Datorn startar om när jag minimerar/avslutar spel...

Permalänk

Datorn startar om när jag minimerar/avslutar spel...

Hej...

Jag har haft problem med min dator nu i 1-2 månader.
När jag spelar spel så flyter allt som vanligt men när jag ska minimera så kraschar datorn och startar om, samma sak händer när jag ska stänga spelet normalt.
har haft datorn i 1,5 år nu och detta startade för 1 månad sen.
Detta händer med både windows 7 och 10..
Någon som vet vad det beror på?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7095607/2014-08-27
https://www.komplett.se/product/805884

Om detta är postat i fel tråd så flytta det..
Tack för svar i förväg

SKRIK i rubriken /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Provat andra grafikdrivrutiner?

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Avstängd

Vad menar du med "krashar" ? får du bluescreen ?

Permalänk

Nej skulle inte kalla det blue screen. grafikdrivrutiner ska jag nog testa sätta i 3 månader gamla för att kolla läget men det känns son att det inte kommer att vara det.... Men kanske....

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem

@_F1GHT3R_ *Rubrik förtydligad, tråd flyttad, tramssvar raderade*

Tänk på att en beskrivande rubrik (utan SKRIK) ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?
Bärbar/stationär?
Vilka prylar är det i datorn?
Har du klockat Cpu/Gpu?

Det skulle kunna vara att klocken är lite för hög eller för låg vcore OM du klockat vill säga.
Dvs när du stänger/minimerar spelen så kanske cpu/gpu klockar ner ett heller flera "steg" och ett/flera av dessa "steg" kanske är ostabil med den vcore som det "steget" får.
Vcore är olika på dom olika stegen och vcore sänks/ökas med en viss kurva som finns inbränd i cpu'n och ökar man tex vcore med0,01volt så ökas vcore med 0,01volt i alla stegen (samma sak med gpu) detta kanske inte är tillräckligt för ett/flera steg.

Detta kan du ju fixa genom att antingen klocka ner heller öka vcore.

Det kan även vara ett dåligt nätagg.
När cpu/gpu klockar ner och därmed drar mindre ström så kanske nätagget får för sig att skicka ut lite för hög volt i x antal microsekunder som i sin tur leder till att nån komponent (troligen moderkortet) tycker att den får för hög volt och slår av för att skydda sig/datorn i övrigt med en omstart/bsod som följd.
Sen när datorn startar om och körs i det lägre steget utan att datorn har belastat nätagget lika mycket så ger nätagget ut rät volt och datorn funkar som den ska tills den drar mer igen.

Jag skulle gissa på att det är cpu/gpu som är ostabil vid ett/flera steg som är boven dock.
Och JA det kan var det även om dne varit stabil tidigare för cpu/gpu slits ut med tiden (särskilt när vcore har ökats) och kan då börja kräva lite högre vcore för att fortsätta vara stabil.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag har skickat specs på datorn på mitt första inlägg.
Har inte klockat och har aldrig gjort det.
Har fortfarande dessa problem och efter lite läsande på nätet så är det jättemånga som har dessa problem.
Inget konkret på vad det kan vara dock.
Väldigt frustrerande när man spelar och inte kan minimera utan att datorn startar om.
Tycker att det är väldigt konstigt att ingen har haft detta problemet här eller att någon har haft det och inte säger hur han/hon löst det.
Kan ju inte bara vara jag.
Misstänker starkt att det har med grafikkortet att göra men vet inte varför..

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
Är ett fabriksöverklockat kort som mycket väl kan vara boven här, dvs det är lite för högt klockat.

Har själv ett gigabyte 780GHZ edition som är klockat rätt bra från fabrik.
Detta kort behöver jag klocka ner 20mhz på gpu och 40mhz på minne för att bli stabilt och då är det verkligen stabilt.
Det är då främst minnet som är ostabilt om jag tex klockar ner minnet med bara 30mhz så kraschar grafikdrivrutinerna 1-2 gånger i timmen när man spelar (oavsett spel) men med 40mhz så är det inga som helst problem.

Gpu är inte alls lika känsligt och funkar rätt bra i org klock dock så kan man få en random krasch ungefär 1-2 gånger om dagen (om man spelar hela dagen vill säga).

Och jag är lååååååångt ifrån den enda med samma problem med gigabytes 780GHZ kort det var ganska vanligt 780tiGHZ var ännu mer utsatt för detta med.
Med andra ord så är det inte 100% säkert att ett fabriksklockat kort faktiskt klarar av den klock det har.

Så ladda ner tex http://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerSetup.zip och klocka ner gpu/minne lite o se om det hjälper.

Varför köper du en K cpu om du inte övercklockar nåt?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666: Alltså jag har ju spelat i över ett år utan problem samma spel och ibland lite andra spel utan problem. Kortet ska inte vara överklockat från fabrik eller från mig. Kanske klockar när det kommer spel som denna maskin inte klarar men just nu klarar den allt. Spelade beta bf1 på max och det flöt på utan problem.

Idag fick jag ett meddelande när jag skulle stänga spelet som löd så här.
Thread Stuck In Device Driver och datorn startar om.....

Jobbigt att inte kunna lösa detta problem och har läst och många har samma problem men inga lösningar.

Jobbar mycket och hinner inte läsa så mycket på nätet men när jag väl är hemma vill jag lira spel och surfa medans den söker ett game men kan inte för jag kan inte minimera för då startar datorn om, måste vara i spelet hela tiden för att det ska funka....pffff jobbigt att ha slängt 17k på en dator som suger efter ett år...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem med mitt 290 (tri x) under ett par veckor. Även samma bsod sporadiskt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Trnqt: Om du löser problemet så skriv gärna till mig...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Ditt kort ÄR överklockat från fabrik! (dvs av sapphire)
Tex så säger tweaktown detta i sin test av just ditt kort.
Looking above, you can see that Sapphire has pushed the core of the Sapphire R9 290 4GB Tri-X OC up to 1000MHz. This is up from the reference 947MHz clock. As for the 3GB of GDDR5 memory, unlike most companies, Sapphire has also chosen to give that a bump. Looking above, you can see we move from the stock 5000MHz QDR to a slightly increased 5200MHz QDR

Read more: http://www.tweaktown.com/reviews/6354/sapphire-radeon-r9-290-...
dvs klockad gpu från 947 till 1000 och minne från 5000 till 5200.

Och som jag sa i förra inlägget alla fabriksklockade kort klarar inte den klockningen till 100%.
Visst dom flesta gör det just gigabytes 780Ghz och 780tiGhz var det ovanligt många ex av som inte klarade fabriksklockningen.

Alla Cpu och Gpu åldras med tiden av värme och volt dvs ju varmare och ju mer volt som skickas in i dom gör att högre electromigration uppstår dvs att strömmen helt enkelt sliter ut dom strömförande banorna i chipet.
Vilket gör sav att electroner sakta men säkert försvinner och banan kan inte leda lika mycket störm till slut och kräver då högre volt för att funka.
Har detta gått tillräckligt långt så kommer cpu/gpu´n inte att klara av orginal klock ens med kraftig ökning av volt (men då har det gått riktigt långt).

Hade en intel 2500k som inte gick att klocka över 4,4ghz utan en kraftig vcore ökning och då var 4,5ghz absolut max 4,4ghz gick bra med en liten vcore ökning dock.
Den fick en behövande kompis ta över efter jag haft den nåt år och efter 2-3år så började datorn frysa/osv med alla möjliga skumma felmeddelanden så klockade ner den till 4,3ghz vilket hjälpte mycket men den var ej 100% stabil som innan så en liten vcore ökning senare så var den stabil igen.

Så med andra ord kan det mycket väl vara att ditt grafikkort var på gränsen eller strax över den när det lämnade fabriken och nu efter en viss tid så räcker störmen ej till för att kortet ska vara stabilt.
Därav mitt tips att ladda ner afterburner (eller nåt annat gpu klock prg), afterburner fungerar med alla grafikkort och är det bästa enligt mig (och det som får mest uppdateringar).

Så varför inte ta och PROVA afterburner/annat prg och klocka ner till tex 290 org hastighet som du ser här ovan.
Det tar 10sek max att klicka på länken nån minut att ladda ner med slött internet 30sek att installera dra i två reglage till rätt mhz tar nån minut om du tar det väldigt sakta/försiktigt/och tänker en del innan.
Sen spelar du som vanligt med nån enstaka fps mindre och ser om det hjälper.
Alternativt prova inte och kanske ej få veta om det är för hög klock heller inte på kortet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!