Permalänk
Snusfri

Liten pfsensedator?

Skall pensionera min gamla Asus RT-N56U router då den inte riktigt håller måttet längre och sponthänger sig allt för ofta.

Istället för att köpa en konsumentrouter ska jag "bygga" en egen lite kraftfullare sak och köra med pfsense.

Har kikat på Zotac Zbox CI323 nano som kostar runt 1500:- samt Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 som kostar 899:-

Nackdelen med brixen är att den inte har dubbla LAN men hade isf tänk köra med USB3 till ETH adapter, men vet inte riktigt hur pass bra det skulle fungera med pfsense.

Så det lutar mest Zotacen, men är det ett lämpligt val eller finns det bättre/billigare med dubbla nic?

Vill ha den så liten som möjligt helst, men en SFF-burk skulle även den kunna fungera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mellan dem två skulle jag iaf tveklöst tag Zotac maskinen. Väldigt mycket starkare och nyare arkitektur för CPU'n. Att den har två nätverksportar över GA maskinen är ännu trevligare. Visserligen något dyrare, men du får väldigt mycket mer. Zotacen är även fläktlös medans jag inte vet om GA maskinen är det, men iom att dem inte nämner det så antar jag att den har fläkt.

(Liten trivia är att gigabyte har skrivit fel på produkt beskrivningen. Arkitekturen heter Silvermont inte Silvermot.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att byta ut min pfSense HW till ngt nyare/snålare.
Har redan låda/PSU osv, så valet föll på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3376883

Permalänk
Medlem

Funderat på icke konsument-router, typ ubiquiti?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Om pfsense supportar det eller inte lär du nog inte få reda på förrän du redan köpt den. USB rent generellt suger så jag skulle personligen inte rekommendera det.

Vad är det som tänker i de tankarna? Det kan ju vara roligare men det finns ingen "reset" knapp om något går fel på något du bygger själv, bara en tanke.

Permalänk
Medlem

Ifall du inte har behov av att få ut 1gpbs mot internet hade jag kört på VLAN på en nätverksport. Misstänker att du ska köpa en switch också? Finns billiga och bra att få med VLAN stöd, t ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2978019

Permalänk
Snusfri

Har i dagsläget 250/100 fiber men funderar på att uppgradera till gbit.

Har redan en netgear GS105 switch som är ca 1-2 månader gammal.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Snusfri

Har kikat lite på eBay och hittat denna, skulle den med ett Intel Pro 1000 PT dual port klara av att skyffla tillräckligt med data på min gbitlina?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro