Jaha så nu gick mitt andra gtx 980 sönder

Permalänk
Medlem

Jaha så nu gick mitt andra gtx 980 sönder

Har haft strul med sli bygge med ett kort som jag köpt på fynd på netonnet som pajade, inga problem fick ett nytt och allt var fine...trodde jag...nu av nån anledning så funkar inte kortet jag fick så är tillbaka på 1 kort igen...

Frågan är om ett grafikkort som bränt(vilket ja antar de första kortet gjorde), ta sönder det andra och eller skada moderkortet i processen??

Isåfall borde ju netonnet bli återbetalnings skyldiga eller?

Permalänk
Medlem

Eller så är det ditt mobo som nu bränt sönder 2 st gtx 980 ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

@Bogey: så de kan gå åt de hållet också alltså, hmm så vad ska jag göra?

Permalänk
Skrivet av HandSolo:

@Bogey: så de kan gå åt de hållet också alltså, hmm så vad ska jag göra?

Om det är fel på PCI lanen så kan det leverera för mycket ström till grafikkortet som tillslut ev skulle kunna leda till att du bränner/kortsluter grafikkortet.
OT:Radeon blev ju av med deras PCI cert nu till deras RX480 då de kunde begära för mycket ström för pci lanen och därav kortsluta både moderkort och cpu. Nvidia o andra sidan brukar vara duktiga på att hålla tillbaks med strömmen så jag skulle lägga min röst på att det är ditt moderkort som det är fel på.
Får jag fråga om du har ett Asrock moderkort? har personligen bara haft strul med dem

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå din fundering, men om du kör ett grafikkort åt gången funkar allt bra då?

Att stoppa i trasiga grafikkort brukar inte paja moderkortet såvida det inte är kortis på stiften in i PCI-porten.

Btw har du tillräckligt med kräm i nätagget?
Belastar du nätagget för hårt så sjunker volten och då kompenserar den med mer ampere, då brinner saker o ting upp.

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Ursäkta ordspråket men jäkla skit

Jag har ett asus z97 pro gamer moderkort

Har haft lite funderingar på just moderkort precis innan detta hände, då jag haft oförklarliga fenomen i win som jag endast kunnat binda ihop med just mobo problem

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Jag har inte testat att köra de som verkar paj nu i första pcie sloten men ska göra de imorgon på dagen, men nästan hundra på att det är paj.

De hände natten mellan ons-tord, då försvann drivrutinerna och jag installerade om dem och då funkar första kortet men andra får jag kod 43 på i enhetshanteraren precis samma symtom som jag hade innan mitt förra gick sönder :/

Jag har ett evga 1300 agg hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Om det är fel på PCI lanen så kan det leverera för mycket ström till grafikkortet som tillslut ev skulle kunna leda till att du bränner grafikkortet.
Radeon blev ju av med deras PCI cert nu till deras RX480 då de kunde begära för mycket ström för pci lanen och därav kortsluta både moderkort och cpu. Nvidia o andra sidan brukar vara duktiga på att hålla tillbaks med strömmen så jag skulle lägga min röst på att det är ditt moderkort som det är fel på. Får jag fråga om du har ett Asrock moderkort?

Föstår inte vad Radeon hade med detta att göra.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Radeon blev ju av med deras PCI cert nu till deras RX480 då de kunde begära för mycket ström för pci lanen och därav kortsluta både moderkort och cpu.

Jag undrar om de hade fått ha kvar den även om den drog <75W genom PCI-E slotten iom deras helt icke-standardiserade 6-pin som är byggd som en 8-pin. (Den kan dra ström genom sense pins'en vilket ger den kapaciteten utav en 8-pin.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

BTW jag har ju ett sånt här som ligger o blir dammigt, går de att gibba på en sån här? Fråga inte varför jag har den

https://www.inet.se/produkt/1903002/asrock-c226-ws-ecc#specs

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AmdX2:

Föstår inte vad Radeon hade med detta att göra.

Man ska aldrig låta ett gyllene tillfälle att sparka på den döda hästen en extra gång låta sig passera! /s

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bara att beställa ett nytt mobo antar jag då, elller går de att testa om resten funkar på mitt asrock mobo som ligger innan jag beställer nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Föstår inte vad Radeon hade med detta att göra.

