Permalänk
Medlem

Om man uppgraderar vartannat år för 20 000:- så behöver man bara lägga undan drygt 830:- i månaden, mindre om man räknar med att man får några tusen för de gamla prylarna. Detta är inga enorma summor för en vanlig heltidsarbetande, men det beror förstås på vilka andra kostnader man har (barn, hus, dyr lägenhet, utlandssemestrar, andra dyra hobbies). Är man däremot student, ungdom o.s.v. förstår jag att det låter som mycket pengar.

Sedan finns de ju dem som uppgraderar till det absolut senaste varje år, och man vet att bara CPU:n och grafikkorten i deras byggen går på minst 30 000:-. Då kan man börja undra lite hur de prioriterar. Å andra sidan finns det ju många som t.ex. åker på semester varje år och bränner minst lika mycket.

Själv ser jag en liten utmaning i att få ihop en prisvärd dator som låter mig göra allt det jag vill med en dator under lång tid, utan att kosta onödigt mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har en setup för en bra bit över 100K. Hade ett sommarjobb i åk 2 som betalade hälften och sponsorer som betalat 20K.

Har inte så mycket utgifter förutom det vanliga, boende, mat osv. Aldrig lånat och kommer aldrig göra förutom CSN nästa år...

Äter inte heller nudlar. Om man vill så går det, alltså att få ihop till en grym setup! Blir istället förvånad av de som nästan kryper på knäna (taskigt ordspråk, förlåt), förmodar att ni har barn osv? Kan ju va därför det är tufft. Är själv ett barn, så någon familj är inte o tänka på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Själv ser jag en liten utmaning i att få ihop en prisvärd dator som låter mig göra allt det jag vill med en dator under lång tid, utan att kosta onödigt mycket.

Håller med i det övriga du skrev. Men detta är ju verkligen en stor del charm i datorintresset, att nå hög TPK (teknik per krona).

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: 100 KKR? Vad innehåller en sådan maskin som motiverar priset?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@eucalyptus: 100 KKR? Vad innehåller en sådan maskin som motiverar priset?

Vattenkylning för 50K och annat för utseendets skull. Enbart ett 980 Ti som prestanda

Allt för utseendets skull, design kostar.

Permalänk
Medlem

Lånar inte till något än givetvis blir det lån vid bostad.

25 år jobbat i 4 år köpte min BMW för 138 k kontant för 4 års sen Av sparade pengar.

Försöker lägga undan halva min lön. Givetvis kan jag sitta på en mycket bättre burk men ser ingen anledning å kasta pengar i sjön då jag enbart spelar cs 1.6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d