Permalänk

lättare att uppgradera grafikortet i MSI laptops. Asus grafikort ser lite annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Går den sönder så kan du byta ut den. Samma sak med grafikkortet. Försök byta grafikkort/processor i din.

För det är så extremt vanliga felkällor på laptops som slutar funka?

Skrivet av ocr123:

Kylningen är det inget fel på,

Säkert inte, men jag vill kunna höra andra saker än kylningen.

Permalänk
Medlem

@Muyfa666: Tänkte bara meddela att vi snart blir laptop-buddies!
Slog till på GT73 också, nu på black friday. Vet inte varför jag var lite skeptisk till dens storlek i början, jag hade ändå funderat på ASUS G752 som är större!

Ska bli riktigt spännande att köra spel i Ultra i 120Hz med G-sync, speciellt när man som jag går från en skrutten, gammal laptop med GT640M LE!

En sak jag är lite skeptisk till är att det finns en tom drive bay där det ser ut att få plats en extra 2,5" HDD/SSD men det verkar saknas SATA-koppling dit, så det utrymmet blir helt oanvänt.
Om det nu inte går att lägga till en disk där så blir jag lite besviken. Känns isåfall som att de kunde slängt in en optisk enhet där i alla fall, så att utrymmet kom till nytta.

Som syns i min sig. så har jag tre 2,5"-diskar i min gamla laptop, så att gå från två HDD till bara en blir lite jobbigt. Speciellt när jag nästan fyllt mina 2,5TB.

@Muyfa666: Har du möjligen skruvat isär underredet och tatt en titt inuti? Eller har du möjlighet att göra det?
Hade varit intressant att få reda på om den oanvända platsen faktiskt kan utnyttjas eller ej.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

@Muyfa666: Tänkte bara meddela att vi snart blir laptop-buddies!
Slog till på GT73 också, nu på black friday. Vet inte varför jag var lite skeptisk till dens storlek i början, jag hade ändå funderat på ASUS G752 som är större!

Ska bli riktigt spännande att köra spel i Ultra i 120Hz med G-sync, speciellt när man som jag går från en skrutten, gammal laptop med GT640M LE!

En sak jag är lite skeptisk till är att det finns en tom drive bay där det ser ut att få plats en extra 2,5" HDD/SSD men det verkar saknas SATA-koppling dit, så det utrymmet blir helt oanvänt.
Om det nu inte går att lägga till en disk där så blir jag lite besviken. Känns isåfall som att de kunde slängt in en optisk enhet där i alla fall, så att utrymmet kom till nytta.

Som syns i min sig. så har jag tre 2,5"-diskar i min gamla laptop, så att gå från två HDD till bara en blir lite jobbigt. Speciellt när jag nästan fyllt mina 2,5TB.

@Muyfa666: Har du möjligen skruvat isär underredet och tatt en titt inuti? Eller har du möjlighet att göra det?
Hade varit intressant att få reda på om den oanvända platsen faktiskt kan utnyttjas eller ej.

Jag har haft isär den och bytt 1TB HDD:n mot en 1TB SSD 2,5-tums. Jag har för mig att det var som du säger, att det finns en extra plats, men utan sata-kontakt. Vill helst inte ta isär den oftare än nödvändigt nu, även plastclips kan ju slitas.

Du kommer att bli fetnöjd. Allt jag provat går att fläska på höga till max inställningar, och med G-sync och 120hz flyter allt på fint. Helt underbart.

Tog du den hos Webhallen för 22999:- eller vad de körde den för?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har haft isär den och bytt 1TB HDD:n mot en 1TB SSD 2,5-tums. Jag har för mig att det var som du säger, att det finns en extra plats, men utan sata-kontakt. Vill helst inte ta isär den oftare än nödvändigt nu, även plastclips kan ju slitas.

Du kommer att bli fetnöjd. Allt jag provat går att fläska på höga till max inställningar, och med G-sync och 120hz flyter allt på fint. Helt underbart.

Tog du den hos Webhallen för 22999:- eller vad de körde den för?

Tror också jag kommer trivas! Kommer nog behöva fixa en bra lösning på platsbristen bara.

Sitter nu och ska börja installera saker på den men undrar lite om jag kanske borde installera om Windows från start och slippa lite bloatware.
Vad är det som jag ska spara eller tänka på att ladda ner innan jag installerar om? Vill ju ha de vettiga programmen från MSI, Steelseries osv.
Har mest startat den och kollat att allt ser bra ut hittills.

Bor i Norge så jag köpte den på norska Elgiganten, eller Elkjøp, när dom hade Black Friday-rabatt. Blev motsvarande 21500:- (SEK).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Tror också jag kommer trivas! Kommer nog behöva fixa en bra lösning på platsbristen bara.

Sitter nu och ska börja installera saker på den men undrar lite om jag kanske borde installera om Windows från start och slippa lite bloatware.
Vad är det som jag ska spara eller tänka på att ladda ner innan jag installerar om? Vill ju ha de vettiga programmen från MSI, Steelseries osv.
Har mest startat den och kollat att allt ser bra ut hittills.