Eller ASRock... jag tror mer på dåligt nätaggregat när kortet dör vid SLI.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fel på nätagget?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Frågan är om ett grafikkort som bränt(vilket ja antar de första kortet gjorde),

Du vet inte vad det är för fel alltså? Hur vet man att ett grafikkort är "bränt"? Jag vet att Netonnet inte är särskilt kompetenta på att felsöka till synes trasiga komponenter, men har du själv gjort en ordentlig felsökning?

Permalänk
Medlem

@Maho: nätagget är nytt, ett evga 1300

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: När jag satte ihop sli första gången med kortet från netonnet och körde igång ett benchmark så gick de 5 sek sen sprakade det till och datorn dog, reagerade inte så mycket då på de,,,det var senare som min polare som var med som uppmärksamande mig på att de lät precis som när man får kortis så därav nu senare så drar jag den slutsatsen.
Jag testade kortet i en annan datorn men likadant resultat som i min... ingen bild vid uppstart när enbart den var inkopplad.

Men fick ett nytt kort ju och sen har de funkat i 3 veckor ungerfär fram tills nu...så känns som detta är en fortföljning på den incidenten MEN då tycker ju jag rent logiskt sett att de är netonet som borde hållas ansvariga eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Men fick ett nytt kort ju och sen har de funkat i 3 veckor ungerfär fram tills nu...så känns som detta är en fortföljning på den incidenten MEN då tycker ju jag rent logiskt sett att de är netonet som borde hållas ansvariga eller hur?

Tyvärr är det nog inte det, men sen kan man få vissa saker man inte har rätt till genom olika former av goodwill.

Det är inte så att du använt någon modulär kabel från ett annat nätaggregat, alternativt kopplat någon fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@Sveklockarn: När jag satte ihop sli första gången med kortet från netonnet och körde igång ett benchmark så gick de 5 sek sen sprakade det till och datorn dog, reagerade inte så mycket då på de,,,det var senare som min polare som var med som uppmärksamande mig på att de lät precis som när man får kortis så därav nu senare så drar jag den slutsatsen.
Jag testade kortet i en annan datorn men likadant resultat som i min... ingen bild vid uppstart när enbart den var inkopplad.

Men fick ett nytt kort ju och sen har de funkat i 3 veckor ungerfär fram tills nu...så känns som detta är en fortföljning på den incidenten MEN då tycker ju jag rent logiskt sett att de är netonet som borde hållas ansvariga eller hur?

Låter ju som att det är kortslutning, har du satt dit distanser när du monterade moderkortet ?. kolla noga så att du har rätt kablar kopplade.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Ja de ska dem ha eloge för att de var inga problem när kortet inte funkade att få ett nytt men visst allt har sina gränser....förbenat surt om man själv ska köpa nytt mobo, gpu

Njae jag bytte agg då precis ett de första kortet "small" och då använde jag faktiskt dem modulära kablarna som satt i chassit till de nya agget, men drog om allt o avände dem nya kablarna dagen efter då dem var slevade... (jag byggde om chassit med lite led)

Men inte borde de spela roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Njae jag bytte agg då precis ett de första kortet "small" och då använde jag faktiskt dem modulära kablarna som satt i chassit till de nya agget, men drog om allt o avände dem nya kablarna dagen efter då dem var slevade... (jag byggde om chassit med lite led)

Men inte borde de spela roll?

Du kan räkna med att kablarna är specifika till nätdelen.

Det finns inga garantier att de har samma interna dragning bara för att de råkar komma från samma tillverkare eller t.o.m. samma modellserie. Jag höll på att elda upp saker i min dator för att jag trodde att modulära kablar till Corsair AX-serien var samma, vilket de inte var trots att kontakterna (som är en standardgrej) är samma.

Som tur var hade Corsair en liten vit text på kontakten där det stod ett annat AX-modellnummer, men för en konsument kan det ju verka som att det bara är effekten som skiljer dem åt.

