Permalänk
Medlem

Dator startar om utan förvarning

Tjenare Sweclockers! Jag har på senare tid fått problem med min dator där den startas om helt utan Blue screen och förvarning, detta började ske för runt 2-3 månader sedan helt utan ändringar till rigen. Det händer nästan enbart när jag spelar WoW, men också ibland när jag lirar Civ 6(nästan enbart i MP) jag har uteslutit värme problem med CPUn då den knappt går över 60 grader under spelandet. Detta problem har aldrig skett utanför spelande och verkar ske oftare när jag har igång Google Chrome. Jag har även kollat datorn efter virus och malware men det hittas inget. Jag är också medveten om att än del delar är någorlunda utdaterade.
Någon som har ett hum om vad mitt problem kan vara?

Operativsystem: Windows 10 Pro, Version 10.0.14393
Processor: AMD FX-8350, 4000 Mhz
Processorkylare: Medföljande fläkt från inköp
Moderkort: GA-990fxa-UD3
Minne: Corsair Vengeance DDR3 2x4GB
Grafikkort: AMD HD 7950
Hårddisk: (C:) Intel 330 Series 180GB
(D:) WDC WD7500AADS 00m2b0
Nätaggregat:FD PSU INTEGRA 500

Permalänk
Medlem

När datorn startar upp igen efter en sådan händelse, ta en titt i loggboken över vad som hände minuterna innan och se om du har något som skvallrar om vad som har hänt. Om du inte har det, så hittar du bara motsvarande meddelanden man ser när man tryckt reset på chassit knapp "restarted unexpectedly" osv. Då är det mer ett allvarligare hårdvarufel, hur som... en bra början är alltid loggboken.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5 & §1.6*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ända event viewer har och ge mig är "Kernel-Power" Med id 41 och kategori 63. Och som jag förstått från lite googlande så får man oftast detta fel när datorn startas om oväntat från te.x strömavbrott eller håller nere startknappen? Och om detta är fallet skulle det kunna vara min PSU som börjar närma sig slutetappen?

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat dina temperaturer så att datorn inte startar om på grund av det?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det är inge uppdatering som sker utan bara att hela burken dör och startar om sig själv, typ som att jag skulle tryckt ner reboot knappen på chassiet.

Permalänk
Medlem

@anon115862: CPUn brukar ligga runt 50-55 och GPUn runt 60-65 vilket jag förstått inte ska vara några problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willyp:

@fredrikbra: CPUn brukar ligga runt 50-55 och GPUn runt 60-65 vilket jag förstått inte ska vara några problem.

Om den även ligger i dem temperaturerna när du spelar så är inte temperaturerna felet iallafall.

Permalänk
Medlem

Det kan vara blåskärm. Default nu för tiden är Windows inställt på att starta om istället för att visa blåskärmen.

Det går att stänga av det under System / Advanced System Settings / Startup and Recovery / Settings / Automatically Restart.

Om det är blåskärm skall du dock kunna se detta i Eventloggen i efterhand under systemloggen.

Permalänk
Medlem

@anon115862: Ja det är temperaturerna när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willyp:

@Paddanx: Det är inge uppdatering som sker utan bara att hela burken dör och startar om sig själv, typ som att jag skulle tryckt ner reboot knappen på chassiet.

Okej, då tittar vi på hårdvara och BSOD. Tipset @Sploofy skrev ovan, gör det så du ser ev blåskärm. Kanske någon komponent håller på att ge upp... oftast mest troligen PSUn/Moderkortet, om man inte OC:ar iaf.

Vad hittar du i loggarna?
Har du testat köra Memtest86?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Efter att ha misstänkt PSUn så var det tyvärr moderkortet. Z97 Sabertooth om det hjälper något.

Men i mitt fall startade inte komponenter på moderkortet hälften av gångerna.

