CPU+Kylare/Minne/Moderkort/Nätagg/HDD

Permalänk
Medlem

CPU+Kylare/Minne/Moderkort/Nätagg/HDD

Hej, blir eventuellt att köpa in ovanstående. När det kommer till processor lutar det åt 6700K, har inga planer på SLI så kan detta moderkort fungera? Första bästa jag hittade. Blir eventuellt lite OC.

Vidare funderar jag på minneshastighet, på senare tid har det ju kommit upp en hel del info som visar på att högre hastighet = högre fps i vissa spel.

Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart - 999

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart - 1499

Kan det vara värt prisskillnaden? Ska man köra 1 sticka eller 2?

Vidare behöver jag ett nätagg på cirka 550-650W, kylare till CPUn samt en lagringsHDD på 1tb, noll koll på vad som är bra idag.

Detta ska in i ett Define R4.

Tack på förhand.

Permalänk

Moderkortet klarar bara av oc hastighet till 3400mhrz men de kanske inte spelar så stor roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Kan det vara värt prisskillnaden? Ska man köra 1 sticka eller 2?

6700K har två minneskanaler, så du ska ha 2 eller 4 stickor. Med en sticka så får du bara ut halva bandbredden. Skillnaden i prestanda mellan 3000 MHz och 3600 MHz är nog ganska liten och inte värd skillnaden, samt att 3600 MHz kan vara svårt att få ut.

Skrivet av VG.:

Vidare behöver jag ett nätagg på cirka 550-650W, kylare till CPUn samt en lagringsHDD på 1tb, noll koll på vad som är bra idag.

Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 650W, bra pris just nu. jonnyGURU recension.
Kylare: Beror på din budget. Be-Quiet Pure Rock är hyffsat billig men bra, Noctua NH-U14S är lite dyrare men bättre.
Hårddisk: WD Blue 1TB, men 2TB-modellen är betydligt mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Hej, blir eventuellt att köpa in ovanstående. När det kommer till processor lutar det åt 6700K, har inga planer på SLI så kan detta moderkort fungera? Första bästa jag hittade. Blir eventuellt lite OC.

Vidare funderar jag på minneshastighet, på senare tid har det ju kommit upp en hel del info som visar på att högre hastighet = högre fps i vissa spel.

Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart - 999

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart - 1499

Kan det vara värt prisskillnaden? Ska man köra 1 sticka eller 2?

Vidare behöver jag ett nätagg på cirka 550-650W, kylare till CPUn samt en lagringsHDD på 1tb, noll koll på vad som är bra idag.

Detta ska in i ett Define R4.

Tack på förhand.

Detta hade jag tagit om du redan har skaffat något utav delarna.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Sticka så hade jag hellre tagit en även om man tappar lite prestanda, för att i framtiden enklare kunna uppgradera till större totalmängd.

Tror du kan klocka upp långsammare minnen till nästan samma hastigheter som snabbare märkta minnen, oavsett vilka du köper måste du in och pilla i bios för att de startar på en låg hastighet, är osäker på bägge om det verkligen är sant men har hört det för många ggr för negligera det totalt; om nån som vet bättre anser att jag är ute och cyklar så får denne gärna slå mig på fingrarna, är lite nyfiken på om det bara är skrönor eller verkligen stämmer.

Jag har ingen jättekoll på snabba minnen, men här var några 8GB-moduler om totalt 16GB
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/239648-gskill...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]