Permalänk
Medlem

Router sprakar när jag använder 5gz

Hejsan!

Jag har ett underligt problem. Som rubriken säger så sprakar min router så fort jag använder mig utan 5gz. Är detta ett vanligt problem? Jag bör fortfarande ha garanti på skiten. Det har även hänt (ganska nyligen) att 5gz frekvensen försvinner från wifi och jag behöver starta om routern innan det funkar igen. När den stänger av 5gz så slutar den spraka.

Min router är asus rt-ac66u

Tack på förhand

Edit: Sprakar i väldigt hög frekvens och hörs bara om man står ganska nära den.

Permalänk
Medlem

Låter som coilwhine dvs spoltjut och är inte alltid det godkänns som anledning att reklamera en vara utan det får du ta med dom du isf ska reklamera hos.

Men oftast är det inget fel på produkten utan bara lite störande med det ljudet.

Och om det är vanligt eller inte svårt säga kör mycket unifi accesspunkter och har märkt dom har en tendens knastra/spraka när man belastar dom samt att en del nätdelar har också lite hög frekventa ljud för sig när det kommer till switchar/routrar osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Sprakar och tjuter är två helt olika beskrivningar. Om det inte har för avsikt att illustrera samma fenomen samt intermittent hänger sig med omstart som enda åtgärda låter det som ett Garanti- eller reklamationsärende.

Skulle det vara spoltjut så är det snarare ett undantag och kan inte svamlas bort med argument om acceptansnivå.

Du har inte huvudet mellan antenner när det sprakar..?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Låter som coilwhine dvs spoltjut och är inte alltid det godkänns som anledning att reklamera en vara utan det får du ta med dom du isf ska reklamera hos.

Men oftast är det inget fel på produkten utan bara lite störande med det ljudet.

Och om det är vanligt eller inte svårt säga kör mycket unifi accesspunkter och har märkt dom har en tendens knastra/spraka när man belastar dom samt att en del nätdelar har också lite hög frekventa ljud för sig när det kommer till switchar/routrar osv.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Sprakar och tjuter är två helt olika beskrivningar. Om det inte har för avsikt att illustrera samma fenomen samt intermittent hänger sig med omstart som enda åtgärda låter det som ett Garanti- eller reklamationsärende.

Skulle det vara spoltjut så är det snarare ett undantag och kan inte svamlas bort med argument om acceptansnivå.

Du har inte huvudet mellan antenner när det sprakar..?

Jag har kommit fram till att jag skulle vilja säga att det ''knastrar'' snarare än sprakar, i väldigt hög frekvens. Om jag har helt tyst i rummet så hörs det till sängen/soffan som är ca 5 meter bort.

Det jag tycker är skumt är att det bara uppstår när jag använder 5gz, inte 2.4, då funkar det kanon! Den pressas inte heller alls hårt då jag oftast bara använder 2 enheter och slösurfar och spelar bara i princip.

Ljudet är konstant oavsett vad jag gör sålänge någon enhet använder 5gz.

Kan tillägga att jag får ut 90/90 på 5gz och endast 5/5 på 2.4ghz då så många i mitt hus använder det (var samma med min tidigare router) Annars hade jag inte brytt mig :).

Har som sagt garanti, kanske ska kolla med siba där jag köpte den. Vill inte den ska lägga av någon månad efter garantin går ut, vore segt har däremot inget emot ljudet eller att jag behöver starta om den någon gång i månaden.

Permalänk
Avstängd

@jeppegra: Testa att ändra kanal.