Program för att jämföra innehåll på olika lagringsenheter och ev. göra dom lika

Permalänk

Program för att jämföra innehåll på olika lagringsenheter och ev. göra dom lika

Hej

Jag har mina foton och video på två olika HDD, en nätverksuppkopplad och en ansluten via usb 3 till laptopen när jag vill lägga in nya bilder och video. När jag gör ändringar på den ena måste jag nu manuellt göra detsamma på den andra och det känns väldigt kladdigt. Jag har varit lite försiktig att använda något synkroniseringsverktyg då jag varit lite rädd att någon inställning gör så att jag en dag har lyckats radera mina data helt. Finns det något bra sätt att göra samma process med hjälp av windows eller någon mjukvara som ni kan rekommendera och då är i närheten av fail proof? Det jag egentligen är ute efter är väl då att den ena HDD ska spegla den andra efter ändringar i form av borttagna filer eller tillagda. Enklast är väl kanske två HDD i en riktig NAS som automatiskt gör detta, men då jag redan har en WD MyCloud 2tb och en Samsung 2tb D3 Station så är jag i dagsläget motiverad att försöka lösa det på ett bra sätt med dessa. Datorn jag har är en Lenovo Yoga 710 med begränsat lagringsutrymme.

Bästa hälsningar / Magnus

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv:
SyncToy 2.1
Något kanske?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ok, tack! Hade det för rätt länge sedan, visste inte att det var microsofts egna mjukvara. Det känns ju enkelt nog. Hittar dock ingen ny information om det på microsofts sida, är det out of date tro eller tillräckligt nutida för att köra tycker ni?

Mvh/ Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hittar dock ingen ny information om det på microsofts sida, är det out of date tro eller tillräckligt nutida för att köra tycker ni?

Ska fungera med Win 10 om man aktiverar/installerar NETFramework 3.5 Is Synctoy 2.1 compatible with Windows 10?
Så jag skulle säga även om det är ett ~7 år gammalt program, så är det fortfarande aktuellt idag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ska fungera med Win 10 om man aktiverar/installerar NETFramework 3.5 Is Synctoy 2.1 compatible with Windows 10?
Så jag skulle säga även om det är ett ~7 år gammalt program, så är det fortfarande aktuellt idag.

Problemet är väl att det kommer sluta fungera inom 1 år igen, när nästa Windows 10 installeras. Då får man installera om 3.5 igen och ev ställa in allt.

Men om TS är beredd på det så borde det gå att lösa.