Mustest 2.0 - Vad vill du se i mustesterna?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Mustest 2.0 - Vad vill du se i mustesterna?

Efter drygt ett år med samma testsvit för möss är det dags att förnya metoden, och eftersom det handlar om väldigt subjektiva produkter vill vi gärna ha din åsikt om vad som bör testas. Det kan handla om prestandan, byggkvaliteten eller komforten i sina olika former. Ni får gärna komma med feedback om nuvarande testsvit, om det är något ni vill ha kvar eller ta bort.

Svara gärna med vad ni vill se i testerna, och gärna hur ni skulle vilja se det testat. Vissa saker går tyvärr inte eftersom de kräver extra utrustning som vi inte har eller har möjlighet att få tag på.

Vi kan inte lova att just ditt önskemål blir inkluderat i testerna, men kommer se över alla och utvärdera om det är möjligt och intressant för testerna.

Permalänk
Medlem

Det kommer mer och mer trådlösa produkter just riktade mot gamers, kanske latenser och avstånd, batteritider.

Friktionstest för musen på olika musmattors material.

Är liftoff distans etc något som testas?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Proffsmoddare

Möjligtvis ta lite bilder på hur det ser ut med olika "greppstil". Palm, claw osv.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

slaglängd

Permalänk
Medlem

Kraft som behövs för att aktivera de olika knapparna.

Permalänk

Det hade varit väldigt bra om ni kunde testa hur de presterar på olika typer av underlag/musmattor. Plast, tyg, aluminum och så vidare. Vet t.ex. att jag har problem med min Mionix Naos 7000 på plast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns väl inte längre några spelmöss som INTE har bra precision i spel, eller vanliga möss som INTE funkar bra i Windows? DPI brukar räcka och bli över, bara att ställa in sensitivity efter tycke och smak. Ser hellre fokus på det som faktiskt märks skillnad på. Ergonomi (vikt, grepp osv), tillhörade mjukvara och batteritid för trådlösa möss.

Permalänk
Medlem

RocketJumpNinja, troligtvis de bästa mousereviews för FPS. Kanske av intresse och lärdom.
https://www.youtube.com/channel/UCGJaDZC7PChgd-XMwcbZkiw/vide...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Något typ av "livslängd-test" där den får gå igenom en rad utmaningar som ska simulera några års användande.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Vet att ergonomi är svårt att mäta men skulle ändå vilja se en bild eller två hur handen och fingrarna hamnar. Gärna två olika storlekar på händer så man kan se om musen passar beroende på hur stora händer man har. (Rockar själv fortfarande Qpad 5K enbart pga överlägsen ergonomi)

Permalänk
Medlem

Hade vart bra om fler än en person testade musen, så man får en delad bild av den, samt ska de två personerna i fråga ha olika storlek på sina händer.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

trådlösa gaming möss.

trådlösa gaming möss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett kort videoklipp (5-10 sek) för att få en bättre uppfattning över storleken, ljudet från knapparna/scrollhjulet osv. kanske?

Permalänk
Medlem

Fler bilder! Med och utan hand, och då en förklaring på precis hur stor handen är. (Tydlig bild som visar avstånd mellan långfingrets spets och handens början, till exempel.) Mycket mycket fler bilder!
Och just på grund av att upplevelsen är så subjektiv när det kommer till möss så vill jag ha så många olika personers åsikter i recensionen som möjligt, tillsammans med tydlig information av vad åsiktshållarna tycker generellt om möss.
Typ: Person A:s favoritmus är Logitech MX518. Hen tycker denna mus vi recenserar nu är lite för kantig, men klicket är tydligare och bättre.
Person B:s favoritmöss är Razer Deathadder samt Logitech MX Master. Hen tycker denna mus vi recenserar nu är ännu bättre, främst pga högre kvalitetskänsla.

Något åt det hållet, så koncist och klart som möjligt. Om man i en recension sedan ser att i princip alla tycker att en viss egenskap hos musen är dålig eller bra, så blir det än mer värdefull information. Kanske en "om över 75% tycker X, så etablerar vi X som en signifikant subjektiv egenskap i sammanfattningen av recensionen."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

hur väl den klarar dampanfall.
att ni testar den med olika stora händer. tex min logitech mx performance är det bästa jag känt för min hand, men den är på tok för stor för min tjej. lägg gärna ut måtten på händerna i recensionen också så man kan mäta hemma.
testa med olika typer av personer. tex en person kanske använder "clawgrip" medan en annan använder "palmrest" eller liknande. och då från personer som faktiskt använder sin mus så

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Hur pass dålig / bra mjukvaran fungerar till de olika mössen. T ex Razer Synapse

Permalänk
Avstängd

Tycker tryck känslighet inte varit något problem så länge dom inte är super slappa låg kvalitets knappar men tror inte jag upplevt det sen 90 talet men mer hur dom ligger i handen och knappars placering känns/ligger rätt och mer detaljer som övriga knappar har fasning så man känner vart knapparna är till fäste på resterande musen så dom inte är för halkiga sen hur vikten är på dom då sånna som jag av äldre generation gillar extra vikten i en logitech mx serie så kanske yngre gillar lätta möss

Men är svårt med möss och rena spec samtidigt som kvalitets intryck där man kollar e.v svagheter som om det kanske blir lätt skit under knapper eller i scroll och om dom ger ett robust intryck ifall dom går i golvet nån gång till mjukvarumässiga fördelar olika modeller kan ha kanske kan vara något

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenharl:

Något typ av "livslängd-test" där den får gå igenom en rad utmaningar som ska simulera några års användande.

