som i artikeln?

Inte fått något erbjudande alls, än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Inte fått något erbjudande alls, än så länge.

Räkna inte med det. Iaf inte här i Sverige. Här riskerar Samsung inte samma juridiska problem med konsumenter och sina kunder som i andra "svårare" länder. Därmed så är det inte heller något som Samsung frivilligt kommer att ge sina kunder (de har usel track record gällande Good Will emot sina kunder). Tyvärr så är det så Samsung fungerar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/