Permalänk

Chassifläkt går ej att sänka RPM

Hej!

Jag fick hem min beställning idag (Cooler Master MasterFan Pro AF 120mm) och installerade den. Märkte direkt att den var väldigt högljudd. Kollade i BIOS och såg att den ligger på över 1100 RPM. Jag klickade in för att ändra hastigheten, men där kunde jag endast sänka den till 50% hastighet vilket är 1085 RPM. Hur får jag ner den under 50%? Står att den ska kunna köras i 650 RPM på återförsäljarnas hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristoffeerM:

Hej!

Jag fick hem min beställning idag (Cooler Master MasterFan Pro AF 120mm) och installerade den. Märkte direkt att den var väldigt högljudd. Kollade i BIOS och såg att den ligger på över 1100 RPM. Jag klickade in för att ändra hastigheten, men där kunde jag endast sänka den till 50% hastighet vilket är 1085 RPM. Hur får jag ner den under 50%? Står att den ska kunna köras i 650 RPM på återförsäljarnas hemsida.

Det är troligtvis moderkortet som inte tillåter dig att sänka fläkten lägre inte att det är fel på fläkten eller liknande. Du kan testa speedfan eller liknande för att kontrollera fläkten. Annars så finns det en chans att din moderkortstillverkare har program vara som kan styra fläktarna mer exakt ifrån windows.

Om inget av detta funkar så kanske du fick med ettt motstånd till fläkten som du bara kan koppla på. Finns annars hos dom flesta datorbutiker. Finns också fläktkontrollers.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Det är troligtvis moderkortet som inte tillåter dig att sänka fläkten lägre inte att det är fel på fläkten eller liknande. Du kan testa speedfan eller liknande för att kontrollera fläkten. Annars så finns det en chans att din moderkortstillverkare har program vara som kan styra fläktarna mer exakt ifrån windows.

Om inget av detta funkar så kanske du fick med ettt motstånd till fläkten som du bara kan koppla på. Finns annars hos dom flesta datorbutiker. Finns också fläktkontrollers.

Jag kollade på en guide som visade hur man använda SpeedFan och jag lyckades sänka hastigheten. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristoffeerM:

Jag kollade på en guide som visade hur man använda SpeedFan och jag lyckades sänka hastigheten. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte den mest praktiska lösningen men om inget annat funkar så

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Om inget av detta funkar så kanske du fick med ettt motstånd till fläkten som du bara kan koppla på. Finns annars hos dom flesta datorbutiker. Finns också fläktkontrollers.

Hade satsat på motstånd. Finns färdipreppade som sänker till 7 och t.o.m. 5v till fläkten.

Permalänk
Medlem

Svart+Gul = 12v
Svart+Röd = 5v
Röd+Gul = 7V
Molex/Troligtvis Standard ATX

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Det är troligtvis moderkortet som inte tillåter dig att sänka fläkten lägre inte att det är fel på fläkten eller liknande. Du kan testa speedfan eller liknande för att kontrollera fläkten. Annars så finns det en chans att din moderkortstillverkare har program vara som kan styra fläktarna mer exakt ifrån windows.

Om inget av detta funkar så kanske du fick med ettt motstånd till fläkten som du bara kan koppla på. Finns annars hos dom flesta datorbutiker. Finns också fläktkontrollers.

Fungerar detta men 1/4w motstånd?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChristoffeerM:

Hej!

Jag fick hem min beställning idag (Cooler Master MasterFan Pro AF 120mm) och installerade den. Märkte direkt att den var väldigt högljudd. Kollade i BIOS och såg att den ligger på över 1100 RPM. Jag klickade in för att ändra hastigheten, men där kunde jag endast sänka den till 50% hastighet vilket är 1085 RPM. Hur får jag ner den under 50%? Står att den ska kunna köras i 650 RPM på återförsäljarnas hemsida.

Sitter fläkten på en PWM-header? Om den gör det, se till att den är ställd på PWM i BIOS också. PWM brukar gå att ställa mycket lägre än DC reglering.