Distanskurser, var ska man börja?

Permalänk
Medlem

Distanskurser, var ska man börja?

Hej!

Jag läser till högskoleingenjör och tänkte komplettera med lite kurser på distans till våren för att se om min intresse är något att spinna vidare på och utöka cv:t med lite extra kunskaper. Det jag har kollat på är Java och att göra hemsidor. Jag har läst lite webbutveckling för några års sen på gymnasiet men det är inget jag kan luta mig mot längre känner jag.

Jag ska läsa lite C-språk i mitt grundutbud av kurser så undrar om Java är ett bra komplement/breddning?

Sedan till hemsidor då, ska man läsa någon någon webbutvecklingskurs där så bland annat innehåller XHTML och HTML5 eller ska man gå mot något annat språk? JavaScript?

Detta är endast enstaka kurser i halvfart så det är mer för att se om jag kan utveckla mig själv.

Tacksam för vägledning i frågan!

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt mycket javascript nuförtiden och det är ju liksom ganska annorlunda mot vanlig programmering så det kan nog vara bra. Java eller något annat objektorienterat (C#?) är förstås också användbart men det ligger ju närmare C liksom så sådant kanske du lär dig bättre på egen hand än att läsa någon grundkurs på halvfart där man ska gå igenom grunderna i programmering 80% av tiden eller så?

Jag läste någon kurs i IT-säkerhet på distans en sommar när jag pluggade och den innehöll visserligen inte så mycket nytt för mig men den ser ju bra ut på CV:t liksom.