EVGA 1070 FTW, fläktarna slutade fungera helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

EVGA 1070 FTW, fläktarna slutade fungera helt plötsligt?

Hej. Har haft mitt kort i några dagar bara och det har funkat fint hittils. Men idag slutade fläktarna funka helt plötsligt, jag pillade lite på volten för core i EVGA Precision X men det kan väl inte ha med saken att göra?

Jag har provat avinstallera Precision X, kört DDU och installerat om drivrutinerna men felet kvarstår. Finns det något annat jag kan prova för att få igång fläktarna igen? Kortet tuffar på tills det når 93C och sen börjar klocka ner sig själv till typ 900mhz och ligger kvar där pga att fläktarna aldrig snurrar.

Permalänk
Medlem

Kan du tvinga igång dem med mjukvaran? dvs sätta fast hastighet?
om inte, garantiärende skulle jag säga.
(beroende på butik så kommer de vilja ta in och titta på det alternativt skicka på bedömning, men sålänge det inte är du som dragit ur någon fläktkontakt torde det vara lugnt)

har 1070FTW själv, och är toknöjd.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hej. Har haft mitt kort i några dagar bara och det har funkat fint hittils. Men idag slutade fläktarna funka helt plötsligt, jag pillade lite på volten för core i EVGA Precision X men det kan väl inte ha med saken att göra?

Jag har provat avinstallera Precision X, kört DDU och installerat om drivrutinerna men felet kvarstår. Finns det något annat jag kan prova för att få igång fläktarna igen? Kortet tuffar på tills det når 93C och sen börjar klocka ner sig själv till typ 900mhz och ligger kvar där pga att fläktarna aldrig snurrar.

Prova lägg in ny bios på kortet kan funka!

Permalänk
Medlem

När kortet blir varmare så ökar fläktens %, men rpm visar 0.

Ökar jag fläkten själv är det samma sak, visar 0rpm och fläktarna står still.

Det är alltså något i hårdvaran som har gått sönder plötsligt? Jag har inte öppnat lådan och den har stått still så ingen kontakt har förmodligen åkt ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Squallie: hej,
Har du kollat här, verkar vara ett liknande problem.

http://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2519819&p=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Prova lägg in ny bios på kortet kan funka!

Testade byta till slave BIOS nu för att se om det hjälper men den verkar inte byta för jag kan fortfarande bara välja upp till 112% power? Något jag missar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@Squallie: hej,
Har du kollat här, verkar vara ett liknande problem.

http://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2519819&p=1

Inte sett den men han slog ju bara av och på så fungerade det igen. :/ det hjälper inte för mig. mina fläktar snurrar inte heller under datorns uppstart som hans gjorde (vet inte om dom gjorde det innan dom slutade funka).

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft kortet sen i fredags, borde jag höra av mig till komplett eller till EVGA om jag vill få en helt ny på DOA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Jag har bara haft kortet sen i fredags, borde jag höra av mig till komplett eller till EVGA om jag vill få en helt ny på DOA?

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett ska byta ut det kostnadsfritt. RMA mot tillverkare kan du få betala fraktkostnader själv

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka, det enda du ska göra själv är att kolla så inte kontakten hoppat ur från kretskortet till fläktarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Testade byta till slave BIOS nu för att se om det hjälper men den verkar inte byta för jag kan fortfarande bara välja upp till 112% power? Något jag missar där?

Du får kontakta Komplett och RMA kortet det går smidigt med Komplett och RMA/returer.
Synd att ditt kort skulle balla ur sådär.
Lycka till mannen hoppas du får ett annat bra kort Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag satte i kortet i min gamla dator och samma fel där, fläkten snurrar inte. Så kortet måste vara paj. Jag har fått ett nytt av komplett och ska skicka tillbaks det gamla. Än så länge fungerar det nya kortet som det ska men däremot så har det coil whine. :/ det hade inte det första kortet öht. suck...