Permalänk
Medlem

@Sploofy: Inga blåskärmar i eventloggen såvitt jag kan se

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Inget Ocande och dom ända loggsen som finns från tiden då datorn dör är "Critical Kernel-Power" med id 41 och Kategori (63)
Jag har inte testat memtest86, har dock använt "Windows Memory Diagnostic" och den har inte gett mig några fel. Men isåfall borde jag testa Memtest86 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willyp:

@Paddanx: Inget Ocande och dom ända loggsen som finns från tiden då datorn dör är "Critical Kernel-Power" med id 41 och Kategori (63)
Jag har inte testat memtest86, har dock använt "Windows Memory Diagnostic" och den har inte gett mig några fel. Men isåfall borde jag testa Memtest86 istället?

Critical Kernel-Power är hårdvaru krash eller spänningsfel till CPUn, kort sagt, Windows kärnan "stängs av" helt abrupt, utan varning. Det lutar mao åt hårdvarufel.
Har du instruktionen som @Sploofy föreslog? (Så vi kan bekräfta om det är bara Windows, eller djupare)

Det kan inte skada att testa med Memtest86 också, då de testar på lite olika sätt. Ingen av dem är 100%, och har du ett sällsynt fel kan det missas.

Min spontana tanke är dock att någon spänning till CPU eller liknande inte är tillräckligt stabil/hög. Det kan vara ditt nätaggregat tex som åldrats tillräckligt (hur gammalt är det?) och ger spänningsdrops när du pendlar mellan IDLE och last. Detta ger oftast BSOD vid spel eller lätt användning mer än med benchmarks @ 100%, då det är skiftet mellan hög ström och låg ström tillbaka till hög ström som felet sker. En 8350 äter en del ström vid last, och är därför också relativt känslig för det (precis som alla andra hög effekt CPUer).

Om du har en multimeter så kan du börja med att mäta spänningen på 12V och 5V, med denna. För det kan också vara så illa att de är nära gränsen på ATX spec, vilket gör det ännu svårare att hålla stabil spänning.
Har du tillgång till ett annat nätaggregat (via tex en vän) så kan det vara värt att prova också.

Permalänk
Medlem

Om det inte är ett mjukvarufel utan det verkligen är ett hårdvarufel är det i min erfarenhet antingen fel i PSU:n, CPU:n eller Moderkortet som orsakar detta.
Jag har haft fel i samtliga dessa komponenter i olika datorer som alla gav samma symptom, datorn stängs av eller startar om utan förvaning och utan fel i windows.

Det du bör börja med är att koppla bort så mycket det går från moderkortet som inte är absolut nödvändigt för att köra datorn. Ta bort alla minnesmoduler utom en, koppla alla fläktar utom cpu, extra hårddiskar m.m. Detta för att utesluta att överspänningsskyddet slår till p.g.a. kortslutning någonstans.

Om problemet kvarstår så får man börja utesluta komponenter. Det första är att försöka prova med en annan PSU eftersom det är enklast. Rättar det inte till sig då så är det moderkortet eller CPUn. Då får man nästan lämna in till någon datorfirma för test om man inte råkar ha en annan cpu eller moderkort som passar tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willyp:

Ända event viewer har och ge mig är "Kernel-Power" Med id 41 och kategori 63. Och som jag förstått från lite googlande så får man oftast detta fel när datorn startas om oväntat från te.x strömavbrott eller håller nere startknappen? Och om detta är fallet skulle det kunna vara min PSU som börjar närma sig slutetappen?

Du har fler saker under dom där, men här har du ett gäng exempel (därav, det är bättre med mer information än det lilla du angav där)

I had issues with sleep mode resulting in a 41 error. Did some research all over the place on the web which suggested software, hardware, or a combination of both.

I fixed this problem on my own, turns out that the ATI Catalyst Control Center was causing this problem on my computer (ATI Radeon HD 5770). I uninstalled all ATI Software via the Remove Programs in Windows 7 Pro (64 bit), reboot into Safe Mode, used Driver Sweeper (Freeware) to remove all traces of the video drivers, and reinstalled the latest official driver (Driver ONLY) package. The problem was fixed immediately.

In my case, this issue was caused by overheating. The event log may also show event ID 37 "The speed of processor 0 in group 0 is being limited by system firmware. The processor has been in this reduced performance state for 71 seconds since the last report." The solution was to install better CPU fans.