Bor i Norge så jag köpte den på norska Elgiganten, eller Elkjøp, när dom hade Black Friday-rabatt. Blev motsvarande 21500:- (SEK).

Ladda ner alla färska drivrutiner från MSI, sen bara att nolla. Blev mkt stabilare för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

p1er: Har du hunnit bekanta dig med dumburken ännu? Hade varit kul att höra om du är lika nöjd som jag?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

@Muyfa666:
Har bekantat mig en hel del men inte helt installerat mig med den nya än, har den gamla bredvid fortfarande.
Var fortfarande lite halvbitter att det inte fanns möjlighet att installera en till HDD. Införskaffade en förlängningskabel för HDD så att jag kunde sätta en större (och fysiskt tjockare) HDD i den tomma platsen bredvid.
Men bitterheten försvann idag!!

Var inne i "Intel Rapid lagringsteknologi" och kollade här om dagen. Plötsligt såg jag att det stod inte en men två portar som oanvända för lagring. Jag visste att det fanns en oanvänd SATA m.2-port men den andra var överraskande!

Öppnade upp chassit nyss och upptäckte att det faktiskt finns en port där det står HDD2 på! Dock är det en koppling jag inte känner till, tillsammans med en separat strömkoppling som ser identisk ut till de som fläktarna är kopplad till.
Bild1 Bild2
Nu måste jag forska lite i hur jag kan installera en till HDD. Borde nog kontakta MSI och fråga efter en hållare till hårddisken, annars måste den tejpas fast vilket jag helst undviker.

Har fortfarande inte installerat om Windows, så det kanske jag också borde tänka på. Men i så fall vill jag göra en helt ren installation, alltså skapa RAID 0 från två helt blåsta m.2-diskar. Är det jobbigt tro? Tvivlar nämligen lite på att MSI lyckats optimera SSD:erna helt för NVMe och PCIe, men kan ha fel. Har för övrigt Toshiba XG3 SSD:er.

Har du testat ditt system något? Alltså prestanda på CPU, GPU, RAM och SSD? I så fall, vilka program rekommenderar du?

Sorry för "wall of text"

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Jag är på gång och ska köpa mig en spellaptop, men kan inte riktigt bestämma mig vilken jag ska välja.

Sitter någon av er medlemmar på någon av de värre maskinerna från Asus eller MSI?

Det är framför allt de här två jag jämför mellan;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3841033

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3863435

Spontant har MSI en fördel i att den har Bluraybrännare, men det är inte viktigast. Prestanda lär ju vara densamma, så jag tänker fläktljud, tangentbord, touchplatta.

Är det rent av läge att vänta på något annat? Vill ha en riktig värsting som håller ett bra tag. Ska man kanske vänta till Black Friday?

Hjälp!

EDIT: Jag såg precis att pc-konsulten.se kan erbjuda en pimpad version av MSI-chassit billigare än MSI. En vinnare kanske?

Bluray brännare är nästintill onödigt. Du kanske kan bränna skivor, men att spela BD på en dator innebär att du måste hitta något program med BD stöd. Försökte på en stationär och slutade med att jag slängde skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Öppnade upp chassit nyss och upptäckte att det faktiskt finns en port där det står HDD2 på! Dock är det en koppling jag inte känner till, tillsammans med en separat strömkoppling som ser identisk ut till de som fläktarna är kopplad till.
Bild1 Bild2
Nu måste jag forska lite i hur jag kan installera en till HDD. Borde nog kontakta MSI och fråga efter en hållare till hårddisken, annars måste den tejpas fast vilket jag helst undviker.

Efter lite intensiv goolgande så verkar det vara en så kallad FFC-kabel och dessa verkar finnas på andra laptops. Hittade några på eBay till Dell, Lenovo, Acer, HP. Verkar som att både data och power går via denna tunna lilla kabel.

Så nu återstår bara att fixa nån slags fästanordning för 15mm HDD, helst en officiell från MSI. Men jag antar att det kommer ta tid.
Undra om det finns andra alternativ där ute, men kanske bara jag som är desperat efter mer utrymme?

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte kört några tester. Tycker inte det är nödvändigt, då det faktiskt bara är siffror. IRL är ju det viktiga.

Vad gäller utrymme så har jag som sagt en 1TB SSD, men hade gärna haft 2TB faktiskt. Kanske köper det vad det lider, men är ju jäkligt dyrt. :-/

Jag köpte faktiskt en extern bluraybrännare, och det är ju framför allt till backup osv.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

ska själv handla in en gaming laptop, kan dock ej bestämma mig för asus eller msi, modellerna jag har kollat på är främst asus gl502vs samt msi dominator pro,

Kruxet hag har är att asus gl502vs har 60hz skärm, skulle helst velat ha 120hz skärm o 4k, blir skillnaden så extremt stor med 60vs120? Ni dom har msi är ni nöjda? Vad jag ser är ljudet bättre på msi samt keyboarden med stealth serien, väntar in mellan dagarna men asus ser jag inga 120hz skärmar på i 15.6 tum strl...

Skickades från m.sweclockers.com