Permalänk

Bygga dator i plastlåda

Har länge tänkt bygga en dator i en plastlåda jag har sparat, men har inte blivit av.
Det känns heller inte helt optimalt med tanke på statisk elektricitet.
Finns det något sätt att komma runt problemet? En raspberry ligger ju direkt i en plastlåda till exempel.

Tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Har länge tänkt bygga en dator i en plastlåda jag har sparat, men har inte blivit av.
Det känns heller inte helt optimalt med tanke på statisk elektricitet.
Finns det något sätt att komma runt problemet? En raspberry ligger ju direkt i en plastlåda till exempel.

Tips mottages gärna!

Konduktiv plast funkar bra
Tips, leta efter apparatlådor

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

En plastlåda? Vrf just en plastlåda om man får fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Kopparspray på burk

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

@Blackie
@eribo01:
Har sparat kanonammolådor från lumpen, tänkte bygga ett vattenkylt mITX-system i en sån.
Har letat stämplar som brukar finnas på plastlådor som säger vilken typ av plast det är men de verkade visst ha dispans på dessa
Tillverkade i norge och något litet intetsägande diagram och tilverkningsdatum är det enda jag har hittat... :-/

Permalänk

@MrFranklin:
Sparat hela insidan då eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

@Blackie
@eribo01:
Har sparat kanonammolådor från lumpen, tänkte bygga ett vattenkylt mITX-system i en sån.
Har letat stämplar som brukar finnas på plastlådor som säger vilken typ av plast det är men de verkade visst ha dispans på dessa
Tillverkade i norge och något litet intetsägande diagram och tilverkningsdatum är det enda jag har hittat... :-/

Låter som det kan bli en häftig datorlåda. Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo
Jag har egentligen blivit för gammal och växt ifrån det, efter snart 15år från muck.
Men tanken är ständigt återkommande så man blir väl tvungen att prova kanske

Permalänk

@900-Mange:
Det blir prima...

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

@Stefflo
Jag har egentligen blivit för gammal och växt ifrån det, efter snart 15år från muck.
Men tanken är ständigt återkommande så man blir väl tvungen att prova kanske

Nu är jag ingen specialbyggare men muckade för drygt 20 år sen och tycker det låter som en cool ide. Är absolut ingen krigsfanatiker heller.
Så många bloggar som egentligen bara gör en fin installation i en vanlig datorlåda så varför inte något speciellt som en ammolåda. En hel del pyssel säkert men lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ha en gemensam jord till alla komponenter så bör det gå bra.
Byggde min dator på en plexiskiva å den har fungerat utan strul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@theailer:
Bör gå bra?
Känns lite så där att chansa och stoppa i komponenter för 15-20k.

Någon som har sett något hemmabygge i en plastlåda? Miniräknaren raspberry räknas inte

Permalänk
Rekordmedlem

Det som händer är att lådan kanske inte skärmar men annars lär allt annat funka lika bra/dåligt som en plåtlåda, vill du bygga så lådan skärmar så går den att måla med ledande skärmfärg eller klä den med folie/plåt/nät.
Jag vet inte riktigt hur din en ammolåda är byggd men det är inte helt omöjligt att den är ledande men hursomhelst kan du själv förbättra skärmningen om du vill även om datorn troligen funkar ok så minskar det strålningen från den så den inte stör andra saker och att klä lådan med nät på insidan kan antagligen bli snyggt om man gör det bra.
http://www.grunda.se/products/category/ws66244/metallduk
http://www.electrokit.com/grafitspray-200ml-graphit33.50456

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Ok, säg att lägger i plåtar, antar då att de måste sammankopplas samt ha kontakt med nätagg och distanser till moderkort. Även till SSD skruvfäste, radiatorer, pump, alltså allt som ska vara i med andra ord för att få samma potential på grejerna?
För 0V från nätagg kan väl inte räknas som någon typ av ground? De är väl helt åtskilda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 900-Mange:

@mrqaffe:
Ok, säg att lägger i plåtar, antar då att de måste sammankopplas samt ha kontakt med nätagg och distanser till moderkort. Även till SSD skruvfäste, radiatorer, pump, alltså allt som ska vara i med andra ord för att få samma potential på grejerna?
För 0V från nätagg kan väl inte räknas som någon typ av ground? De är väl helt åtskilda?

Delarna som ska utgöra skärm ska ha förbindelse och helst sitta ihop med nätdelens hölje så att skärmen ansluts mot skyddsjord men du behöver inte ha kontakt mot distanserna för funktionens skull.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Ok, trodde moderkortet jordade via distansskruvarna eftersom det brukar vara små stift runt om varje skruvhål i moderkortet.

Mäter för fullt, blir antingen att det PRECIS går att få i allt eller så bygger vattenblocket 1mm för mycket. :-/
Hur lång förlängning kan man köra till ett grafikkort på PCIe utan att få bedrövliga förluster och finns det någon i sverige som säljer de?

EDIT
I och för sig kommer moderkortet automatiskt att jorda ändå, jordadplåt, distans, moderkort sist skruv.
Dags att sova...

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du hur långa pcie risers du kan använda ? vet ej hur långa de kan vara men desto kortare desto bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en 60cm riser och det är nästan ingen skillnad mot att grafikkortet skulle sitta i moderkortet.
Däremot är dom ganska dyra, köpte en billig på ebay men den fungerade endast i pcie 2.0, i 3.0 så kraschade gpu drivisarna lite då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ofan, ska kika på dessa och se om man överhuvudtaget får ner alla delar...
Har ingen lust att byta ut ett nytt 1080, men riser (tack!) kanske kan hjälpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@MrFranklin:
Sparat hela insidan då eller?

Borde klara dig från problem ifall du fixar en liten plåt som en moderkortets distans eller två o nätagget kan ansluta jord till ifall du nu ska köra som speldator och inte har det bästa nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Varför får man tag på lämplig plastlåda till databygge

Permalänk

@mini-z1994:
Ok, kanske kan vara vettigt lista delarna som ska i:
ASUS Z170i Pro Gaming
i7 6700k
EVGA 1080
Dominator 16GB
2 SSDs
EVGA G2 750W

Sen EKWB vattenkylning på cpu och gpu. Allt sitter idag lite tillfälligt i fulltower, ser fruktansvärt öde ut

@Pappageno
Har som jag skrev högre upp en gammal ammunitionslåda för granater jag tänkt bygga i, tanken har gnagt i flera år och nu är det kanske dags.
Har i dagarna även fått lite ideer på att klyva mitt fulltower till någon egen formfaktor, borde vara lättare att lyckas med än svetsa färdigt plogen till bilen i alla fall...

Permalänk

Bild på lådan?

Permalänk

@Wicked261:
Visst ska du få se lådan.
Har några stycken i varierande skick och olika klisterlappar på de, denna var lättast att komma åt.
Lagom dammig att bygga en dator i

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

@Wicked261:
Visst ska du få se lådan.
Har några stycken i varierande skick och olika klisterlappar på de, denna var lättast att komma åt.
Lagom dammig att bygga en dator i

Jag hittade också en låda.. tyvärr rymmer den nog bara en raspberry pi