Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl av postnord den 11/11 hade ett paket att hämta ut Såg det typ iförgår och hämtade idag ut paketet!

Det var en Nintendo Classic Mini!

Nu funderar jag på vad som är bäst att göra? Funderar på att kanske sälja den men frågan är då om jag kommer kunna köpa den igen i typ jan/feb? Kollade Tradera nu och de ligger ju runt 1700:- (8 bud) och på blocket runt 2500:- så är ju lite sugen på att sälja. Dock vet jag ju inte hur många fler de kommer göra eller om jag kan få tag på en igen efter årsskiftet för saken är ju den att jag vill ha en Nintendo Classic Mini :S :?

Förbokade "Orderdatum 2016-07-14 17:08" vilket jag tror va samma dag som nyheten kom ut.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Fick ett mejl av postnord den 11/11 hade ett paket att hämta ut Såg det typ iförgår och hämtade idag ut paketet!

Det var en Nintendo Classic Mini!

Nu funderar jag på vad som är bäst att göra? Funderar på att kanske sälja den men frågan är då om jag kommer kunna köpa den igen i typ jan/feb? Kollade Tradera nu och de ligger ju runt 1700:- (8 bud) och på blocket runt 2500:- så är ju lite sugen på att sälja. Dock vet jag ju inte hur många fler de kommer göra eller om jag kan få tag på en igen efter årsskiftet för saken är ju den att jag vill ha en Nintendo Classic Mini :S :?

Förbokade "Orderdatum 2016-07-14 17:08" vilket jag tror va samma dag som nyheten kom ut.

Jag hade sålt, utan tvivel. Det lär ju gå vara att knipa en ny vid nästa batch.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan det ha varit, men det har garanterat inte haft något med fördröjningen att göra. Din TV, precis som min, har helt enkelt hemsk fördröjning med post-processing igång. Min är en 6-7 år gammal LG, men det har nämnts tidigare, det spelar faktiskt ingen roll hur ny, eller gammal TV du har, stäng av de här funktionerna, så uppför det sig bättre.

Rätt säker på att du har en sådan funktion i TV'n.
Problemet grundar sig till stor del på att TV'n ska skala om signalen från NES'en till 4K för din TV, och den nöjer sig inte med att bara sträcka ut den så att det passar, utan ska även dutta, för att göra bilden "snygg".

haha, se på fan. Efter en firmware-uppdatering har jag nu 3 till lägen: sport, eco och spel. Typiskt. Aja. Innan dess fanns det: Film, bio, aura, expert och hdr. Har en htpc kopplad till tvn och där är det knappt någon fördröjning alls (även i hdr-läge).

Ja, lite det. Jag vet inte, hade nog inget tålamod direkt efter felsökningen med kablar och bök. Jo, jag höll på med inställningarna ett bra tag, men det blev ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Knepigt, speciellt om du inte märkte någon skillnad även med datorskärmen. Själv har jag haft tur med min idag snorgamla Sony Bravia 40D3550 men så är den äldsta spelkonsoll jag anslutet till den en PS2 där input lag smått kvittar. Bara det är klart vilken HDR-lösning som vinner så blir det nog en nyare TV för mig även om nuvarande hållit riktigt bra. 40" känns rätt litet, siktar på 55" eller 60", blir ofta rätt kostsamt med HDR och vill se till att få tag i en TV med en HDR-lösning som kommer vara aktuell de närmaste åren.

Får hoppas att den andra NES Minin fungerar bättre då.

Får hoppas de tänker om med snes så blir det en bokning på den istället

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Menar du sälja den? Eller sparar den i hyllan, tittar på den då och då medans du tänker på vilken bra affär du gjorde?
Istället för att köra en freeware NES-emulator på datorn menar jag..

Spelar inte PC/PS4/XBONE, bara Wii U eftersom jag har småbarn och har varken tid eller pengar att lägga på annat.

Jag menar att jag är nöjd med att få några timmars spelande for 26 kronor.

Mitt Nintendo GameCube och N64 står fortfarande kvar i TV-bänken trots att jag aldrig kommer köpa några fler spel till den, så jag kommer antagligen inte ha några problem med att låta min NES Classic stå kvar och "samla damm".

Jag tittar inte i mitt Steam-bibliotek med 250+ spel och tänker på vilka bra köp jag gjort, så nej, jag kommer troligtvis inte titta på min NES Classic och tänka det heller.

Vad kommer du göra med din Wii U när du slutat köpa nya spel till den?

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt exemplar den 11/11, beställdes den 25/7 på Gamestop.
Gissar att jag haft mycket tur.
Fungerar kanon, sladden är för kort - inte lite heller. Någon som hittat en förlängningskabel?
Beställde en extra kontroll, den var däremot restnoterad.
Det är mest en rolig pryl att ha, kul att spela på några gånger sedan tröttnar man. Den är även söt att kolla på!

