Använda Sennheiser PXC 550 till PC

Permalänk
Medlem

Använda Sennheiser PXC 550 till PC

Hej,

Då jag länge varit trött på det typiska överprisade "gaming headsetet" så har jag tänk att införskaffa mig ett par kvalitets lurar.

Jag har kikat på Sennheiser PXC 550 och har ett par funderingar.

Skulle det funka att köpa någon typ av BT adapter till min PC eftersom den saknar inbyggd BT i moderkortet?
Micken är inbyggd så kommer den ta upp mycket annat ljud också runt omkring?

Ni kanske har något annat tips?

Mina krav är:
Trådlösa.
Mick.
Kunna användas under längre tid.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Blåtand i dubbelriktat läge (mick + ljud) sänker kvaliteten till 8-bitars monoljud. Det låter ungefär som när du pratar i telefon.

Vad du vill ha är en bra bordsmikrofon och blåtandsadapter till ljudet. Kolla så du matchar headsetet eller bättre adapter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Tack för svar!

Är det endast mikrofonen som påverkas av att köra både ljud och mick eller kommer även ljudet i lurarna bli dåligt?

För själva grejen med att jag vill ha ett par trådlösa är just för att kunna stå och laga mat samtidigt som man snackar med polarna.
Bör jag kolla på andra alternativ eller får jag gilla läget och köpa ett par logitech lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NPson:

@Gurk: Tack för svar!

Är det endast mikrofonen som påverkas av att köra både ljud och mick eller kommer även ljudet i lurarna bli dåligt?

För själva grejen med att jag vill ha ett par trådlösa är just för att kunna stå och laga mat samtidigt som man snackar med polarna.
Bör jag kolla på andra alternativ eller får jag gilla läget och köpa ett par logitech lurar?

Ja, när du aktiverar micken blir det ett "headset". Det i sig betyder att det blir dubbelriktat. Därmed blir ljudet ungefär som vid ett telefonsamtal. Micken är också låg kvalitet, men helt okej för samtal (du ska nog inte spela in någon skönsång s.a.s.)

Därför rekommendationen att ha bordsmick, den går på USB och har bra kvalitet och då hörlurarna är enkelriktade just då blir ljudet riktigt jäkla bra.

Så, när lagar maten, då blir det bra för telefoni/liknande och när du lägger på och lyssnar på musik/bok/film blir det bra kvalitet. Men som spelheadset, nej.

//edit - får jag komma med en rekommendation? Testa B&O H8 om du har möjligheten. Mediamarkt har båda för provlyssning exempelvis.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bumpar denna istället för att skapa nytt.

Som OP så tänkte jag inskaffa likadana hörlurar, min fråga är; Kan man paira hörlurarna med denna https://en.creative.com/p/sound-blaster/creative-bluetooth-au....

Scrolla ner på sidan för mer info.

Tack på förhand

Permalänk

@aRTeeCee: Ja det kommer fungera, där emot så är halva grejen med den bluetooth adaptern att den stödjer aptX vilket inte hörlurarna gör. Så kvalitén blir inte bättre för att du köper just den adaptern.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par PXC 550 och som Gurk säger är det inte ett alternativ som spelheadset. Det funkar om du spelar något sp spel, tittar på film osv men snacka i mic samtidigt och det blir burkljud deluxe. Så nej, undvik.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Jag har själv ett par PXC 550 och som Gurk säger är det inte ett alternativ som spelheadset. Det funkar om du spelar något sp spel, tittar på film osv men snacka i mic samtidigt och det blir burkljud deluxe. Så nej, undvik.

Mina planer är använda lurarna enbart för att lyssna, inskaffar ett bords-mik instället för att använda det inbyggda och som du skriver så har man enbart läst dåliga reviews ang micken.

Hur är ljud kvalitén i lurarna när man spelar? Klart ljud med bra bass och mellanregister? FPS spel tänker jag på mest då jag är en av dem som spelar efter vart ljudet kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@aRTeeCee: Ja det kommer fungera, där emot så är halva grejen med den bluetooth adaptern att den stödjer aptX vilket inte hörlurarna gör. Så kvalitén blir inte bättre för att du köper just den adaptern.

Anledningen till bluetooth adaptern är för att min stationära ej har det inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aRTeeCee:

Mina planer är använda lurarna enbart för att lyssna, inskaffar ett bords-mik instället för att använda det inbyggda och som du skriver så har man enbart läst dåliga reviews ang micken.

Hur är ljud kvalitén i lurarna när man spelar? Klart ljud med bra bass och mellanregister? FPS spel tänker jag på mest då jag är en av dem som spelar efter vart ljudet kommer ifrån.

Det är bra på vissa sätt, en större fördel är ju att det stänger ute ljudet på ett annat sätt med noise cancelling. De är överlag väldigt bra lurar för att vara BT, helt klart. Har du erfarenhet av Sennheiser sedan tidigare så har även dessa ett relativt balanserat ljud skulle jag säga.
Jämför jag däremot mitt min lurar i siggen, Beyerdynamics DT 770 Pro som ej är BT så är de bättre. Speciellt ljudpositionering då de ger ett annat djup, detta beror nog dock mycket på konstruktionen. Man kompromissar, så är det tyvärr bara. Beror självklart dock på vad man jämför med, jag har inte suttit med lurar i lägre prisklass än mina Beyer på år och dar, så jag vet inte riktigt där.

Sorry för slarvig svenska.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

@aRTeeCee: Återkom gärna med hur det gick då jag själv funderar på att köpa dessa lurar.