Permalänk

Coca-cola eller snusa?

Tjenare, Jag är 17 år och dricker på tok för mycket coca cola... Jag dricker alltså 3 burkar om dan varje skoldan just nu ungefär... 10kr burken blir rätt mkt pengar i slutända som skulle kunna användas på något annat sätt...

Jag fick idag en snus av en polare som snusar, under tiden då så var jag sugen på att köpa en cola. Men efter att ha pillat dit snusen (Är helt nikotin fri igentligen och skulle bara testa) Det hela slutade med att jag inte kände att jag behövde en cola, och kunde gå in på lektion som om jag precis druckit en cola och var nöjd och glad.

Nu till dilemmat då? Bör jag ta och snusa eller fortsätta dricka coca-cola?

Notera att jag inte är någon rökare eller snusare för tillfället utan bara har testat.

Pratade även snabbt med skolsköterskan om det, och hon tyckte verkligen inte att jag skulle börja snusa utan bara sluta dricka så mkt cola så eller börja dricka kaffe. (gillar inte kaffe för övrigt)

Slänger även med en omröstning till där ni kan svara om ni använder nikotin, koffein eller bägge två för att se hur ni gör och hur ni tacklar omvärlden

Ha det gött

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mycket socker du får i dig tror jag snuset är hälsosammare. Jag väljer dock att inte rösta på något.

Är det koffein du söker borde du dricka lite kaffe istället. 3 koppar kaffe är bra mycket nyttigare än 1 liter cola.

Permalänk
Medlem

@john00133: För i helvete... Inget av dem.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Ett beroende för ett annat känns otroligt onödigt. Börja drick vatten i stället. Gärna blandat med rostade bönor.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut går över till kaffe!

Colan kostar inte bara pengar utan tre cola om dagen är dåligt för hälsan också. Syran för tänderna och mängden socker...

Snusen... ja det där har jag själv hållt på med i över 10 år men är över det nu. Inga problem att göra av med 20-50:- per dag på snus heller. Och det är dåligt på flera sätt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inget alls, vänj dig att leva utan Cola

Permalänk
Rekordmedlem

Cola och snus är båda lika illa både för hälsa och ekonomi så drick vatten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kaffe smakar skiiiiiiiiiiiiiiiit.

Finns Celsius och Nocco med koffein i annars.

Permalänk
Inaktiv

Försök inte att ersätta ett beroende. Till slut är du beroende av båda två...

Permalänk
Medlem

Vid 17 bast så är du ju på god väg att skapa vanor för livet.
Så vänj dig av vid socker och nikotin tutten snarast.
Inte bara för hälsoeffekterna utan för att dina smakkörtlar på sikt blir så avtrubbade att bara skräpmat smakar nånting =/

Permalänk
Medlem

På sikt borde du ha som mål att inte vara beroende av varken eller. Nikotinet är nog mkt svårare att sluta med så det är det dumt att börja med öht.

Permalänk
Medlem

Skulle köra på koffeinpiller och vatten istället.
https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-koffein-50-st-254481...

Tror dock det kan vara sockret i colan du är ute efter. Lika bra att käka rätt istället för att pumpa socker för energi.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem

Pest eller kolera. Sluta helst med båda två men om du pistolhotar mig och tvingar mig välja säger jag Cola. Finns ju sockerfria varianter (jag vet att de inte är nyttiga bara för det) och även om du fortsätter med "vanlig" Cola är hälsoriskerna relativt välkända vid det här laget. Samma sak går inte att säga om snus, vilket för övrigt inte heller är gratis. Jag tror dessutom ett nikotinberoende är svårare att ta sig ur än ett sockerberoende med abstinensbesvär, bieffekter vid dessa och så vidare.

Dessutom får du ju inte ens köpa snus än.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rasmus117:

Kaffe smakar skiiiiiiiiiiiiiiiit.

Skrivet av john00133:

Pratade även snabbt med skolsköterskan om det, och hon tyckte verkligen inte att jag skulle börja snusa utan bara sluta dricka så mkt cola så eller börja dricka kaffe. (gillar inte kaffe för övrigt)

Det höll jag med om till 100% när jag drack kaffe i början också, men det man får ha i åtanke med kaffe är att det finns så otroligt många olika sorter och kaffebryggare att smaken kan komma ut väldigt olika.

Att säga att man "inte gillar kaffe" är som att säga att man inte gillar godis för att man provade lakrits en gång och inte gillade det
Sen kan man ju såklart har i socker, grädde, mjölk etc i början om man nu så vill.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@john00133: Det är inte koffeinet som dödar dig utan sockret. Det är antagligen inte koffeinet i colan du känner av heller utan sockerrushen. Du lär vara sockerberoende vilket, tro mig, är sjukt starkt. Jag gick utan socker i 2 månader och blev helt virrig efter jag drack en dricka. Det är sjukt starkt på det sättet. Det började pirra i hela kroppen.

Börja inte snusa dock. Jag gjorde det vid 30 års ålder och nikotin är ingenting du blir av med lätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Som en snusare som dricker väldigt lite läsk skulle jag ändå säga att det INTE är bra att börja snusa för att bli av med sockerberoende, stor risk att du börjar dricka cola igen och då har du två beroenden. Snus är också bäst när man kan snusa sällan (en om dagen eller mindre), problemet är att det är väldigt svårt att snusa sällan. Dricker du 3 burkar cola på skoldagar saknar du troligtvis återhållsamheten. Plåga dig med kaffe istället istället, plötsligt lär du upptäcka att du gillar det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

du har itne ett nikotinberoende i vanliga fall....så varför vill man vara så enormt korkad att skaffa sig ett?

socker dödar din kropp långsamt, sluta upp med att dricka cola och ge fan i snuset.

// nikotinfri sedan 1.5 veckor tillbaka

Permalänk
Medlem

Gillar du inte kaffe är te ett bra alternativ. Men bästa är givetvis en frukt när man blir lite små hungrig.

Permalänk
Skäggig legend

Kaffe istället för nikotin och socker. Med en skvätt mjölk ifall man ska lyxa till det. Socker är något du inte bör göra dig beroende av ifall du inte rör på dig.

Hade jag ett sådant (ursäkta mig) kortat val och resonemang som detta när jag var ung hade jag känt mig dum. Jag började snusa/röka för att alla andra gjorde det och hey, man blir som man umgås. Idag önskade jag att jag hade varit starkare och sparat in denna enorma summa under den yngre tiden i livet. Nu har jag slutat med nikotinet för ett bra tag sedan och kan bara önska att jag gjorde det tidigare. Socker är ju klart jag trycker i mig ibland, dock väljer jag _alltid_ vatten framför läsk.

Kaffe är ett måste för mig i alla fall, jag är inte direkt någon morgon apa.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Snus innehåller nikotin som är dåligt för blodkärl och hjärta. Börja drick kolsyrat vatten kanske smaksatt med t.ex. citron? Det dricker jag nu alla kvällar utom fredagskvällar då jag dricker några öl.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som en massiv brukare av det svarta guldet känns det fånigt att rekommendera något annat (börja för i helvete inte med nikotin, det är nog bland det dummaste du kan göra).

Ta dig en kopp redigt kaffe och njut av livet istället

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Såklart bäst att inte ha beroenden i livet men snus är något jag inte vill lägga av med.

Men jag önskar att jag inte börjat.

Permalänk

jag önskar att jag hade lärt mig att dricka kaffe tidigare, fantastisk dryck. cola blir man fet av, dock inte som ung men du skapar grunderna för att lägga på dig massor av fett. Så när du är kanske 25-30 kommer du bli tjock om du äter mycket skräp när du är ung, för du har byggt upp en massa fettceller..

Det tog emot i början, men man lär sig snabbt tycka om smaken. beror ju lite på hur det bryggs också..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Herregud. Coca cola är mycket sämre för hälsan än vit snus. Bästa är dock kaffé. Men så länge du kan kontrollera dig till vit potion är snus definitivt det du ska köra på. Lycka till och snusa med förnuft!

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

17 år, alltså för ung för att använda tobak.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Entusiast

Hinka i sig cola eller börja snusa? Vilka alternativ man ges...

Vad sägs om att skita i båda helt enkelt, ta en kopp kaffe istället. Förstår inte den här trenden och hysterin med snus, som om det vore nåt coolt? Jag är en stor jävla idiot som röker... men jag skryter inte om det, vore ju som att skryta om att man skitit på sig

Permalänk

haha Tack för sådant mycket engagemang Jag är ju en lättpåverkad person och colan är ju något jag verkligen fick beronde av när jag började mitt första år på gymnasiet då jag läste om hela 7-9 matte.
Anledningen till snuset är att jag tror jag kommer kunna vara återhållsam eller så. Vilket jag menar med att jag inte ska snusa 1 dosa på 2 dagar... Kaffe har jag verkligen försökt med men jag gillar inte kännslan av varma drycker... Min flickvän hällde i mig något gift förr förra helgen. Hon har en liten kaffe maskin även kallad ''Pingvinen'' som hon gjorde något kaffe med karamell smak? Skit gott faktiskt men vet ju inte vad det heter... Men anledningen till att jag sa snusning är att det är något väldigt lätt att göra. Samt att jag tappade ju all känsla för att få något sött i kroppen efter det...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john00133:

Anledningen till snuset är att jag tror jag kommer kunna vara återhållsam eller så.

Det tror nog de flesta. Tyvärr ser verkligheten för de flesta inte ut så och nikotin vill du inte bli beroende av.

Permalänk
Skrivet av john00133:

haha Tack för sådant mycket engagemang Jag är ju en lättpåverkad person och colan är ju något jag verkligen fick beronde av när jag började mitt första år på gymnasiet då jag läste om hela 7-9 matte.
Anledningen till snuset är att jag tror jag kommer kunna vara återhållsam eller så. Vilket jag menar med att jag inte ska snusa 1 dosa på 2 dagar... Kaffe har jag verkligen försökt med men jag gillar inte kännslan av varma drycker... Min flickvän hällde i mig något gift förr förra helgen. Hon har en liten kaffe maskin även kallad ''Pingvinen'' som hon gjorde något kaffe med karamell smak? Skit gott faktiskt men vet ju inte vad det heter... Men anledningen till att jag sa snusning är att det är något väldigt lätt att göra. Samt att jag tappade ju all känsla för att få något sött i kroppen efter det...

Snus tar död på både aptit och sötsug. Dock kan jag säga dig att den där "härliga" känslan du får av snus just nu kommer snart vara borta. Sen blir det bara en "måste ha"-effekt men visst är den effektiv hålla borta andra beroenden man har, inget snack om den saken.

Hur som helst skulle jag sluta med coca cola både för kroppen och inte minst för dina tänders skull.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Kaffe är allt annat än bra för hälsan så det skulle jag inte ge mig på. Surt som attan så har du en känslig mage kan den ta stryk av det. Cola är ju kasst överlag och även om snus är trevligt så är det nog inte värst bra det heller när allt kommer omkring.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9