Permalänk
Medlem

Fråga om garanti på död socket.

Hej har funderat ett tag på en sak hur funkar garantin av moderkort på döda sockets? Säg att jag köper ett moderkort då har jag ju tre års garanti. Sitter på ett z97 från Asus idag och har ca 2.5år kvar på garantin det kommer ju inte finnas att köpa nya om 2.5år. Kollade inet nyss dem har fem z97 brädor kvar i sitt sortiment, säg att mitt moderkort dör om ett år hur löser tillverkarna det? har dem nått lager dem tar av eller? @Asus @gigabyte

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Hej har funderat ett tag på en sak hur funkar garantin av moderkort på döda sockets? Säg att jag köper ett moderkort då har jag ju tre års garanti. Sitter på ett z97 från Asus idag och har ca 2.5år kvar på garantin det kommer ju inte finnas att köpa nya om 2.5år. Kollade inet nyss dem har fem z97 brädor kvar i sitt sortiment, säg att mitt moderkort dör om ett år hur löser tillverkarna det? har dem nått lager dem tar av eller? @Asus @gigabyte

Ha det gött

Min erfaranhet är att det aldrig har varit några problem att "skaka fram" likvärdiga kort även om modellen sedan länge utgått ur sortimentet.

Nu kommer jag inte ihåg vilken tillverkare och modell det handlade om men jag har fått moderkort utbytta för 1156, 1366 och 1155 mellan 2-4 år efter att dessa utgått utan några som helst problem. Jag har fått minst likvärdiga kort.

/Erik

Permalänk
Medlem

När mitt z77 M-power och 3770k dog så fick jag bara köpa nya grejer för samma peng. Valde z97 g45 och 4670k och fick resterande pengar, typ en tusing, i cash av Inet.

Permalänk
Medlem

@bobzombie Om det kommer in kort som har en enkel skada så kan de ev laga det och sen ge dig ett utbytetskort. Så det brukar finnas versioner av dem rätt långt efter marknaden är tom.

Med det sagt så är där självklart en gräns så de håller inte 5 år gammal Z77 moderkort i lager direkt, och får de inte in några att laga, finns där inga att skicka ut.

Permalänk
Medlem

Okej tack för att ni tog er tid att svara. Det finns ju Asus moderkort med 5års garanti undrade bara hur tillverkarna löser sånt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro