Vilken av dessa två datorer ska jag välja? Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två datorer ska jag välja? Hjälp mig!

Hejsan, jag behöver hjälp från er som är lite mer insatta i datorer än vad jag själv är.

Det har nämligen blivit dags för mig att investera i en ny dator och valet står mellan två stycken Lenovo Cube-modeller, närmare bestämt dessa (direktlänk till jämförelsessida):

http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE...

De mest väsentliga skillnaderna mellan dessa är alltså att den ena har Intel i5 6400, GTX 1070 (8gb) och 8GB RAM medan den andre har Intel i7 6700, GTX 1060 (6GB) och 16GB RAM.

Grejen är att jag har så svårt att begripa mig på vilken av dessa kombinationer som egentligen är bäst och varför. Å ena sidan verkar ju processorn snabbare i den med i7, vilket någon hävdade för mig kan vara bra för tyngre spel och den har ju även mer ram-minne, men samtidigt framhåller ju många grafikkortets betydelse och 1070 är ju kraftfullare.

Relevant att tillägga är naturligtvis vad jag framförallt använder datorn till. I huvudsak kommer det vara lite allt i ett, egentligen, men inte PRIMÄRT för gaming. Jag vill gärna kunna spela spel med höga inställningar när lusten faller på och det dyker upp något intressant, men det är egentligen viktigare att den är snabb och smidig för att se högupplösta videoklipp, mixa musik, pilla med bildbehandling och så vidare. Att den klarar av mycket sådant utan att bli slö. Hade gärna gjort detta i 1444p dessutom då min tanke är att köpa en sådan skärm (QHD).

Men vilken av dessa två modeller är då egentligen bäst, tycker ni? Ska jag vara helt ärlig så är det spel jag spelar mest, när det väl blir gaming på PC, faktiskt World of Warcraft och även om det blivit snyggare med tiden antar jag att även GTX 1060 borde klara av det på max + 1444p med bra FPS - eller? Det lär mest bli kommande WoW-expansioner och möjligen något enstaka annat infall däremellan, spelar mest på konsol.

Valet är inte alldeles enkelt om man inte är klar över exakt vad skillnaden mellan konfigurationerna innebär i praktiken. För mig som oinsatt låter det ju helt enkelt som det bästa skulle vara i7 och 1070 snarare, men eftersom båda "kompromissar" något - den ena processorn och ramen och den andre grafikkortet - så krånglar det till saker och ting för mig
Ni behöver inte ta hänsyn till prisskillnaden mellan datorerna, utan säg bara vad ni tycker baserat på specifikationerna vad ni tror.

Tack på förhand hörni!

Permalänk

Hade det funnits en model som hade i7 med 1070 och 16GB ram så hade jag valt den

tycker 8GB ram är för lite , en kompis till mig hade problem med en dyr dator för ett tag sedan , och det visade sig att de som byggde den tog överpris med hade snålat in på ram minnet , han hade bara 8GB ram i en burk som kostade norr om 30 000, det visade sig att han fick lagg i wow när han körde en webbläsare samtidigt.

Men när jag testade datorn åt honom så hade jag inte det problem, för jag körde inte något annat än just wow.

så minimum ram tycker jag borde vara 16GB , men sen har jag för dålig koll på hur stor skillnad det är i prestanda mellan ett 1060 och ett 1070 kort.

Men jag kör sämre dvs ett Radeon 280x , jag kanske inte kör någon ultra hd eller maxade inställningar , men det flyter på bra tycker jag i wow legion

Så I7 burken med 16GB ram tycker jag är det bättre valet , går den att få med ett 1070 , så ännu bättre

Lycka till med ditt köp

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att i5'an räcker för dig i processorväg. Det du tänker använda datorn till är inte överdrivet processorkrävande. Både i5'an och i7'an fixar det bra. Du behöver hålla på med video endcoding och/eller att streama för att det ska bli riktigt stor skillnad. Samtidigt så gör GTX 1070 god nytta om du tänker spela på 1440p.

Dock tycker jag att du ska köpa ett 8GB minne till och peta i så blir det ännu lite bättre. Jag kan även tänka mig att du vill stoppa in en lagringsdisk på säg 2TB, för 256GB SSD räcker inte så långt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihop!

Såg i någon annan tråd att någon som hade erfarenhet av att bygga burkar med olika konfigurationer tyckte folk som spelar mmo:n och den sortens spel med öppna onlinevärldar gör bättre i att satsa på i7.
Har därför sökt runt lite på internet och i rätt hög grad fått saken bekräftad från ganska många olika håll (medan vissa fortfarande hävdar att i5 är likvärdig när det kommer till spel), dvs att just mmorpg-genren och andra spel med mycket objekt och saker som pågår (RTS) samtidigt är mer beroende av CPU:n än GPU:n.
Alltså kanske ändå i7 + 1060 + 16gb ram-konfigurationen är rätt för mig, vad tycker ni?

De enda spel jag spelar på PC är MMORPG:n eftersom jag tycker att det är en genre som enbart gör sig på formatet och att de bästa spelen i genren är exklusiva för PC. Har svårt att se att jag kommer spela annat än än just WoW, andra nya MMORPG:n om det dyker upp några intressanta samt kanske ett och annat strategispel.

Har fått möjlighet att köpa i7:an för 10500:- från ett ställe.