Samsung NP540U3C POSTar inte efter windows uppdatering

Permalänk
Medlem

Samsung NP540U3C POSTar inte efter windows uppdatering

Det gäller alltså datorn i rubriken.
Det är så att min systers dator har börjat strula. Det skall ha hänt efter en Windows 10 uppdatering som gick igång. Under tiden av uppdateringen så stängdes datorn av. Troligtvis på grund av att batteriet var slut. Efter detta så ibland när hon startade datorn så frågade den efter återställningsskiva och de andra gångerna så gjorde den ingenting mer än visade Samsung loggan och startade om sig själv.

Nu frågar den dock aldrig efter någon återställningsenhet utan bara visar Samsung loggan för att sedan starta om sig. Detta innebär alltså att alternativet att gå in i BIOS aldrig visar sig. Hårddisken surrar ganska bra under denna tiden, men enda skillnaden som händer om jag tar bort den är att den startar om snabbare. Det känns som detta kan vara ett tecken på att det är något fel på just den eftersom POST verkar ta mycket tid på den enheten. Men då hade man väl kommit längre i processen? Dessutom lyckades jag säkerhetskopiera från den hårddisken. Den krånglade ganska mycket så kan mycket vara fel på den också, men måste vara något mer.

Jag testade också att ta ut minnet, men gjorde ingen skillnad.

Det känns ju som windows uppdateringen inte kunde skapat något så här stort fel så måste vara en tillfällighet att det uppstod just då.

Har ni några idéer om vad jag ska testa härnäst? Har kört fast helt, uppskattar alla tips.

Permalänk
Medlem

Hallå.

Okej jag tror inte det ska inte ha något med Windowsinstallationen att göra. Det vore väldigt märkligt. Och som du säger så skulle den kommit längre i processen om det var hårddisken som var problemet.

Som du är inne på kan det vara Ram-stickan eller alternativt ett fel med moderkortet. Finns det bara plats för en ram-sticka i den modellen? Om så måste du prova med en fungerande ramsticka. Det räcker inte med att bara ta ut den som sitter i.

Spinner cpukylaren som den ska när du startar upp den?

Efter att datorn har stängt av sig kan du starta upp den direkt igen då eller måste du vänta lite?

Jag tror F8 är samsungs revocery kanppa så testa att tryck på den upprepade gånger vid uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.