Få win 10 att boota från klonad ssd disk

Permalänk
Medlem

Få win 10 att boota från klonad ssd disk

Köpte en stationär HP dator klonade hårddisken till en ssd disk och satte ssd disken på samma plats som 3.5" satt från början. Har OS på båda diskarna nu, men den vill fortfarande boota från 3.5" disken. Går in i bios men fattar inte hur jag ska välja ssd disken. Hur gör jag?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Vanligtvis finns det något som heter nåt i stil med Boot Priority där man kan välja i vilken ordning den ska ladda diskarna, då går det att ställa om så den andra alltid laddas först

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

vilken ska jag välja?

gif upload

https://postimg.org/image/unxv5hp1b/

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

utifrån den där bilden verkar den inte se att det finns två enheter att boota ifrån

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Samme22: Har du testat att välja Windows Boot Manager och trycka på Enter eller F10, det finns kanske flera alternativ i Windows Boot Manager.

Och du du kan även testa att koppla bort gamla HDDn, om datorn då bootar SDDn så vet du att den fungerar.

Hur klonade du HDDn till SSDn? en vanligt fel som många gör är att bara klona C: men en windows installation kräver även en liten reserverad system partition för att boota.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tackar ska kolla när jag kommer hem. Kan vara så att bara ca kolon blev klonad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

När jag drog ur 3.5" disken stod det så här

Jag kör med Aomei "migrate OS to SSD"

Det bildas 2 partitioner på ssd disken när jag klonar c: och en till på 600MB.

I Bios om jag trycker enter står det bara drag eller drop när jag är inne på Windows Boot Manager

Får inte till det.... Provade att klona igen utan att det funkade

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

@Samme22: Jag kommer inte på någon lösning på ditt problem, vi får hoppas att någon annan har något bra förslag.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknade problem nyss.
Jag klona en liten SSD till en större men den större vill inte boota.

Efter mycket om och men så insåg jag efter att jag installerat EaseUS Partition Master Free att det var en MBR på den lilla disken och en GPT på den större.

Jag fick formatera om den större disken och göra om den till MBR och sedan klona den lilla disken en gång till.

Du kan testa att försöka laga den, http://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-windows...

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Aha jag hade faktiskt liknade men tvärtom tror jag SSD var i MBR och 3.5" var GPT. Jag ändrade SSD till GPT men blev ingen skillnad. Vad ska det vara?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Aha jag hade faktiskt liknade men tvärtom tror jag SSD var i MBR och 3.5" var GPT. Jag ändrade SSD till GPT men blev ingen skillnad. Vad ska det vara?

Jag var tvungen att först avallokera hela den stora ssdn sedan göra om den till MBR och sedan klona den lilla ssdn för att det skulle funka för mig.

Nackdelen för mig var att jag inte kunde expandera den klonade disken på den stora ssdn då en av de reserverade delarna windows gör låg ivägren. Men jag kan leva med att ha en d: där jag lägger spelen.

Jag är inte så påläst men GPT är nyare och har mindre begränsningar än MBR.

Bara dubbelkolla att den disken du kloner till är lika stor eller större.

Jag valde även att klona sektor för sektor och anpassa för ssd när jag gjorde min kloning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

ok SSD disken är mindre än disken som jag klonar. SDD 256GB och 3.5" är 2TB. C: är dock bara på 40GB så rent fysiskt får det plats på SDD disken men kanske är det som spökar att dom har olika storlek?

Visa signatur

Life is to important to take serious