Nya processor? i5 eller i7? (Spel, streaming)

Permalänk

Nya processor? i5 eller i7? (Spel, streaming)

Hejsan!
En vän till mig har tänkt börja streama lite och spela mer krävande spel. Just nu har han en AMD A8-6600k som han har haft i 4 år. Den börjar bli seg och så har den fått coil whine. Det han funderar på är en i5-6600k eller en i7. Max budget är typ 5000kr, helst under!

Finns det äldre i7/i5 som fortfarande funkar bra?

Har tittat lite på i7-4790K, skulle den funka och i så fall hur länge? Han kommer nog inte byta på några år

Tack för hjälp!

Permalänk

Ja i7 om han ska streama och en i7-4790K kommer funka fint.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Han lär tänka på också att ett nytt moderkort samt ram-minnen är ett måste om han bestämmer sig för att köpa Skylake. Lär han i o för sig göra i vilket fall, om han byter från AMD till Intel. Så en budget på 5k kan blir rätt jobbig, om det inte köps som andra-hand dvs.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga, du pratar om processor och coil whine i samma mening?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag måste bara fråga, du pratar om processor och coil whine i samma mening?

jag antar att han menar från moderkortets strömförsörjning till CPU eller från PSU:n. Brukar höras mest när man lastar CPU:n

Risken är ju att om han återanvänder PSU:n är att den kommer fortsätta gnälla.

en i7a är helt klart att föredra. Går han på 4790 så behöver han nytt moderkort och cpu kylare - minnena borde kunna passa

// LZ

Permalänk

kan rekommendera i7 4790k , har den själv och det är en bra processor som inte kostar skjortan så enligt mig är den väldigt prisvärd.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk

Kommer en 4790K att fungera i några år till eller är det värt att lägga till 300-400kr för en 6700k?
Han har kylare och RAM så det ända han behöver är moderkort och cpu

Permalänk

@MoNkeY-05: Ja, alltså jag skrev att processorn är seg och att den har coil whine. Den tjuter när han är gör mindre arbeten som typ webläsaren, word etc. Men när han spelar så låter det inget.

Permalänk

@jackofaces1: Har tittat lite på netonet och det ser ut som om han klarar sig med 5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av GregorNisse:

@MoNkeY-05: Ja, alltså jag skrev att processorn är seg och att den har coil whine. Den tjuter när han är gör mindre arbeten som typ webläsaren, word etc. Men när han spelar så låter det inget.

Det han syftade på var att coilwhine kommer från spolar och det sitta inga spolar i en processor, därför kan en processor omöjligt ge ifrån sig coilwhine.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Aha, där lärde jag mig något nytt. Men han testade att byta PSU men det låter fortfarande konstigt

Permalänk
Skrivet av GregorNisse:

Kommer en 4790K att fungera i några år till eller är det värt att lägga till 300-400kr för en 6700k?
Han har kylare och RAM så det ända han behöver är moderkort och cpu

Köper han en 6700k kommer han troligtvis behöva nya minnen då majoriteten av moderkort med sockel 1151 kräver DDR4 minnen, och jag utgår från att minnena han har är DDR3.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

@Augustini: Jo det är sant. Men då är frågan, 6700k med nya minnen eller 4790k?

Permalänk
Medlem

En I7 4790k klarar sig bra än och några år framåt
fördel med den ddr3 minnen då behöver TS bara moderkort och cpu kan sen flytta över resten.
Sockel 1151 nytt moderkort cpu och minnen DDR4 blir dyrare
Sen är det inte någon större skillnad mellan DDR3 och DDR4 minnen i fart än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Ok tack så mycket! Ska säga åt honom att köpa 4790k!

Permalänk

Du klarar dig finfint med en fyrkärning i5 4690K. Lite överklockning på den och du har extra gratis prestanda. Beror ju iofs vilket moderkort som du har nu och tänker du överklocka processorn så kräver det lite extra kylning. Men det finns billigt att skaffa antingen bättre begagnat eller typ en ny Be Quiet Pure Rock till ett överkomligt pris. Vill du ha en premium processorkylare så köper du en NH-D15. Se bara till innan så att den får plats i chassit. Kan rekommendera båda nämnda CPU-kylarna. Chassifläktarna kanske också behöver bytas. Inte alltid nödvändigt men resulterar i sänkta värmegrader i chassit. I regel så klarar man sig relativt långt på 2 st inblås och 1 utblås. Alltid trevligt med att få ut extra varm luft ur datorlådan. Speciellt om man spelar. Finns bra presterande chassifläktar till ett överkomligt pris. Vill du dock ha superbra. tysta och balanserade fläktar så satsar du direkt på Noctua. Lite dyrare men absolut toppkvalitet. Går att få riktigt tyst och fint genom att koppla dem direkt till moderkortets chassifläktsplatser. Både förlängnings- och Y-splits kablar medföljer dessa vid köp. Kräver dock 4 pins fläktar för att kunna köra PWM.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Processorer kan inte få coilwhine XD

Visa signatur

feting dator

Permalänk

TS kanske syftar på att stockkylaren till processorn för oväsen?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Du klarar dig finfint med en fyrkärning i5 4690K. Lite överklockning på den och du har extra gratis prestanda. Beror ju iofs vilket moderkort som du har nu och tänker du överklocka processorn så kräver det lite extra kylning. Men det finns billigt att skaffa antingen bättre begagnat eller typ en ny Be Quiet Pure Rock till ett överkomligt pris. Vill du ha en premium processorkylare så köper du en NH-D15. Se bara till innan så att den får plats i chassit. Kan rekommendera båda nämnda CPU-kylarna. Chassifläktarna kanske också behöver bytas. Inte alltid nödvändigt men resulterar i sänkta värmegrader i chassit. I regel så klarar man sig relativt långt på 2 st inblås och 1 utblås. Alltid trevligt med att få ut extra varm luft ur datorlådan. Speciellt om man spelar. Finns bra presterande chassifläktar till ett överkomligt pris. Vill du dock ha superbra. tysta och balanserade fläktar så satsar du direkt på Noctua. Lite dyrare men absolut toppkvalitet. Går att få riktigt tyst och fint genom att koppla dem direkt till moderkortets chassifläktsplatser. Både förlängnings- och Y-splits kablar medföljer dessa vid köp. Kräver dock 4 pins fläktar för att kunna köra PWM.

i5 är inge bra om man ska strema, då är det i7 som gäller

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@septembro: Nej det är nog inte kylaren. Det låter knastrigt och tjuter lite.