Nuvarande nätaggregat krånglar, behöver tips om ett nytt

Permalänk
Medlem

Nuvarande nätaggregat krånglar, behöver tips om ett nytt

Tjena folket

Nätaggregatet jag har nu krånglar en del. Pga detta har jag haft på datorn i 20 dgr då problemet med nätaggregatet uppstår vid start av datorn. Svårt o förklara exakt vad som är fel men simpelt kan ja säga att när jag startar datorn, så får jag inte upp något på skärmen. Datorn snurrar o låter osv men inget på skärmen. Detta händer väldigt ofta när ja ska starta datorn, så jag får dra ut sladden och inte använda datorn på 2 dygn för att den ska starta normalt nästa gång. Så nu är ja trött på detta

Här är mina komponenter:
- CPU: Intel core i5 4670k
- Moderkort: MSI Z87-G43 (MS-7816)
- Chassi: PC-k9wx
- Nätaggregat: Corsair CX600, 600W PSU
- Ram: 8gb vet inte märke exakt
- GPU: msi gtx 780

Datorn köptes och byggdes ihop 2014.
Så nu söker jag efter ett ganska stabilt aggregat som inte börjar krångla random som detta jag har nu, även om sånt självklart inte kan garanteras.
Vill helst lägga så lite pengar som möjligt men det är ju inte så smart på just nätaggregat kan ja tänka mig, utan kvalite är viktigt.
Men vad finns det som är helt ok men ändå inte för dyrt?
En sista sak också, när jag byter in det nya aggregatet, är det bara och ta ut det gamla och sätta in det nya i samma ingångar och sen starta datorn?
Tacksam för svar mina elektroniska vänner

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199201

Mycket prisvärt agg. En några år gammal modell, men finfina spänningsvärden och bra garantitid, samt guld-certifiering.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gfors:

En sista sak också, när jag byter in det nya aggregatet, är det bara och ta ut det gamla och sätta in det nya i samma ingångar och sen starta datorn?

Du måste byta alla sladdar. Finns ingen gemensam standard för hur de är kopplade, försöker du använda de gamla Corsairsladdarna till nya EVGA-agget kommer du förmodligen bränna något/hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199201

Mycket prisvärt agg. En några år gammal modell, men finfina spänningsvärden och bra garantitid, samt guld-certifiering.

tackar tackar. 899 är inte så dyrt, blir o läsa lite om de sen möjligen beställa de senare idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du måste byta alla sladdar. Finns ingen gemensam standard för hur de är kopplade, försöker du använda de gamla Corsairsladdarna till nya EVGA-agget kommer du förmodligen bränna något/hela datorn.

okok a jo det var nog jag som formulera mig lite fel. tänkte mer om det nya aggregatet ska ha samma kabeluppsättning som det gamla, dvs om de nya sladdarna ska in på samma ställe som de gamla. fast det är väl ganska lätt att ta reda på om man bara läser anvisningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gfors:

tackar tackar. 899 är inte så dyrt, blir o läsa lite om de sen möjligen beställa de senare idag

Här är en av de bättre recensenterna därute: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&.... Finns inte så mycket att anmärka på, 9.6 av 10 i betyg. Byggt av Superflower, en av de mest respektabla tillverkarna tillsammans med Seasonic. För 899kr är det inget att tveka på om du vill ha något bättre än det billigaste skräpet.

Skrivet av gfors:

okok a jo det var nog jag som formulera mig lite fel. tänkte mer om det nya aggregatet ska ha samma kabeluppsättning som det gamla, dvs om de nya sladdarna ska in på samma ställe som de gamla. fast det är väl ganska lätt att ta reda på om man bara läser anvisningarna

Kabeluppsättningen är ganska standard. Du brukar få 4 PCI-express till grafikkort osv, en 24 pin och en 8 pin till moderkortet, samt en drös med Sata och molex för hårddiskar/SSD med mera. Det är alltså bara plocka ut ditt nuvarande och alla sladdar och stoppa in det nya och plugga in de nya sladdarna på samma ställen.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Kan tilläga att jag också varmt rekommenderar EVGA´s nätdelar

själv köpt flera EVGA Supernova G2 750W och aldrig haft några problem , allt känns premium och med mycket fin garantitid , tycker jag är = hög kvalite , vilket är viktigt för en psu tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Här är en av de bättre recensenterna därute: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&.... Finns inte så mycket att anmärka på, 9.6 av 10 i betyg. Byggt av Superflower, en av de mest respektabla tillverkarna tillsammans med Seasonic. För 899kr är det inget att tveka på om du vill ha något bättre än det billigaste skräpet.
Kabeluppsättningen är ganska standard. Du brukar få 4 PCI-express till grafikkort osv, en 24 pin och en 8 pin till moderkortet, samt en drös med Sata och molex för hårddiskar/SSD med mera. Det är alltså bara plocka ut ditt nuvarande och alla sladdar och stoppa in det nya och plugga in de nya sladdarna på samma ställen.

mycket bra. ditt kunnande har definitivt övertygat mig beställer och hoppas att kabeldragningen går smidigt som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeruel_2nd:

Kan tilläga att jag också varmt rekommenderar EVGA´s nätdelar

själv köpt flera EVGA Supernova G2 750W och aldrig haft några problem , allt känns premium och med mycket fin garantitid , tycker jag är = hög kvalite , vilket är viktigt för en psu tycker jag

alright tack för input. inget o tveka om här, bara beställa
tack allihopa