Utförs väl i fabriken? Därav garantitiden de sätter på ''garanterad hållbarhet''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det kommer mer och mer trådlösa produkter just riktade mot gamers, kanske latenser och avstånd, batteritider.

Friktionstest för musen på olika musmattors material.

Är liftoff distans etc något som testas?

Det jag märker som mest nackdel med trådlösa är precis detta... latens och tyngden pga batterierna, så helt klart något som bör testas.

Även trådbundna möss har ju enorma DPI skalor, men de klarar sällan använda dem, så test på lite olika ytor som svart plast till vitt bord, tom glas mm, så man ser hur bra sensorerna faktiskt fungerar utanför sin optimala hemma nivå.

Permalänk

Slaglängder och mer fokus på känsla och upplevelse av exakthet och kvalitetskänslan i musen, _och_ i användarupplevelsen.

För dem som inte nödvändigtvis har jättestora händer, så vore det fint om det var litet lättare att få en känsla för om den fungerar för mindre och medelstora händer och inte enbart för jättestora karlhänder.

Hur fungerar det att programmera musen och är det krångligare än det behöver vara? Eller bara riktigt, riktigt bra och översiktligt? Sådant spelar också roll. Ska det behövas en jäkla massa tid för att lära sig, krångla med småbuggar och att finna workarounds? Nu är visserligen tangentbord ofta krångligare än möss, men det är fortfarande så att jag tycker det ofta krånglas till för mycket, är oergonomiskt, oeftertänkt, och mer syftar till att se ballt och tonårsgameraktigt ut, snarare än att det faktiskt ska vara funktionellt, självklart, stabilt, buggfritt och användarvänligt. Jag vill komma åt att arbeta eller spela, snarare än att behöva svära över hur det fungerar eller inte fungerar.

En hel del av sådant må vara delvis subjektivt, men det borde finnas vägar till att kunna presentera det bättre och tydligare.

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Medlem

skulle gärna se mer komfort och ergonomi för möss som är för vänsterhänta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Testa hur bra det går att använda mittenknappen utan att scrolla av misstag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Som några redan har nämnt så vore olika grepp något att testa. Sitter själv med en G502 efter många goda rekommendationer men tyvärr passar den inte riktigt mitt fingertoppsgrepp. Lillfingret blir alltid ont och stelt efter en kvarts spelande. Passande grepp har därför blivit en väldigt viktig faktor för mig när jag kikar på nya möss.

Permalänk
Medlem

Tappa dem gärna upprepade gånger från en meters höjd, ner i ett vanligt parkettgolv, och testa dem därefter

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Testa prestandan på sensorn i musen i form av jitter/pixel test. Testa dpi/cpi och hur den skalar när man går uppåt(tex några möss använder mjukvaruskalning vid högre DPI). Hur fungerar deras tillhörande mjukvaror? Responstid på mätt utomstående men också den uppfattade responstiden när den ritas upp av bildskärmen i tex spel.

Permalänk
Avstängd

Kolla hur hygienisk musen är.
Om det är en slät yta som är enkel att rengöra med trasa, eller om det är en räfflad/perforerad yta där smuts läts samlas och svår att rengöra.

Kolla hur ergonomisk musen är, om hela handen får plats eller om fingrarna ramlar ut på sidan. Många möss verkar ju tillverkade för att passa en tolvåring i handen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se som slutligt test om den klarar ett fall från en viss höjd, låt säga 1 meter. Och gärna 4-5 gånger.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Testa i t.ex. Photoshop/Illustrator/Gimp att dra ut olika objekt på en canvas och justera med en pixel i taget. Detta för att se hur bra de är att använda i produktionsmiljöer där man jobbar mot "pixel perfect" resultat. Tänk på att stänga av "snap"-funktionerna för att få korrekt "flyt" i rörelserna.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Kraft som behövs för att aktivera de olika knapparna.

Detta. Vissa möss har jag fått skrota helt p.g.a en aktiveringskraft som motsvarar en svag vindpust. Ingen höjdare när man försöker smyga runt i skjutspel och sen helt plötsligt drar iväg en kula.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur väl den klarar dampanfall.
att ni testar den med olika stora händer. tex min logitech mx performance är det bästa jag känt för min hand, men den är på tok för stor för min tjej. lägg gärna ut måtten på händerna i recensionen också så man kan mäta hemma.
testa med olika typer av personer. tex en person kanske använder "clawgrip" medan en annan använder "palmrest" eller liknande. och då från personer som faktiskt använder sin mus så

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts