Permalänk

Installera ramminne 16GB känns igen.

Hej börjar med specs

Moderkort Asus P6T
Prosessor I7 975 extreme
Ramminne: 24GB 1333mhz 1.5v XMS3 (känner endast igen 16GB)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/115177-corsai...

specs för moderkortet:
https://www.asus.com/Motherboards/P6T/specifications/

Mitt problem är att jag installerade ramminnet och startade datorn inga fel så långt. Tröck del för bios kollade och ser installerad kapasitet 16GB sedan inne i EXSI står det även där 16GB. Jag utgår från att jag måste ändra någon inställning i bios. Jag ligger på bios 1408 09/21/10. Som jag förstår är detta senaste bios för detta moderkortet. Så jag är skapligt säker på att det är jag som gör något utbota dumt fel.

Processorn vet jag inte hindrar för den har suttit i min andra dator med 24GB ram. Jag har faktiskt likadana ramminnen i andra datorn. Så jag tänker mig det måste nästan vara en bios inställning jag missat?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Testa 1 minne i taget och kolla igen. Testa också minnet i de andra platserna för att avgöra om det är problem med platsen eller minnet. Fortsätt sen med flera minnen samtidigt.

Kolla att minnen och hållare ser ok ut.
Kolla att de sitter ordentligt och rätt.

Kolla i bios där man ställer in minnena om man kan välja XMP profil eller nåt. Om det inte funkar får du testa att ställa in minnena manuellt.

Enligt din minnes länk är siffrorna.
Tested Voltage - 1.5
Tested Latency - 9-9-9-24

Edit:
Man kan ladda ned moderkorts manualen. Såg i manualen på sidan 35 (2.4.1) att du behöver testa med minst 2 minnen.

Lämna frekvensen på 1333 tills du problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla Intelcpuer kräver ofta 1,65 volts minnen, det brukar inte heller vara bra att blanda olika spänningar, har du kollat upp det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gamla Intelcpuer kräver ofta 1,65 volts minnen, det brukar inte heller vara bra att blanda olika spänningar, har du kollat upp det ?

Hej där vill inte förvirra i onödan.

Jag har 2st i7 maskiner hyfsat lika konfigurerade. En är min primära arbets/speldator. Och den andra skall bli server av är tanken.

Den primära arbets/spel datorn har följande conf
Asus rampage ii extreme x58
i7 920 blev uppgraderad till 975x sedan blev uppgraderad till 990x
Ramminnet i den är 24GB med just identiska minnen till vad jag köpte.

Blivande servern
Asus P6T
i7 975 (satt i andra datorn fungerade med 24gb där)
ramminnet var 12GB (6st 2GB stickor) ärsatte med samma märke hastighet och volt. Men 4GB stickor.

Vad är misstanken om att de kan vara som felar? Den verkar känna av alla stickor. Men den vill endast använda 16GB max minne. Alla minnen är identiska i maskinen.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

heya en liten update till er. Jag funderade på bra sätt att prova ut felen. Jag tog ur alla minnen och startade maskinen med ett gammalt minne i en slott för att se att den skulle starta ok med endast ett minne. Det fungerade. Så jag började prova nya minnen.

Testet visar att 5st av minnena startar datorn felfritt med och visar korrekt mängd. När jag endast har ett minne installerat i maskinen oavsätt vart jag sätter det sjätte minnet så startar inte datorn. no post. Så jag tog ur det märkte de minnet. Petade i ett minne ur good pile för att se att allt skulle starta ok. De gjorde de med 4GB. Så jag petar i en till sticka ur good pile och den visar 8GB awesome tänker jag. Tar ur en sticka och petar i det minnet som jag misstänker dött och maskinen postar men visar endast 4GB minne. Så jag börjar prova olika configurationer av minnena för att verkligen slutföra det är minnet. Efter mycket om och men misstänker jag att jag har ett defekt minne. Då jag stoppade i ett minne i taget or good pile och maskinen är nu uppe i 20GB minne. Men så fort jag sätter i de minnet jag misstänker strula så faller den ner på 16GB tar jag ur minnet är den uppe på 20GB igen.

Så min misstanke ligger helt sonika på en trasig minnes sticka. Eftersom de andra fem verkar fungera felfritt.

Men jag kommer låta maskinen köra memtest med 20GB inatt bara för att vara extra säker på de fem stickorna som sitter i nu är ok.

Jag provade även tidigare configuration med 6st 2GB stickor för 12GB igen i maskinen för att utesluta en trasig minnes sockel och de är i fint fungerande skick.

Men helt sjukt att maskinen ens bootade med en trasig sticka. Det hade verkligen mina mistankar åt fel håll som den betedde sig. Den trasiga stickan måste jammat en kanal för en fungerande sticka och där med tagit två stickor offline som en följd.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.