I had the same problem since I've installed my Windows 7 64Bit. I've turned all of my power savers off like sleep, hibernate and screensaver. The problem occurs less now but still there. I'm convinced that its some thing in the graphics power management, didn't figured it all out yet.

I recently installed Windows 7 64 bit with no problem and received the same error. I never had this error until I plugged in this USB 4 port usb 2.0 high speed hub by Gigaware. I have had it running and been crashing. Removed it and no crashes since. I think the error is related to heating issues.

In many cases, this error occurs often whilst playing graphics intensive PC games - a number of PC games forums are reporting this. My PC is having the same issue and is awaiting technical service. It first began to occur after installing Vista 64bit, but has continued to occur after installing Win 7 64bit.

From a support forum: "In my case, this problem started after adding additional memory to my computer. Even though I ran all the memory tests against the RAM (such as memtest86+ and Windows Memory Diagnostic) with no issues, the problem would still persist. In the end, I had to adjust the RAM timing in order to stabilize the system, even though the additional memory was matching of the types supported by the manufacturer."

ME2028504 provides information about this event being recorded in 3 different situations:
1. The computer restarts, and there is a Stop error BugcheckCode in the event data - The suggested troubleshooting approach is to find the Stop error code and lookup the information for that type of error. See EV100536 (How to Debug Kernel Mode Blue Screen Crashes (for beginners)).
2. The computer is shut down by pressing and holding the power button - The suggestion is to read ME974476.
3. The system randomly restarts and no Stop error BugcheckCode is listed, or the computer is completely unresponsive (hard hang) - The problem may occur due to various hardware-related problems. You may get more information by disabling the automatic restart (see the article for how to do that).

This error has become rather widespread among the users of Windows 7 64-bit. It often occurs in connection to the usage of Intel's C-State-Technology. There are a couple of other reasons though, such as bad drivers and/or faulty hardware. I also experienced this type of error due to manual overclocking of the system. If this error occurs on a regular basis you should try setting any overclock-related settings back to normal aswell as disabling the C-State-Technology. If that doesnt help you should run hardware tests in order to make sure it's not because of faulty hardware, especially RAM. If the hardware seems to be in a healthy state start removing unneccesary devices, especially wireless network adapters, to see if the problem persists and possibly isolate the responsible device. Unfortunately many wireless devices come with pretty bad drivers for Windows 7 x64, if you can even get them to work at all. In general I dare say from my experience with various machines that in the vast majority of all the cases in which this error occurs, overclocking/c-state and/or bad devices drivers are the reason, only in few cases it's actually because of defective hardware or an unsufficient power supply unit.

This event is simply recording the fact that the system was shut down ungracefully. It does not provide information on the source of the problem, but just the fact there is a problem. When this is happening there is a risk of data loss (the information still in the memory cache, that was not flushed to the hard disk). In most cases this indicates a serious problem with the operating system such as corrupted operating system files, faulty memory modules, faulty hardware drivers.

At the very least, the following steps should be performed:
1. Shut down the system, unplug it from power and wait at least 10 seconds.
2. Turn on the system, run a checkdsk against all the drives in order to identify and correct hard disk errors (this may or may not fix the problem, it depends on the nature of the corrupted files - if ay)
3. Run an antivirus and scan the whole system (it may take a while but it's a good thing to do anyway).
4. Run the Windows Update to install all the latests service pack and hotfixes applicable to that system.
5. If new hardware has been installed, disconnect it and try to obtain the latest drivers for it
6. Backup all the important data - you may not get many more chances to do that

Dold text
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering om problemet! jag har senaste dygnet bara kört med en datorskärm, utan externa högtalare och sänkt inställningarna på wow och inte stött på problemet en ända gång. jag har också bytt strömsladden från vägguttaget till en annan som låg och skräpade, memtest gick fint. Min PSU är från mitten av 2010 typ medans mitt moderkort och CPUn är relativt "nya". Och eftersom PSUn är såpass gammal så har jag bestämt mig för att införskaffa ett nytt, återkommer med uppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt min PSU till Fractal Design Integra 750w och testar rundor med denna under hela dagen utan några problem med datorn! Vill tacka samtliga för hjälpen med felsökningen!