Permalänk
Medlem

Steelseries Siberia 840

Här kommer en lite recension och personlig reflektion av Steelseries "nya" trådlösa headset Siberia 840

Har nu gått över från trådade Sennheiser PC-363D och har även ett par Sennhesier RS-180 vilket gör att jag fått en hyfsat hög lägsta nivå på hur ett par bra lurar skall låta för mig. Hade Sennheiset släppt ett trådlöst headset baserat på RS serien kombinerat med en mick från PC serien så hade jag köpt ett par direkt, ja jag är en Sennheiser nörd jag erkänner

Då jag saknar friheten som jag har med RS 180 lurarna i mina 363D lurar började jag snegla lite efter ett trådlöst headset alternativ och efter att ha läst ett par recensioner fastnade jag för Steelseries Siberia 840. Har nu haft dem i ca. 2 veckors tid och kan bara säga att det var ett solklart köp de är underbara i både lur och mick det som avgjorde valet för dessa var bluetooth möjligheten och framförallt det extra batteriet som följer med, suveränt att alltid ha ett full-laddat batteri tillgängligt och att man behöver aldrig vara sladdansluten byta batterier går väldigt snabbt och smidigt.

Bra att veta är att bluetooth funktionen som är tillagd i 840 är en extra feature till skillnad mot lillebror 800 vilket innebär att man kan koppla upp sig antingen via bluetooth direkt mot datorn eller via radio mot ljudkort-sändaren/laddningstationen. Kör man via radio genom sändaren så kan du samtidigt para ihop headsetet med telefonen vilket gör det möjligt att svara i telefonen när det ringer utan att ta av sig hörlurarna. Kör man uppkopplad mot både dator och telefon så drar det så klart lite mer batteri fast vad gör det när man hela tiden har ett laddat batteri i reserv

Det är bra volym i lurarna men hade ändå önskar att det skulle gå att höja ett eller två snäpp till.

Siberia 840 har också fördelen att man kan konfigurera ljudet både genom sändaren och genom mjukvaran (SteelSeries Engine 3) på PC vilket man inte kan med lillebror 800 som bara kan hantera ljudet direkt på sändaren.

Det enda minuset jag kan komma på är att earpadsen är i fejkskinn (tror jag) som förmodligen tenderar att flagna av med tiden nu vet jag inte om det kommer att hända med Siberia 840 det får tiden utvisa. Själv hade jag föredragit earpads i plysch som brukar ha lite längre livslängd och önskat att det hade funnits som tillval hade även uppskattat att earpadsen skulle ha var lite fastare så att de inte sjunker in mot öronen det finns en risk om man har lite större och något utstickande öron att det kanske kan bli lite ömt på ytterörat efter långa pass själv så har jag inte så utstickande öron men känner ändå att membranen vilar lite mot mina ytteröron det kanske går att modda bort det eller hitta andra lite fastare earpads att ersätta med, personligen är det inget problem för mig men det kan ändå vara värt att ta upp för den som är intresserad av dessa att ha det i åtanke.

Priset hade kanske kunnat vara lite lägre.

Recension: http://www.cravingtech.com/excellence-beyond-imagination-stee...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Tack före recensionen.

Har i dagsläget Sennheiser RS 170, som jag har haft i ett par år nu. Bland det bästa jag har köpt i kringutrustning till datorn och är helt frälst på Sennheiser.
Nu vill jag byta eftersom efter ett par år av användande så tappar RS 170 kontakten med sändaren om jag lämnar datorn och sätter mig i soffan (2 meter bort (!). Om jag sitter helt still kommer ljudet tillbaka, men direkt jag rör mig en gnutta försvinner det igen. Har testat alla fixar som finns på nätet och även bytt till nya batterier, men blir inte bättre, så tittar på alternativ. Eftersom Sennheiser inte har gamingheadset som är trådlösa så har jag spanat in bland annat Steelseries H wireless (Siberia 800 + 840).

Så ett krav för mig var att det skulle vara trådlösa och i alla fall lika bra ljudmässigt som RS 170.

Nu när jag läst igenom din recension så har jag blivit helt inställd på ett par 840.

Återigen tack för att du gjorde mitt val lite enklare

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Tack före recensionen.

Har i dagsläget Sennheiser RS 170, som jag har haft i ett par år nu. Bland det bästa jag har köpt i kringutrustning till datorn och är helt frälst på Sennheiser.
Nu vill jag byta eftersom efter ett par år av användande så tappar RS 170 kontakten med sändaren om jag lämnar datorn och sätter mig i soffan (2 meter bort (!). Om jag sitter helt still kommer ljudet tillbaka, men direkt jag rör mig en gnutta försvinner det igen. Har testat alla fixar som finns på nätet och även bytt till nya batterier, men blir inte bättre, så tittar på alternativ. Eftersom Sennheiser inte har gamingheadset som är trådlösa så har jag spanat in bland annat Steelseries H wireless (Siberia 800 + 840).

Så ett krav för mig var att det skulle vara trådlösa och i alla fall lika bra ljudmässigt som RS 170.

Nu när jag läst igenom din recension så har jag blivit helt inställd på ett par 840.

Återigen tack för att du gjorde mitt val lite enklare

Kul, hoppas du blir lika nöjd som jag med dem, tråkigt att höra om dina RS-170 hoppas jag slipper liknande problem med mina RS-180. Det som är bra för din del dock är att du är van att köra med sluten konstruktion likt RS-170 så 840 kommer att passa dig bra Personligen gillar jag den öppna konstruktionen som finns på RS-180 och PC-363D.

Vill bara tillägga att jag blev ytterligare positivt överraskad när jag upptäckte att jag kan snacka i mobilen genom bluetooth samtidigt som jag hör ljudet från datorn typ Spotify, trodde att först att det bara kunde vara en aktiv ljudkälla åt gången och att det skulle bryta ljudet från datorn om man svarade i mobilen.. Nu blev jag riktigt imponerad av dessa 840

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie: Hej

Nu när du haft dem ett tag är du fortfarande lika nöjd, eller har du hittat saker du inte är lika nöjd med?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

@Blackie: Hej

Nu när du haft dem ett tag är du fortfarande lika nöjd, eller har du hittat saker du inte är lika nöjd med?

Hej!

Jag är fortfarande jätte nöjd kanonbra ljud och praktiskt med att kunna ansluta PS4:an till mottagaren och bara kunna byta ljudkälla, du kan även ha både PC och PS4 igång så att man hör båda samtidigt om man vill..

Bara en sak som jag kan klaga på...
Använder inte bluetooth funktionen längre p.g.a. att volymen i mikrofonen över bluetooth upplevs som låg av den jag pratar med i telefon däremot funkar allt som det skall d.v.s. när mobilen ringer så hör jag det i headsetet och kan svara och snacka med den som ringer utan att jag behöver ta av mig headsetet men som sagt man hörs dåligt och får höja rösten. Oerhört synd då tanken med bluetooth är just för detta ändamål vet inte om man kan tweaka detta på något vis någon annan som upplever samma sak?

Tycker det är lite konstigt då ljudet upplevs bra av motparten när man kör genom datorn som vanligt via TS och Teamspeak

Med facit i hand hade man lika gärna kunnat köpa 800 som inte har BT.

Men en sak är jag säker på.. Aldrig mer sladd!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett par 800 nu i mellandagsrean, är grymt nöjd. Upplever faktiskt samma sak som dig med telefonen. Jag måste koppla den med sladd till telefonen men folk har svårt att höra vad man säger/ibland så blir det rundgång också så de hör sig själva. Dock till datorn/tv så funkar dem ypperligt, galet skönt utan sladd. Inte lika sköna som mina Sennheiser och inte lika bra voip som min modmic men wireless väger upp det rejält. Dubbla batterier är också ett genidrag som inte ska underskattas. Min polare köpte ett par trådlösa corsair som han kan behöva ladda när vi lirar och då blir hans mic helt knasig om han laddar samtidigt som han spelar