Permalänk
Medlem

Vad är rimligt att få upp denna i?

Vad skulle man kunna få upp denna i för hastighet (dvs. är det lönt att fundera på att klocka)?

Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX
be quiet! Pure Power L7 530W 80+ Bronze
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box
Corsair Vengeance 2x8GB DDR3 1866MHz Low Profile
Samsung 840 Series Basic 250GB SSD R:530/W:240 2.5" SATA-3
SAPPHIRE RADEON R9 280X 3GB VAPOR-X PCI-E HDMI/DVI/DP
Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Avstängd

är ju lotteri, men 1ghz överklock är fullt görbart på en 3570k om du haft hyffsad tur, dvs 4,4ghz

Är DEFENITIVT värt att överklocka. även om du "bara" skulle komma till 4ghz är det ändå 600mhz gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

är ju lotteri, men 1ghz överklock är fullt görbart på en 3570k om du haft hyffsad tur, dvs 4,4ghz

Är DEFENITIVT värt att överklocka. även om du "bara" skulle komma till 4ghz är det ändå 600mhz gratis

Ok
Innebär det att datorn blir 17% snabbare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielc:

Ok
Innebär det att datorn blir 17% snabbare?

Nej, då du nu har turbo också som går in och boostar en kärna till 3.8ghz vid en-trådig last eller alla kärnor till 3.5ghz vid flertrådad last.

Annars så blir den snabbare i cpu begränsande arbeten, dvs om du encodar film eller liknande. Den blir inte snabbare där gpu eller ssd är flaskhalsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Ok
Innebär det att datorn blir 17% snabbare?

Ett bestämt och tveklöst nja. Men något typ åt det hållet iaf, snabbare alltså. Det är lite mer komplicerat än så och jag besparar dig textväggen för jag har rätt hög feber.

Tänk hästkrafter i en bil, typ. Dubbla HK = dubbel hastighet? Nepp! Dubbla HK = mer hastighet? Jepp!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ok
Intressant, får testa imorgonkväll....
Några bra tips på vad jag skall börja med?

Permalänk
Medlem

Hej

Uppdaterat med ett bättre grafikkort.

ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING (STRIX-GTX1070-8G-GAMING)

Får dippar när jag kör Battlefield 1 om jag kollar på FPS.

Var börjar man när man skall klocka?
Har kollat igenom guiden men hittar inte samma saker när jag är inne i "min" BIOS.

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Hej

Uppdaterat med ett bättre grafikkort.

ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING (STRIX-GTX1070-8G-GAMING)

Får dippar när jag kör Battlefield 1 om jag kollar på FPS.

Var börjar man när man skall klocka?
Har kollat igenom guiden men hittar inte samma saker när jag är inne i "min" BIOS.

/Daniel

du börjar med att gå in i bios och välja en av de förinställda överklockningslägena, 4,2ghz brukar funka på 99.99% av alla cpuer och sen rör du aldrig det igen, överklockning är inte svårt längre det är dock svårt att nå de högre siffrorna om man inte vet vad man gör.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sitter också på en 3570k. Det är fortfarande en väldigt bra processor. Du har en ASUS bräda, guiden jag följde när jag klockade är "ASRock Edition" men jag tror att den funkar ändå. Du får bra koll på olika voltages och annan nyttig info att ha.

http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kollade lite innan jag överklockar:
Prime95

Real temp

Är det "normala" temperaturer utan överklockning?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielc:

Kollade lite innan jag överklockar:
Prime95
http://forumbilder.se/FC0TQ/prime.jpg

Real temp
http://forumbilder.se/FC0TQ/temp.jpg

Är det "normala" temperaturer utan överklockning?

/Daniel

Din dator är redan överklockad... Det står ju 4223mhz!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ok
Innebär det att om jag väljer prestanda i Asus bios så överklockas den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danielc:

Får dippar när jag kör Battlefield 1 om jag kollar på FPS.

Hur stora dippar då? Vet du att det är CPUn som är flaskhalsen och orsakar dipparna?

Skrivet av Danielc:

Har kollat igenom guiden men hittar inte samma saker när jag är inne i "min" BIOS.

Saker heter inte samma i alla moderkort. För att veta ditt moderkorts motsvarigheter i en guide måste du läsa i manualen eller på internet. Ibland så finns inte ens alla inställningar.

Skrivet av Danielc:

Innebär det att om jag väljer prestanda i Asus bios så överklockas den?

Hur så? Klickade du i "Prestanda" innan du gjorde testet?

Hur länge lät du testet pågå innan du läste av temperaturerna? Temperaturerna är för övrigt en aning höga, men ok. Inga temperaturer jag skulle försöka överklocka mer med i alla fall.

Sen så tycker jag du ska läsa på mer. Du pillar ändå med dyra saker som du kan riskera att ha sönder, SPECIELLT om du inte vet vad du håller på med.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

90 grader i Prime är inget att snacka om. Då kanske den ligger och pyser på 70 när du spelar, det är tvärlugnt. Överklockningen som applicerats (BCLK 103,2 med 41 multiplier) ser lite flummig ut men funkar allt perfekt så kör.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

Som tidigare ägare av en 3570k tycker jag din överklock ser riktigt dålig ut.

Att ändra baseclock ändrar hastigheten på pci-e bus'en (bland annat) och kan ge skumma fel.
Dina temps är riktigt höga (speciellt när du inte ens valde "maximum heat" i prime), din klockhastighet är låg och du har ingen koll alls på spänningen, antagligen för hög.

Du har en slö överklock med höga temps och ingen koll på vcore.

Gör om gör rätt och hoppas du inte permanent skadat din CPU, eller strunta i överklock.

Permalänk
Medlem

Vem har överklockat din dator?? Det där är en manuell överklockning i bios, asus egna mjukvara överklockar enbart på multipliern med vcore på auto och det du har är en dålig BCLK överklockning som man brukar göra på låsta cpu'er finns dock ingen anledning att göra det på en upplåst "k" modell till vardagligt bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Många svar....
För det första så är det jag (omedvetet) som överklockat....
Kan jag köra reset på Bios så jag får tillbaka original settings?

När man är inne i bios kan man välja olika lägen (icke avancerade delen av bios) där valde jag prestanda....

Jag vet inte vad jag håller på med, vill ändå få ut mera kräm, har försökt läsa guiden i länken men får inte ihop alla settings med min bios (därför terroriserar jag er kunniga i detta forumet!)