Permalänk
Medlem

Mitt första hemmabygge

Hej Sweclockers!
Iochmed att jag har fått min sambo såld på några spel (det oerhört icke-optimerade Rust tex.) har jag plötsligt skaffat mig ett behov av att köpa en ny stationär dator. Hittills har jag klarat mig ganska bra med min MSI GE70 laptop, men den kommer sambon få lira på när vi spelar tillsammans, medans jag ska sitta på min nya (och förhoppningsvis betydligt snabbare) burk.
Den senaste stationära dator jag ägde köpte jag år 2007, så det har hunnit hända lite på marknaden sedan jag försökte pressa mitt Geforce 8800GTS med Crysis.

Hursomhelst, nu till själva köprådskonkarongen.

  • Budget: Upp till 15000:-

  • Spel som ska spelas: Battlefield 1 och 4, Football Manager, Doom, Rust, Dirt Rally m.fl. (inget LoL, Dota, Wow eller HoN-aktik)
    Naturligtvis på så hög grafiknivå som möjligt så länge som det flyter på fint.

  • Utseende: Den kommer sitta uppskruvad på undersidan skrivbordet, så den kan vara hur ful som helst.

  • Övrigt: Helst ska den vara ganska tyst och inte väsnas allt för mycket. Hellre att chassit ser förjävligt ut och är tyst än att det är flashiga färger och plexiglasrutor.
    Ett nytt tangentbord behövs även det, inget jätteflashigt men helst med så tysta tangenter som möjligt då jag tycker att något av det jobbigaste man hör på Teamspeak och Skype är andra personers klickande.
    Jag har heller inga preferenser angående märken och liknande, att betala onödiga pengar för en viss logo är inte min kopp te.

Jag kommer köpa en ny och bättre primärskärm senare i vinter, men till en början kommer jag att klara mig med min gamla BenQ.
Hojta till om det behövs mer information.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Bygger du själv eller vill du ha den färdigmonterad?
Behövs OS?

Här är ett bra chassi du kan utgå från:
https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-...
Ett av de tystaste på marknaden och till ett riktigt fint pris just nu, ord pris 1200:-.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@IzPiC:

Bygger du själv eller vill du ha den färdigmonterad?
Behövs OS?

Jag kommer försöka bygga den själv, eventuellt under övervakning av någon av mina mer erfarna vänner.
Och ja, OS behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Tyst, välbalanserad och kraftfull.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9824799/

Du får 3st spel på köpet som du kan sälja här på Sweclockers marknad, då hamnar du under 15K totalt.

Edit: Skulle bestämma mig rätt fort, tror R5 chassit och Asus Strix 1070 OC kommer gå åt rätt fort, fint pris på moderkortet också.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd
Tack för det snabba svaret. Jag ska resonera lite med några vänner och se om jag får fler förslag, men det där ser trevligt ut!

Tur att det var löning idag.

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzPiC:

@D-ryd
Tack för det snabba svaret. Jag ska resonera lite med några vänner och se om jag får fler förslag, men det där ser trevligt ut!

Tur att det var löning idag.

För 15k blir det inte bättre.
Riktigt bra paket.

11st 1070 kvar.

Sen kan man alltid finlira om man vill ha snabbare minnen eller liknande.

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Inga problem! Det verkar som att det är grafikkortet som går åt snabbast, efter mitt senaste inlägg har 2st sålts och bara 11st kvar, det märks att det är löning. Just OC-versionen brukar det vara dålig tillgång på annars och nu när den är på rea så lär den gå åt..

Chassit och moderkortet är på rea, vet inte hur länge Inet har tänkt köra det, men där finns det iaf kvar en hel del i lager.
Det är för övrigt riktigt fina komponenter rakt igenom och den kommer vara tyst.
Chassit är som sagt ljuddämpat runt om (alla paneler) och grafikkortet är ett av de tystaste på marknaden.
Nätagget är semipassivt så det kommer vara helt knäpptyst under låg belastning.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:
Grymt, då får det nog bli till att slänga in en beställning med en gång.
Några tips på en stadig och bra HDD på ca 2TB? Eller ska man köra extern?

Ska man köra Win10 eller 7? Hör många olika bud...

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Vad är det för kylare? Glöm inte att köpa kylpasta om du inte redan har..

Om du bara ska köra den som lagringsdisk så rekommenderar jag WD blue eller red.
https://www.inet.se/produkt/4305130/wd-blue-low-power-2tb-540...
https://www.inet.se/produkt/4304282/wd-red-2tb-intellipower-6...

WD black är deras prestandadisk, om du ska använda den till mer än bara lagring.

Föredrar WD som du kanske märker..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Kör Win 10, bäst kompabilitet!
Sen om du är nojig för om Microsoft spionerar på dig så stänger du bara av allt i sekretessinställningarna.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634644/windows-10-spionera-i...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:
En Noctua NH-U12S.

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

Hej Caitlyn. Hur är livet i VU?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Hej Caitlyn. Hur är livet i VU?

När man talar om trollen!

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu var allt beställt och klart! Slutnotan blev 16222, då jag slängde med en WD Red och beställde från Inet, Webhallen och Netonnet för att minmaxa lite.

Tack för hjälpen @D-ryd
Nu ska jävlarimej spelas.

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk

@IzPiC: Lycka till!

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Här var det snabba ryck!
Men det var ju inte mycket att tveka över.

2st guider sen när det blir dags att sätta ihop allt.
https://www.youtube.com/watch?v=6_ujAnpXP1k
https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs (mest relevant för dig då det är samma chassi, moderkort och nätagg som du beställt)
Läs i manualen samtidigt som du kollar hur de gör, glöm inte att använda ESD-armband.

Glöm heller inte bort att du får 2st Maffia 3 och 1 Gears of War..
Här får du nyckeln till Maffia 3:
http://www.asus-promotion.eu/mafia3/

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd
Ja vafan, du och SUMITOMO lät övertygande Sen tyckte Baalex att den såg finfin ut på fb, så då var det bara att smida medans järnet var varmt(eller så länge lagret på grafikkortet räckte i detta fallet).

Och ja, en av Maffiakopiorna ska säljas direkt!

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"

Permalänk
Medlem

@IzPiC:

Fick du tag i grafikkortet? Tog slut rätt fort.
https://www.inet.se/produkt/5400074/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd
Jajjemen men det var nog på det berömda håret! Sved fint i plånboken det här, dock klarar jag mig väl ett bra tag utan att uppgradera nu

Visa signatur

"Nån jävel hade popnitat ihop chassit!"