ASUS x99-e vill inte hitta alla ram-minnen

Permalänk
Medlem

ASUS x99-e vill inte hitta alla ram-minnen

Hej!

Börjar med att lista konfigurationen:
Processor: https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...
RAM: https://www.netonnet.se/art/komponenter/internminne/ddr4/cruc...
PSU: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...
Mobo: https://www.komplett.se/product/891421/datorutrustning/moderk...
GFX: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Har problem med att mitt ASUS x99-e inte vill hitta ram-minnen. När jag från första början hade byggt klart datorn och startade den fick jag den härliga DRAM-failure. Testade då att köra i alla minnen för sig, och det funkade som det skulle. När jag körde i alla 4 så hittade den inte 2 av slotsen oavsett konfiguration, och jag misstänkte då att det var fel på moderkortet. Moderkortet skickades till Komplett som felsökte, och återkom med att allt funkade som det skulle för dem. De skickade då tillbaka moderkortet och nu sitter jag här, dock inte med riktigt med samma problem som tidigare.

När jag först startade datorn efter Kompletts felsökning, med alla 4 minnen i, hittade den 3 av 4. Jag testade då att sätta igång XMP vilket medförde DRAM-failure. Jag resettade genom on-board jumpern och nu vill inte varje ram-minne fungera för sig själv, utan det fungerar bara bara 2 och 2 eller alla 4. Däremot hittar den bara 1 oavsett om jag har 2 eller 4 i. Konstigt då det var inte alls såhär det var innan Komplett felsökte moderkortet. Nu är även BIOS gröna linjer och allting ser minst sagt konstigt ut. Här är en bild på hur BIOS ser ut: http://imgur.com/a/y5zSj

Jag har testat resetta genom on-board jumper. Jag har testat MEM-OK! knappen som endast gör att jag får DRAM-failure igen, denna gången oavsett konfiguration. Jag bad även Komplett att uppdatera BIOS då den version som fanns på moderkortet var minst sagt uråldrigt, detta hände dock inte trots att kundsupporten sa att de skulle fixa det. Tråkigt. Jag vågar själv inte uppdatera BIOS på grund av omständigheterna.

RAM-minnena är inte officiellt kompatibla med ASUS, enligt deras lista, tyvärr. Dum som man var kollade man inte upp detta innan man köpte dem, och de är köpta genom företaget så det är tyvärr ingen ångerrätt på dessa, så jag vill verkligen testa allt innan jag köper nya minnen.

Hade hoppats på att någon vänlig själ ville hjälpa mig om de har haft liknande problem.

Tack på förhand

/F

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios tillslut. BIOS tillkännager nu 3 av 4 RAM-minnen, förutom den i D1. Om jag kör ram minnena ensamma i A1, B1 och C1 fungerar dem som det ska. Om jag kör endast i D1 får jag DRAM-failure. Vad kan det vara egentligen? CPU? Jag blir helt tokig på det här.

Permalänk
Hedersmedlem

Skadade sockelpinnar till CPU är ett tänkbart fel när en kanal inte fungerar. Ta bort processorn och undersök. De är oerhört känsliga och skadas lätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller med @MultiMan kan vara en skadad cpu pin kolla noga pinnse både höjd och vinkel .
Men kolla minnes kanalen före om det är nån skada eller skräp där den är lättast att kolla.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ska man ha 4 moduler bör man köpa ett kit med 4x4gb. Som jag ser det på länken från Netonnet har du köpt två 2x4 kit vilket kan ge problem, kan det vara så att kitten inte matchar?

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skadade sockelpinnar till CPU är ett tänkbart fel när en kanal inte fungerar. Ta bort processorn och undersök. De är oerhört känsliga och skadas lätt.

Skrivet av Jygge:

Håller med @MultiMan kan vara en skadad cpu pin kolla noga pinnse både höjd och vinkel .
Men kolla minnes kanalen före om det är nån skada eller skräp där den är lättast att kolla.

Har kollat minneskanalen och det är inget synligt skräp. Sockelpinnarna är oskadda, och moderkortet har ju varit inne hos Komplett som har konstaterat att moderkortet är felfritt.

Skrivet av zlang:

Ska man ha 4 moduler bör man köpa ett kit med 4x4gb. Som jag ser det på länken från Netonnet har du köpt två 2x4 kit vilket kan ge problem, kan det vara så att kitten inte matchar?

Du har rätt, och det är något jag också missade. Däremot borde de ju fungera enskilt, men det är alltid slot D1 som inte fungerar nu. Alla minnen fungerar enskilt i A1, B1 och C1.

Jag vill minnas att det var B1 och D1 som fungerade innan Komplett felsökte moderkortet. Nu är det alltså D1 som inte fungerar över huvudtaget. Önskar att jag hade några andra minnen att testa med, för att utesluta kompabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt RAM-minnen från Asus QVL, och slot D1 står fortfarande still. Inga pins är skadade. Vad gör jag? Vad kan det vara fel på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fardev_s:

Har nu köpt RAM-minnen från Asus QVL, och slot D1 står fortfarande still. Inga pins är skadade. Vad gör jag? Vad kan det vara fel på?

Har du själv konstaterat att pinnarna är oskadda? Annars undersök!

Är moderkortet testat utanför lådan på icke ledande underlag? Om inte, prova.

Granska kortet noga efter fysisk skada på ledningsbanor och ytmonterade komponenter.

Är CPUn undersida oskadad?

Vilken kylare? Fästet eller något annat kanske kortsluter pga felmontering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Antar att du testat att ta D1 minnet och kollat om systemet hittar den om du sätter den i t.ex. C1 eller någon annan slot som systemet hittar? om ej, gör det!

Mitt andra tips är att se till att minnet verkligen sitter ordentligt, för det hände nämligen mig.
jag har byggt massvis med datorer och aldrig haft det problemet och jag vet att minnerna på min x99 klickade till och hade problem att hitta dem. till sist när jag testat alla minnen enskillt i A1 som bios hittade, så testade jag trycka ned dem lite extra i de andra slotsen jag hade problem med (det var 2st) och då hittade systemet alla minnen på mina alla 4a slot (a1,b1,c1,d1) och jag kör också 2st 2x8gb kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du själv konstaterat att pinnarna är oskadda? Annars undersök!

Är moderkortet testat utanför lådan på icke ledande underlag? Om inte, prova.

Granska kortet noga efter fysisk skada på ledningsbanor och ytmonterade komponenter.

Är CPUn undersida oskadad?

Vilken kylare? Fästet eller något annat kanske kortsluter pga felmontering.

Har nu monterat det utanför chassit och det fungerar. Kan det dock verkligen bero på chassit, eller ren tur? Alla distanser är korrekt monterade, det kan jag med 100% säkerhet konstatera.

Skrivet av obbeluff:

Antar att du testat att ta D1 minnet och kollat om systemet hittar den om du sätter den i t.ex. C1 eller någon annan slot som systemet hittar? om ej, gör det!

Mitt andra tips är att se till att minnet verkligen sitter ordentligt, för det hände nämligen mig.
jag har byggt massvis med datorer och aldrig haft det problemet och jag vet att minnerna på min x99 klickade till och hade problem att hitta dem. till sist när jag testat alla minnen enskillt i A1 som bios hittade, så testade jag trycka ned dem lite extra i de andra slotsen jag hade problem med (det var 2st) och då hittade systemet alla minnen på mina alla 4a slot (a1,b1,c1,d1) och jag kör också 2st 2x8gb kit.

Testade trycka i dem lite extra hårt, och nu fungerar det. Dock ej säker om det beror på detta eller ovanstående.

Permalänk
Medlem

Glömde fråga, hur går man tillväga om det fungerar om det är så att det är en kortslutning som beror på chassit?

Edit: Chassit är ett Fractal Design R4.