Nytt grafikkort svart skärm B2 står de vid uppstart

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort svart skärm B2 står de vid uppstart

Hej!

Satt en ett nytt grafikkort förut ett Evga 1070 hade 2x gtx 570 innan men det funkar inte med nya kortet, men när jag satte in ett av 570orna så funkade det igen..

Behöver jag uppdatera bios eller?

spec:
i7 2600k 3.4 Ghz
mobo z68 gd 55 g3
psu corsair TX 850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anu6is:

Behöver jag uppdatera bios eller?

antagligen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Anu6is:

Prova först med att nolla bios, alltså nolla fysiskt på moderkortet.
Kan vara någon inställning som 1070-kortet inte gillar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Menar du med knappen vid usb porten eller?

Permalänk
Avstängd

Passa på att uppdatera bios. Kan mycket väl vara det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Minns inte vad för kod jag fick, förmodligen samma, men jag fick liknande problem när jag köpte nytt grafikkort. Uppdatering av BIOS löste det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bios nu men det funkar inte ändå...

Spelar det någon roll om man använder nätaggets 6+2 pins kontakter till nya grafikkortet eller måste det vara 8 pins?

Permalänk
Medlem

Prova ta ur minnena och sedan prova ett i taget.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anu6is:

Har uppdaterat bios nu men det funkar inte ändå...

Spelar det någon roll om man använder nätaggets 6+2 pins kontakter till nya grafikkortet eller måste det vara 8 pins?

Exakt vilken version på BIOS har du nu då (enligt BIOS dvs)?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Exakt vilken version på BIOS har du nu då (enligt BIOS dvs)?

23.7 står det

Frågan e om moderkortet ens e kompatibellt med ett 1070?

Spelar det någon roll att det är win 7 64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anu6is:

23.7 står det

25.8 verkar vara senaste för ditt kort? https://www.msi.com/Motherboard/support/Z68AGD55_G3.html#down...

Skrivet av Anu6is:

Har uppdaterat bios nu men det funkar inte ändå...

Spelar det någon roll om man använder nätaggets 6+2 pins kontakter till nya grafikkortet eller måste det vara 8 pins?

6+2 är samma sak som 8-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anu6is:

Hej!

Satt en ett nytt grafikkort förut ett Evga 1070 hade 2x gtx 570 innan men det funkar inte med nya kortet, men när jag satte in ett av 570orna så funkade det igen..

Behöver jag uppdatera bios eller?

spec:
i7 2600k 3.4 Ghz
mobo z68 gd 55 g3
psu corsair TX 850M

Är det en av inets Taurusdatorer du har? Är intresserad då jag har en sådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Är det en av inets Taurusdatorer du har? Är intresserad då jag har en sådan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det bf1 funkar inte så bra med 570 och tanten tjatar om att få spela med hennes kompis..

Just nu känns de ganska surt att har köpt ny NH-U12S och 1070 kort o det inte funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anu6is:

Ja det är det bf1 funkar inte så bra med 570 och tanten tjatar om att få spela med hennes kompis..

Just nu känns de ganska surt att har köpt ny NH-U12S och 1070 kort o det inte funkar...

Du är inte ensam om detta problem.

https://www.google.se/search?q=msi+b2+error&ie=utf-8&oe=utf-8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anu6is:

@Bengt-Arne: Menar du med knappen vid usb porten eller?

Ja, den eller jumper JBAT 1. Funktionen är densamma...

Men var säker på att där inte är någon spänning till moderkortet när du trycker på den eller sätter en jumper på JBAT 1.

Läs kapitel 2 i manualen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anu6is:

23.7 står det

Frågan e om moderkortet ens e kompatibellt med ett 1070?

Spelar det någon roll att det är win 7 64

Uppdatera till 25.8 då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Uppdatera till 25.8 då?

Så nu har jag fått in 25.8

Vad gör jag nu då, provar med det nya kortet direkt eller ska jag reseta bios först och sen starta med det nya kortet?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anu6is:

Så nu har jag fått in 25.8

Vad gör jag nu då, provar med det nya kortet direkt eller ska jag reseta bios först och sen starta med det nya kortet?

Hjälper uppdateringen öht problemet så ska det nog inte behövas någon reset.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Hej! Jo det funkar nu, ladda in 25.8 och bootade om och den flashade bios med ME8 bios.

senare efter en massa omstarter windows roade sig med kunde jag stänga av och prova med nya kortet, nollade inte bios innan utan provade direkt och de blev kanon. fick ta hem lite nya drivare som blev dåliga efter bios flashen men men.

Är inte så svårt som man får det att verka

tack för tipsen folket!

Permalänk
Medlem

@Anu6is: Vad bra! Har använt 25.8 sen jag köpte datorn (500kr från en på pappas jobb ), blev lite orolig när jag såg att du inte fick det att funka eftersom jag kommer ha ett EVGA 1070 ftw att sätta in om en vecka

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

@Anu6is: Vad bra! Har använt 25.8 sen jag köpte datorn (500kr från en på pappas jobb ), blev lite orolig när jag såg att du inte fick det att funka eftersom jag kommer ha ett EVGA 1070 ftw att sätta in om en vecka

glöm inte att begära extra värmekuddar till vrm evga slarvar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Jag har läst på lite olika ställen att alla kort tillverkade efter 30/8 inte ska ha några problem Om det stämmer bör mitt kort vara utan problem eftersom jag beställde det någon gång i förra veckan. Om det inte stämmer lär ju kortet gå sönder inom tre år och då är det ju bara att säga till supporten (Butik blir det dock inte eftersom det är köpt från amazon i usa, hämtar hem det nu under höstlovet )

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar