Permalänk

1060 vs 1070

Gör det någon skillnad på vilket av de korten man väljer på bf1 med 1080p 60Hz? Eller kastar man pengar i sjön på det dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger0910:

Gör det någon skillnad på vilket av de korten man väljer på bf1 med 1080p 60Hz? Eller kastar man pengar i sjön på det dyrare?

1060 duger fint till 1080p 60fps.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

1080p, 60fps - 1060för de flesta titlar

1080p, 144fps eller 1440p, 60fps - 1070 för de flesta titlar

skulle dock hellre köra på ett 1070 så klarar du dig några år

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Avstängd

Beror ju helt på vad man ska spela och vilka krav man har, ett gtx 1070 är defenitivt inte bortkastat på en 1080p 60hz skärm, skulle inte heller säga att ett gtx 1080 är det. Spelen känns ofta mjukare och har du 100fps upplevs det flyta bättre än om du har 60FPS även på en 60hz skärm. Med det sagt finns det en hel del spel som gtx 1060 inte är i närheten av 60fps min i. Se här på nya mafia t.ex, kräver en hel del även i 1080p

Permalänk
Avstängd

GTX1070, spelen blir ju inte sämre med tekniken..tvärtom.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Beror ju helt på vad man ska spela och vilka krav man har, ett gtx 1070 är defenitivt inte bortkastat på en 1080p 60hz skärm, skulle inte heller säga att ett gtx 1080 är det. Spelen känns ofta mjukare och har du 100fps upplevs det flyta bättre än om du har 60FPS även på en 60hz skärm. Med det sagt finns det en hel del spel som gtx 1060 inte är i närheten av 60fps min i. Se här på nya mafia t.ex, kräver en hel del även i 1080p

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12269?key=022f75fee2f2717501b9735c57e6c5a3

Fast att använda Mafia 3 som ett exempel på prestanda är ju inte riktigt rättvist då det spelet är ofattbart tungdrivet och knappast representerar generell prestanda i spel. Ett titan X når ju inte upp i 60fps medelvärde ens.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hundburgaren:

Fast att använda Mafia 3 som ett exempel på prestanda är ju inte riktigt rättvist då det spelet är ofattbart tungdrivet och knappast representerar generell prestanda i spel. Ett titan X når ju inte upp i 60fps medelvärde ens.

Använde det ju som exempel på ett nytt väldigt tungdrivet spel. Eller ska TS bara spela spel som är minst 6 månader gamla idag menar du? Även äldre spel är det knappt att ett 1060 klarar sig.

Tomb raider är det på håret 1060 orkar hålla sig över 60fps (och ev 60hz vsync) under benchmark, lär garanterat dippa under då och då under riktigt spelande

Division har gtx 1060 stora problem att komma upp i 60fps

Witcher 3 klarar det inte heller:

Beror som sagt på vilka krav man har, om TS endast tänkt spela spel som finns ute nu och nöjer sig med medium/high settings så fungerar det bra i 1080p. Ska TS spela spel som släpps nästa år är det mer tveksamt. Köper han bättre skärm är det kört direkt

Sen är jag ju själv sån som gillar att bara klicka i ultra preset och spela, men vi alla är ju olika.

För just Battlefield 1 så verkar ett gtx 1060 räcka ganska bra i 1080p dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Använde det ju som exempel på ett nytt väldigt tungdrivet spel. Eller ska TS bara spela spel som är minst 6 månader gamla idag menar du? Även äldre spel är det knappt att ett 1060 klarar sig.

Tomb raider är det på håret 1060 orkar hålla sig över 60fps (och ev 60hz vsync) under benchmark, lär garanterat dippa under då och då under riktigt spelande
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS82LzAvNTk2Mzc2L29yaWdpbmFsL3RvbWJyYWlkZXItMTl4MTAtZnBzLnBuZw==/r_600x450.png

Division har gtx 1060 stora problem att komma upp i 60fps
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS82L0EvNTk2Mzg2L29yaWdpbmFsL2RpdmlzaW9uLTE5eDEwLWZwcy5wbmc=/r_600x450.png

Witcher 3 klarar det inte heller:
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS82L0svNTk2Mzk2L29yaWdpbmFsL3dpdGNoZXItMTl4MTAtZnBzLnBuZw==/r_600x450.png

Beror som sagt på vilka krav man har, om TS endast tänkt spela spel som finns ute nu och nöjer sig med medium/high settings så fungerar det bra i 1080p. Ska TS spela spel som släpps nästa år är det mer tveksamt. Köper han bättre skärm är det kört direkt

Sen är jag ju själv sån som gillar att bara klicka i ultra preset och spela, men vi alla är ju olika.

Men nu är det ju så att 1060 inte är avsett att spela dagens spel i Ultra. Med några lätta tweaks så klarar det sig utan problem över 60fps i de flesta spel och i synnerhet i BF1, vilket ändå var frågan som ställdes. Det är något bättre än ett 970 vilket jag hade fram till för några veckor sen så jag är medveten om prestandan.

För övrigt, att enbart titta på minimum FPS i tester säger ingenting mer än att det en gång var nere så lågt, vilken kan ha varit en enda dipp, så fokusera inte så mycket på det. I två av spelen du länkar så är genomsnittet högre samt betydligt högre än 60fps och i det spel där kortet missar så är det med 3fps. I det spelet klarar för övrigt inte 1070 att hålla sig över 60fps konstant det heller.

Om du tittar på SweCs tester generellt sett gällande 1060 6GB så är det väldigt nära att klara samtliga spel över 60fps minimum. Tänk på att det är väldigt tunga inställningar som används och med relativt små förändringar så kan massvis med prestanda vinnas.

Dessutom lade jag ingen värdering alls i om han skulle skaffa 1060 eller 1070, det jag reagerade mot var att du visade upp Mafia 3, ett oerhört dåligt optimerat spel, som ett exempel på hur dåligt ett 1060 presterar. Det är inte ett särskilt ärligt sätt att ge rekommendationer. Är du ute efter att få honom att köpa vad som är bäst för dig eller bäst för honom?

Nåja, för att svara på OPs originalfråga så hänvisar jag till snabbtestet som Sweclockers har gjort på betan. Beroende på vad han eller hon har för CPU så klarar ett 1060 6GB 1080 på Ultra utmärkt. Dock ska det nämnas att prestanda skiljer mellan banorna så det är inte garanterad prestanda i alla situationer: http://www.sweclockers.com/test/22567-snabbtest-battlefield-1...

Slutligen så tycker jag att OP ska köpa det han har råd med. 1070 är ett snabbare kort, kommer klara sig längre och är enligt mig värt de extra pengarna nu när det ligger strax över 4000:-. Men förutsatt att CPU och RAM håller måttet har jag svårt att se att OP blir missnöjd med ett 1060 6GB om målet är att spela BF1 på high i 1080p 60hz.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hundburgaren:

Men nu är det ju så att 1060 inte är avsett att spela dagens spel i Ultra. Med några lätta tweaks så klarar det sig utan problem över 60fps i de flesta spel och i synnerhet i BF1, vilket ändå var frågan som ställdes. Det är något bättre än ett 970 vilket jag hade fram till för några veckor sen så jag är medveten om prestandan.

Frågan som ställdes var om ett gtx 1070 var bortkastade pengar, vilket det imo inte är även om man endast har en 1080p skärm

Citat:

För övrigt, att enbart titta på minimum FPS i tester säger ingenting mer än att det en gång var nere så lågt, vilken kan ha varit en enda dipp, så fokusera inte så mycket på det. I två av spelen du länkar så är genomsnittet högre samt betydligt högre än 60fps och i det spel där kortet missar så är det med 3fps. I det spelet klarar för övrigt inte 1070 att hålla sig över 60fps konstant det heller.

Är 1% min som redovisas, alltså inga enstaka dippar. Du kanske gillar att det börjar lagga när det stormar in 15 fiender och saker sprängs och folk börjar skjuta. För mig får det mig att vilja kasta datorn ut genom fönstret. Som jag skrivit i alla mina inlägg hittills, beror på hur man är som person

Citat:

Om du tittar på SweCs tester generellt sett gällande 1060 6GB så är det väldigt nära att klara samtliga spel över 60fps minimum. Tänk på att det är väldigt tunga inställningar som används och med relativt små förändringar så kan massvis med prestanda vinnas.

Japp, aldrig påstått nåt annat

Citat:

Dessutom lade jag ingen värdering alls i om han skulle skaffa 1060 eller 1070, det jag reagerade mot var att du visade upp Mafia 3, ett oerhört dåligt optimerat spel, som ett exempel på hur dåligt ett 1060 presterar. Det är inte ett särskilt ärligt sätt att ge rekommendationer. Är du ute efter att få honom att köpa vad som är bäst för dig eller bäst för honom?

Visade upp det som ett exempel på spel som är krävande även i 1080p, vilket det defenitivt är. Inte som exempel på att gtx 1060 är dåligt. Det får du tolka själv

Citat:

Nåja, för att svara på OPs originalfråga så hänvisar jag till snabbtestet som Sweclockers har gjort på betan. Beroende på vad han eller hon har för CPU så klarar ett 1060 6GB 1080 på Ultra utmärkt. Dock ska det nämnas att prestanda skiljer mellan banorna så det är inte garanterad prestanda i alla situationer: http://www.sweclockers.com/test/22567-snabbtest-battlefield-1...

Slutligen så tycker jag att OP ska köpa det han har råd med. 1070 är ett snabbare kort, kommer klara sig längre och är enligt mig värt de extra pengarna nu när det ligger strax över 4000:-. Men förutsatt att CPU och RAM håller måttet har jag svårt att se att OP blir missnöjd med ett 1060 6GB om målet är att spela BF1 på high i 1080p 60hz.

Precis som jag skrev då, att i battlefield 1 verkar det duga fint med ett 1060 men beror på vad man mer vill spela och vilka krav man har på grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Visade upp det som ett exempel på spel som är krävande även i 1080p, vilket det defenitivt är. Inte som exempel på att gtx 1060 är dåligt.

Du kan inte använda Mafia 3 som exempel på tungdrivna spel. Det spelet visar inte vad för sorts hårdvara som krävs för moderna spel.
Det enda man kan få ut utav Mafia 3 benchmarks är "shit, jag kanske borde köra Titan X(P) i SLI". Du kanske har rätt i det du säger om att 1060 inte klarar fler titlar på 60FPS och jag förstår att du menar väl med dina inlägg men Mafia 3-exemplet är väldigt dålig. Man får faktiskt inte ut nånting utav det förutom en riktigt skev bild av hur grafikkorten presterar.

Till TS:
Du nämnde specifikt BF1 i 1080p 60HZ. Det finns prestandatester gjorda här på Sweclockers där du kan se hur "alla" grafikkort presterar.
Här har du en länk: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12133?key=3ba128cd...

GTX 1060 gör rätt fint ifrån sig. Vill man pilla lite med inställningarna för att få en bättre framerate skulle det nog gå hur bra som helst. Men som du ser håller sig GTX 1070 över 60 FPS även under "lägsta värde". Så jag skulle säga nej, 1070 är inte slösade pengar utan du kan nog få bra användning för det extra krut det kortet kan ge dig.

EDIT: Såg att benchmarks var i 1440p och inte 1080p! Ursäkta (börjar bli trött)
Hittade istället ett youtube-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=BaEj2Tk13rI
GTX 1060 ser ut att klara sig riktigt bra.

Permalänk
Digital fyndjägare

Ett GTX 1070 presterar "typ" bättre än gamla Titan X som kostade en bra slant (Runt 10.000:-), så kastade pengar är det inte.
Ett GTX 1060 presterar något som ett GTX 980 (kostade runt 5000:-), så inget av detta är kastade pengar.
Vad som är + med 1070 är dessutom att man kan köra SLI i framtiden när 4K är mer standard. Med 1060 funkar det inte tyvärr.
Om du har slantarna så bör du köra på ett 1070, det är mer framtidssäkrat än 1060 på alla sätt och vis.
Om du bara tänkt dig köra BF1 i 1080p så kanske du tycker det är värt att snåla idag men det är något som kan komma sig att ångras, för helt plötsligt vill du köra något annat intressant "mer krävande" och nytt spel och då sitter du illa till, tyvärr.

Lycka till med vad du än tänkt dig men tänk en extra gång innan du slår till.
psst.. GTX 1070

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •