Vilken Mac dator skulle passa mig?

Permalänk
Medlem

Vilken Mac dator skulle passa mig?

Hejsan!

Kollar runt på Macbook datorer och det finns ju verkligen en hel del att välja mellan så tänkte höra med er experter om vilken ni anser skulle passa mig bäst.

Jag skall ha den som kombinerad plugg och privatdator.

Använder Excel, Word och PowerPoint på plugget samt Google Chrome och Adobe Acrobat.

Kollar även en hel del play såsom Viaplay, netflix, HBO.

Jag spelar inga spel men kan förekomma lite lättare amatör film redigering från mitt GoPro filmande.

13 eller 15 tum skärm kvittar, lutar åt 13 mer för att komma undan billigare.

Är öppen att kolla på äldre Macbooks dvs begagnade om de skulle vara minst lika bra för ändamålet men då ska de hålla nåt år också..

Är mest intresserad av vilken teknisk specifikation och Macbook modell som skulle passa mig så...

Vilken Macbook skulle ni rekommendera mig att köpa?

Jag är medveten om att nya Macbooks förväntas släppas den 27 oktober när Apple släpper nya produkter. Nåt alternativ där kanske eller så blir nåt som passar mig lite billigare ?

Permalänk
Medlem

Nuvarande generation kommer troligtvis att bli billigare när nästa generation kommer. Angående det du ska använda datorn till så funkar troligtvis alla Macs som 2-3 år tillbaks i tiden, i alla fall sett till Pro serien. Mycket beror alltså på budget, har du budget för det skulle väl jag säga att du bör vänta och se om det kommer en ny Pro 13'' och i så fall ta den. Ju äldre dator du köper desto kortare tid kommer du troligtvis kunna använda den.

Lite beror ju även på om du har en extern skärm du tänkt använda eller inte, då till exempel air inte har retinaskärm för tillfället.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk

Apple är ju tyvärr rätt dåliga på att prissänka sina tidigare produkter vid nylanseringar, brukar sänkas lite men inte alltför stor skillnad. Mest relevant för dig är väll macbook pro 13" från de senaste 3 åren, bör räcka till för vad du vill använda den till.

Permalänk
Medlem

I princip det du radar upp gör jag med min Macbook 13" early 2009, utom Netflix och HBO eftersom den inte riktigt fixar uppspelning i så hög kvalitet. Har under åren uppgraderat till 4GB RAM och en Intel 330 SSD. Mac OS stöder TRIM nu även för tredjepart SSD. Min sambos mid 2010 klarar dock allt och är i princip en helt annan dator, på både gott och ont.

Jag funderar på att köpa en ny, blir nog Macbook Air 13", lite beroende på vad som kommer nytt nu. Plasten börjar paja på min och den är allmänt trött och grinig, scrollar man i Facebook så hänger den inte riktigt med t.ex. Men annars både virtualiserar jag och kör Photoshop CC. Måste säga att den hängt med bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hallerhaller:

Apple är ju tyvärr rätt dåliga på att prissänka sina tidigare produkter vid nylanseringar, brukar sänkas lite men inte alltför stor skillnad. Mest relevant för dig är väll macbook pro 13" från de senaste 3 åren, bör räcka till för vad du vill använda den till.

Går man till Apple store kan man nästan alltid köpa gamla generationen billigare om man går direkt efter de nya släppts. Vilket skulle innebära på fredag!
För på torsdag är det event och antagligen ny macbook, macbook pro och mac pro!