Permalänk
Medlem

@Smack Jack: Har skrivits på ett flertal ställen i tråden. Det är en Wiimote extension du ska ha. Dock så hittar, iaf jag, inte någon i Sverige som säljer dem. Men finns massor på Ebay eller typ Aliexpress. Se till att ta en som är rätt längd dock, finns olika varianter, en som är knappt en meter och en som iallafall är strax under två meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@695mb: Har skrivits på ett flertal ställen i tråden. Det är en Wiimote extension du ska ha. Dock så hittar, iaf jag, inte någon i Sverige som säljer dem. Men finns massor på Ebay eller typ Aliexpress. Se till att ta en som är rätt längd dock, finns olika varianter, en som är knappt en meter och en som iallafall är strax under två meter.

Tack min vän! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Ingen smart idé lämna igen dem då folk redan bjuder över 1800:- för dem. De måste ju ha missuppfattat att de sålt slut alla och att inga nya kommer tillverkas. Ger ju inget betala mer än dubbla priset för något som kommer in i lager igen om så några månader bort. Men jag borde sluta förvånas över hur obrydda folk är om de betalar galna överpriser.

Jag var en av de lyckliga som köpte en Wii vid lanseringen i december 2006. Sålde den 2 veckor senare för nästan dubbla priset. Vissa betalar gladeligen för att deras lille guldgosse minsann ska ha sin leksak till julafton.

Skrivet av Freppa85:

Blir inte arga nu men jag fick mitt posten den 10/11 och har inte ens orkat öppnat det
Jag har tydligen sovit under en sten den senaste tiden då jag helt missat hysterin.
Lade min beställning den 16/7 på spelbutiken. Typ mest som en rolig grej att ha framöver.
Tanke är att jag ska visa min son hur spelen var när jag växte upp.
Men han är bara 2 år så dröjer nog 2-3 år innan jag kan spela det med honom.

Skrivet av PsyCor:

Fick själv min på releasedagen och har inte heller packat upp min

Spontanbokade direkt det gick den 14/7 på Webhallen och sen glömde man bort det helt

Jag väntar framförallt på att jag ska få tummen ur att beställa förlängningskabel till dosan och en längre microusbsladd så att man faktiskt kan spela på TVn och innan dess tror jag inte att jag kommer röra den. Sen om det dröjer en månad eller två vet man inte då jag endast hittar kablar i vettig längd från Kina utan expressfrakt

Om ni inte säljer era maskiner till hugande spekulanter innan jul, helst omedelbums, så ska ni hängas på virtuellt bål

Skrivet av anon5930:

Instämmer, jag tycker helt klart det är en miss att mini NES inte är utbyggbar officiellt. Nu är spelutbudet ändå bra nog med tanke på vad den kostar men hade ändå gått att göra mer.

...

Det är ingen miss det är en medveten strategi. Syftet är främst att väcka intresse och skaka liv i varumärket Nintendo för att få uppmärksamhet till deras "riktiga" produkter. NES mini är bara ett lockbete.

Skrivet av solemn:

Menar du sälja den? Eller sparar den i hyllan, tittar på den då och då medans du tänker på vilken bra affär du gjorde?
Istället för att köra en freeware NES-emulator på datorn menar jag..

Spelar inte PC/PS4/XBONE, bara Wii U eftersom jag har småbarn och har varken tid eller pengar att lägga på annat.

Med andra ord är ditt argument att du inte spelar och begriper inte varför andra spelar, för du tycker det känns som slöseri att ha spel man har klarat, vilket är varför du inte spelar. Okej…

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Haha, jag förstår vad du menar och jag har inte bestämt mig ifall jag ska sälja den vidare eller inte.

Problemet är att jag behöver ha en längre kabel för att kunna spela då jag inte kan koppla in den i min datorskärm och då behöver jag ju vänta för att ha möjlighet att spela.

Sen vill man ju ha möjlighet att spela under min ledighet mellan jul och nyår så vill ju inte heller sälja då jag vet att jag kommer kunna spela då men kanske inte har lika mycket möjlighet nu pga jobb och så.

Permalänk
Medlem

Ett tips till folk, även om det inte är "original" är att gräva fram en Wii Classic Controller eller Classic Controller Pro när ni köpt förlängningskabel. Med dem så kan man använda Homeknappen och på så sätt slippa kliva upp och trycka på Reset varje gång man vill hoppa ur spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Ett tips till folk, även om det inte är "original" är att gräva fram en Wii Classic Controller eller Classic Controller Pro när ni köpt förlängningskabel. Med dem så kan man använda Homeknappen och på så sätt slippa kliva upp och trycka på Reset varje gång man vill hoppa ur spelet

Nice. Det sparar, och hoppar ut till menyn, precis som resetknappen då alltså? Blir ju bara mer och mer troligt att man skaffar ett par Classic, och moddar in SNES emulering med. Det hade varit "coolare" med "Super Famicon Classic Controller" (Alltså "SNES original") men den saknar home knappen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nice. Det sparar, och hoppar ut till menyn, precis som resetknappen då alltså? Blir ju bara mer och mer troligt att man skaffar ett par Classic, och moddar in SNES emulering med. Det hade varit "coolare" med "Super Famicon Classic Controller" (Alltså "SNES original") men den saknar home knappen.
B!

Enligt de youtubevideos jag sett så är det exakt samma funktion med homeknappen som resetknappen på konsollen. Dosan är elektroniskt egentligen en wiidosa med färre knappar var det någon som hade kommit fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Enligt de youtubevideos jag sett så är det exakt samma funktion med homeknappen som resetknappen på konsollen. Dosan är elektroniskt egentligen en wiidosa med färre knappar var det någon som hade kommit fram till.

Exakt så fungerar den! Har en liggandes från Wii't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Enligt de youtubevideos jag sett så är det exakt samma funktion med homeknappen som resetknappen på konsollen.

Det är ju så löjligt bra att man blir tårögd. Nintendos "största" del med den här konsolen är just att man fått så kort sladd, för att man ska komma åt resetknappen när man spelar. Det här löser ju det problemet till 100%. Så nu är definitivt det största problemet att man inte gjort det möjligt att expandera lagringen, eller byta spel, via SD-kort, eller USB.

Skrivet av PsyCor:

Dosan är elektroniskt egentligen en wiidosa med färre knappar var det någon som hade kommit fram till.

Det är nästan självklart, men det betyder ju inte att utvecklarna varit vänliga nog att programmera in "home" knappen, och dess funktion i enheten. Så det är en fantastisk nyhet. Det är en funktion man skulle kommit åt genom (exempelvis) att trycka START+Select, samtidigt, så man kunde fått längre sladd från början...

Skrivet av hultron:

Exakt så fungerar den! Har en liggandes från Wii't.

Gött, tack för att du verifierade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

http://nyko.com/collections/nes-classic-edition
http://myarcadegaming.com/

Kommer nog avbeställa min extra originalkontroller och köpa någon av ovan istället.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag menar att jag är nöjd med att få några timmars spelande for 26 kronor.

Mitt Nintendo GameCube och N64 står fortfarande kvar i TV-bänken trots att jag aldrig kommer köpa några fler spel till den, så jag kommer antagligen inte ha några problem med att låta min NES Classic stå kvar och "samla damm".

Jag tittar inte i mitt Steam-bibliotek med 250+ spel och tänker på vilka bra köp jag gjort, så nej, jag kommer troligtvis inte titta på min NES Classic och tänka det heller.

Vad kommer du göra med din Wii U när du slutat köpa nya spel till den?

Då hänger jag med på vad du menar. Jag/vi kommer förmodligen att fortsätta köra spel på Wii U även när Switch har kommit ut. Möjligtvis får äldsta dottern ärva den. Så den kommer få fortsätta sin tjänstgöring tills den brakar ihop

Permalänk
Medlem

@martinot: Iallafall Nykos trådlösa kontroll fungerar inte. De youtubers som fått testexemplar fick inte dem att fungera alls. Säkert något som kommer åtgärdas men jag hade då inte vågat beställa den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@martinot: Iallafall Nykos trådlösa kontroll fungerar inte. De youtubers som fått testexemplar fick inte dem att fungera alls. Säkert något som kommer åtgärdas men jag hade då inte vågat beställa den nu.

Ok. Väldigt bra att veta - tack!

Då kanske jag skall låta min förhandsbokning på extra originalkontroller vara kvar, och istället se till att beställa ett par billiga förlängningskablar (även om jag tycker det är dåligt att de kortat ner de så enormt i denna nyutgåva jämfört med den gamla 80-talsversionen).

Får avvakta tills att man hört något mer om MyArcadeGaming. Fungerar deras trådlösa inte bra, så har de även en sladdversion som ifrån början har mycket längre kabel, samt även en inbyggd "home-knapp" för att slippa gå fram till konsolen och trycka på "reset".

https://www.amazon.com/My-Arcade-GamePad-Retro-Classic-Contro...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Här går folk omkring och lämnar tillbaka sina exemplar för att de är "missnöjda", medan det är mer än 13 budare på Tradera där priset redan ligger på över 2000 kr.. Helt sjukt hur människor ens har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Med andra ord är ditt argument att du inte spelar och begriper inte varför andra spelar, för du tycker det känns som slöseri att ha spel man har klarat, vilket är varför du inte spelar. Okej…

Nej. Helt fel. Jag spelar varje dag, begriper mer än väl varför andra spelar och varför de sparar gamla spel.
Men NES Classic Mini begriper jag mig inte på alls. Totalt onödig jävla pryl.

Jag hade köpt en sån här och sen kört en emulator på datorn istället:

https://fyndiq.se/product/737966-handkontroll-till-nes-ninten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Nej. Helt fel. Jag spelar varje dag, begriper mer än väl varför andra spelar och varför de sparar gamla spel.
Men NES Classic Mini begriper jag mig inte på alls. Totalt onödig jävla pryl.

Jag hade köpt en sån här och sen kört en emulator på datorn istället:

https://fyndiq.se/product/737966-handkontroll-till-nes-ninten...

En retrokonsol med 30 omtyckta spel för runt 700-800kr är en rätt intressant produkt. Speciellt om man jämför med att få tag i alla dessa kassetter, skaffa utrustning för att göra egna ROM-dumpar av spelen och sedan sätta ihop någon lösning som ska göra samma sak. NES Classic är en officiell och licensierad produkt, inget kina-trams med piratspel. Jag tycker det är något som är värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En retrokonsol med 30 omtyckta spel för runt 700-800kr är en rätt intressant produkt. Speciellt om man jämför med att få tag i alla dessa kassetter, skaffa utrustning för att göra egna ROM-dumpar av spelen och sedan sätta ihop någon lösning som ska göra samma sak. NES Classic är en officiell och licensierad produkt, inget kina-trams med piratspel. Jag tycker det är något som är värt att ha i åtanke.

Sant. You have a good point there.

Permalänk
Medlem

Någon mer lyckoost som fått konsolen och hunnit att lira lite?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Någon mer lyckoost som fått konsolen och hunnit att lira lite?

Jag fick tag på en. Tycker den är värd sitt pris men man måste förstå vad det är för nått. Det är en billig, enkel enhet för massorna. Är man hardcore retro spelare så bör man nog kolla på andra mycket dyrare alternativ.

Med det sagt så har vi haft mycket nöje med den och save states gör att vi känner det lite enklare att spela vissa spel. Vi har kvar en NES och har flera av spelen men vi har verkligen inte tid och tålamod med vissa spel. Så för oss har save states gjort det roligare att gå tillbaka till vissa spel.

Kontroll kabel är kort som du säkert vet men vi löste det med längre hdmi och konsolen på soffbordet, funkar för oss men jag hade gärna sett att den var längre. Har beställt förlängningskablar från Ali.

För 800kr är det helt klart värt det tycker jag, vill man gå mer hardcore kostar det väldigt mycket mer. Vill man piratkopiera så kan man komma undan lite billigare men det är få saker som kan slå priset av piratkopiering och är inte helt rättvist att jämför med tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

http://nyko.com/collections/nes-classic-edition
http://myarcadegaming.com/

Kommer nog avbeställa min extra originalkontroller och köpa någon av ovan istället.

Men seriöst, den ergonomin är lika usel som på den gamle "dogbone"-kontrollen. Vem har tummen i den vinkeln neråt från A till B? Sjukt obekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Är man hardcore retro spelare så bör man nog kolla på andra mycket dyrare alternativ.

Skrivet av varget:

För 800kr är det helt klart värt det tycker jag, vill man gå mer hardcore kostar det väldigt mycket mer.

Båda citaten pekar i ungefär samma riktning. Jag är mest nyfiken, men vad är det du önskar fanns, eller gjordes annorlunda?
Jag tycker det är en stor besvikelse att man inte kan byta eller lägga till spel, och Nintendo skulle verkligen ha gjort START+Select = Home, gett handkontrollen längre kabel, och låtit en ställa konsolen i TV bänken. Som tur är verkar det lösa sig med de alternativa kontrollerna.

Och, jag måste poängtera att jag fortfarande inte provkört en enhet, så ur min synvinkel är det bara teoretiskt, det är intressant med åsikter från folk med praktisk erfarenhet av enheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Båda citaten pekar i ungefär samma riktning. Jag är mest nyfiken, men vad är det du önskar fanns, eller gjordes annorlunda?

Jag kanske formulerade mig konstigt. Jag är nöjd med den. Men jag förstår om andra hade förväntat sig mer av den. Det är en glorifierad emulerings maskin med 30 spel, dock officiell från Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Är man hardcore retro spelare så bör man nog kolla på andra mycket dyrare alternativ.
Skickades från m.sweclockers.com

För en som inte har så bra koll, vilka är alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag kanske formulerade mig konstigt. Jag är nöjd med den. Men jag förstår om andra hade förväntat sig mer av den. Det är en glorifierad emulerings maskin med 30 spel, dock officiell från Nintendo.

Jag är fortfarande inte klok på vad du menar saknas. Vad skulle göra den mer "hardcore"?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian