Permalänk

Skanna in målningar?

Hej!

Sambon undrar
Hon vill börja sälja sin konst men vet inte vart hon ska börja och hittar ingen vidare hjälp på nätet. Hon vill göra både prints och originalmålningar och skapa en webshop, och undrar hur man går till väga på smidigast sätt, då hon oftast målar med akryl på canvas och akvarell på papperoch inte digitalt.

1.Hur "får man in" en fysisk målning på papper i datorn snyggast? Med scanner eller rigga upp en minifotostudio och ta en bild av teckningen?

2. Steg två sedan blir väl att skicka bilden till ett tryckeri. Tips på sådana?

3. Tips på bra sidor där man smidigt kan skapa en egen snygg hemsida/webshop?

Alla tips och erfarenheter kring detta är välkomna!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Sambon undrar
Hon vill börja sälja sin konst men vet inte vart hon ska börja och hittar ingen vidare hjälp på nätet.

Genom RedBubble kan man kränga reproduktioner i en mängd olika format. Originalen tror jag inte att de hanterar, dock.

Skrivet av SimpanDirr:

1.Hur "får man in" en fysisk målning på papper i datorn snyggast? Med scanner eller rigga upp en minifotostudio och ta en bild av teckningen?

Foto blir nog billigast.

Skrivet av SimpanDirr:

2. Steg två sedan blir väl att skicka bilden till ett tryckeri. Tips på sådana?

Crimson. Lite dyrare än de allra billigaste konkurrenterna, men lite mer valmöjligheter och bra kundtjänst. De kan även hjäloa med scanning.

Skrivet av SimpanDirr:

3. Tips på bra sidor där man smidigt kan skapa en egen snygg hemsida/webshop?

JetShop har bra lösningar för mindre volymer. Om man vill göra något själv kan Wordpress plus WooCommerce vara en bra grund.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Genom RedBubble kan man kränga reproduktioner i en mängd olika format. Originalen tror jag inte att de hanterar, dock.
Foto blir nog billigast.
Crimson. Lite dyrare än de allra billigaste konkurrenterna, men lite mer valmöjligheter och bra kundtjänst. De kan även hjäloa med scanning.

JetShop har bra lösningar för mindre volymer. Om man vill göra något själv kan Wordpress plus WooCommerce vara en bra grund.

Lite samma som jag tänkt, angående att fota sina verk. Ska hon typ spänna upp ett vitt lakan och sen ha strålkastare, sen fota med systemkamera?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Sambon undrar
Hon vill börja sälja sin konst men vet inte vart hon ska börja och hittar ingen vidare hjälp på nätet. Hon vill göra både prints och originalmålningar och skapa en webshop, och undrar hur man går till väga på smidigast sätt, då hon oftast målar med akryl på canvas och akvarell på papperoch inte digitalt.

1.Hur "får man in" en fysisk målning på papper i datorn snyggast? Med scanner eller rigga upp en minifotostudio och ta en bild av teckningen?

2. Steg två sedan blir väl att skicka bilden till ett tryckeri. Tips på sådana?

3. Tips på bra sidor där man smidigt kan skapa en egen snygg hemsida/webshop?

Alla tips och erfarenheter kring detta är välkomna!

1. Åtminstone akrylmålning ger ju i regel en del struktur i själva färgen, dvs den är ju inte helt platt och att scanna detta skulle troligen ge ett väldigt platt och "livlöst" intryck, så där tror jag man får mycket bättre resultat genom att fotografera målningen.
Akvarell är nog inte lika känsligt, men om hon målar på papper som har struktur blir det ju lite samma sak där.
Sedan är ju frågan om hur stora målningarna är. Stora målningar är nog både billigare och enklare att fota av, om man ser det rent praktiskt.

2. Crimson, som redan nämnts har en rad tjänster för att få ut sina alster på allehanda olika material och dom är, IME, väldigt proffsiga. Jag har dock inte använt några av deras med "avancerade" tjänster.

3. Jag vet att många fotografer använder squarespace för att visa sin portfolia etc. Det är säkert andra som använder det åxå. Jag har dock inte riktigt koll på vad det finns för möjligheter att sälja direkt därifrån. Jag använder det inte själv.

Skrivet av SimpanDirr:

Lite samma som jag tänkt, angående att fota sina verk. Ska hon typ spänna upp ett vitt lakan och sen ha strålkastare, sen fota med systemkamera?

Eg spelar nog inte bakgrunden så stor roll, åtminstone inte för reproduktion. Man ser ju till att belysa motivet på ett bra sett och sedan fotar man så att man har lite marginal runt om och beskär bilden sedan i datorn.
Om tanken är att visa en tavla, dvs en färdig produkt med ram och hela kitet är det bättre att ha en bra bakgrund som är avsedd för ändamålet. Ett lakan är väldigt lätt att det ser skrynkligt ut, hur mycket man än strycker och manglar det, men det beror ju även på vad det är för tyg/material såklart.
Strålkastare har fördelen att man direkt ser hur motivet påverkas när man flyttar dem, men jag tror med på att skaffa något enklare paket med studioblixtar. Jag är inte tillräckligt insatt i vad för prylar som är bra eller inte och hur starka blixtar man behöver för att fota den typen av motiv vad gäller studioblixtar osv för att kunna komma mer rekommendationer dock.

Permalänk
Medlem

För att fota av en målning så pass "korrekt" att den kommer återspeglas rättvist på en fotoprint eller dylikt så lär du experimentera en hel del med foto först och bli varm i kläderna för att få det bra.

Jag tror den enklaste vägen att gå är att söka upp en semi-proffsig fotograf som kan göra detta åt dig.

Det är mest noggrannhet för att få detta bra dock.
*En kamera med tillräckligt många pixlar för att få tillräcklig upplösning för printen.
*Se till att kameran i sig är rak, både i lod och våg. Lika givetvis med tavlan.
*Ljusätta med ett väldigt neutralt och mjukt ljus. Detta för att tavlan i sig inte får någon "hotspot" eller skúgga.

Att använda en strålkastare låter väldigt dumt, den har "generelt-sätt" ett välduigt hårt ljus.
En studio blixt funkar givetvis, men här kommer det behövas något paraply, segel, lakan eller liknande.

Därefter nogrant beskära bilden samt justera färgerna för print. Så att bilder kommer ut ärliga/rätt ifrån tryckeriet/printfirman.

Originalmålningar, eller att måla en "typ likadan som denna" är lättare!
Här kan man vara kreativ, antingen fota målningarna på vägg, utomhus, mot bakgrund eller i någon annan schysst miljö.
Det är på i alla fall på detta vis jag skulle marknasdföra min konst för fotoprint. Det får ett väldigt mer naturligt intryck. Att se konsten i sin rätta miljö

Typo.. Derp
Permalänk
Medlem

en scanner plockar faktiskt upp tredimensionalitet om verket är av Pollock-natur rätt påtagligt. frågan är ju om det är något som en vill ha med för en print ändå dock. färger och geometri borde vara viktigare, och där hamnar en kamera rejält efter scannern i både resultat och krångel med efterbehandling.

är det däremot original som ska säljas så är foto såklart bäst. gärna i en typisk miljö för upphängning, så att skala och var de kan passa görs överskådligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

en scanner plockar faktiskt upp tredimensionalitet om verket är av Pollock-natur rätt påtagligt. frågan är ju om det är något som en vill ha med för en print ändå dock. färger och geometri borde vara viktigare, och där hamnar en kamera rejält efter scannern i både resultat och krångel med efterbehandling.

är det däremot original som ska säljas så är foto såklart bäst. gärna i en typisk miljö för upphängning, så att skala och var de kan passa görs överskådligt.

Så en scanner ger alltså bättre färg än hennes systemkamera?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Foto låter enklast. Förutom kamera och stativ kommer du behöva två blixtar med paraplyer. Se till att blixtarna har samma färgtemperatur.

Vinkla blixtarna/paraplyerna så att du får en stor vinkel - nästan rakt från sidorna på tavlan. Du kan få vinkla in det en aning därifrån så att du undviker kanterna på ljuskonen.

Försök hålla dig till den bländare där optiken är bäst.

Använd ett gråkort för att få rätt vitbalans.

Du kan sy ihop flera bilder för att öka upplösningen.

Arbeta i ProphotoRGB på en kalibrerad skärm. Gör flera testprintar för att säkerställa att det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Så en scanner ger alltså bättre färg än hennes systemkamera?

Oavsett vilket så måste man, om man vill ha korrekta färger, använda tex x-rite color checker för att profilera scannern/kameran. Med en scanner är det färre faktorer som potentiellt kan påverka slutresultatet. Om scannern är mer korrekt beror nog mycket på vilken modell det är.