Har du verifierat med något instrument att det är samma interna dragning i kablarna? Annars sätter jag en femma på att vi just hittat varför du eldar upp saker i din dator.

derpstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@Sveklockarn: Ja de ska dem ha eloge för att de var inga problem när kortet inte funkade att få ett nytt men visst allt har sina gränser....förbenat surt om man själv ska köpa nytt mobo, gpu

Njae jag bytte agg då precis ett de första kortet "small" och då använde jag faktiskt dem modulära kablarna som satt i chassit till de nya agget, men drog om allt o avände dem nya kablarna dagen efter då dem var slevade... (jag byggde om chassit med lite led)

Men inte borde de spela roll?

Det spelar en förbannat stor roll.. Använd aldrig kablar gjorda för ett annat nätagg än det du har!! Garanterat därför du håller på att grilla dina kort, är ju garanterat något fel på kablarna!

Uppbyggnaden inuti modulära kablar kan skilja ganska rejält...

Här är en på reddit som stekte en hårddisk, finns många fler exempel om du googlar runt lite.

https://m.reddit.com/r/hardware/comments/2v42b1/psa_modular_p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@Bogey: så de kan gå åt de hållet också alltså, hmm så vad ska jag göra?

Yepp, all hårdvara du kopplat till det systemet påverkar givetvis.

Högoddsare brukar vara, nätagg, mobo, gpu, men även felaktigheter i minnen, okända inkompablitetsproblem och ren o skär "skit bakom ratten".. Dvs de eventuella fel DU ställer med, som att inte stänga av, jorda dig, koppla fel etc.

Du skulle behöva kolla rubb o stubb, men då behöver du mera dator system att prova din nuvarande hårdvara och det är även det en risk att det äter upp mer hårdvara.

Köp aldrig vital och dyr hårdvara som begagnat på ställen som säljer per postorder. Googla dina varianter utav gkort och leta problem. samma med ditt mobo och nätagg i kombo med din Gpu.

Du kan försöka igen att få ett nytt, men ta det försiktigt pga du redan gjort den saken

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandSolo:

@jompenleet: Ursäkta ordspråket men jäkla skit

Jag har ett asus z97 pro gamer moderkort

Har haft lite funderingar på just moderkort precis innan detta hände, då jag haft oförklarliga fenomen i win som jag endast kunnat binda ihop med just mobo problem

Otroligt dåligt att du inte erkände detta till Netonnet. Det här visar hur kundorienterade netonnet faktiskt är, men nu kan man nog tycka att det är dags att reklamera moderkortet och grafikkortet den här gången. Har du ingen garanti kvar på moderkort så borde det faktiskt inte vara netonnet som ska stå för ytterligare ett nytt grafikkort (ja det är netonnet som får betala om reklamationen inte går igenom hos asus eller msi eller vilken generalagent dom har för just ditt kort) och en felaktig reklamation kan kosta netonnet den lilla vinsten av flera tiotals sålda grafikkort sammanlagt i förlust.

Permalänk
Administrativ avgift

@HandSolo: Troligtvis bara måndagsexemplar men jag skulle byta ut nätaggregatet endå då det kan döda grafikkort om det är av sämre kvalitet och skickar ut strömspikar. Även om jag nu vet att jag kör lite premium nätagg men skulle det döda någon komponent skulle jag byta ut det ögonabums.

Kan tipsa om RMX/RMI eller ett G2(om det skiljer hundralappar)

Med tanke på att det är Netonnet kan du lämna in nätaggregatet i samband med grafikkortet som en Kombo (Rekommenderar inte detta då om det är fel på ditt nätaggregat så är det ditt fel, om du nu inte köpt det på NON)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@datornoob123: Jag hade inga problem med moderkortet förrän jag köpte grafikkortet av netonnet då fick jag ju ett nytt kort av dem, men de är nu de spökar igen förmodligen pågrund av första incidenten.

Permalänk
Medlem

@andra94: Efter första incidenten så köpte jag direkt ett nytt agg av just netonnet så där känner jag mig lugn

Permalänk
Medlem

När jag kom hem igår kväll och satte mig för o "spekulera" lite så upptäckte jag till min förvåning att då hade OS hittat båda korten igen och sli funkade, då testade jag båda korten i ett annat system och där funkar dem så jag drog slutsatsen att de måste vara mobo då så har bestältt ett.
Hade ni dragit samma slutsats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

@Sveklockarn: När jag satte ihop sli första gången med kortet från netonnet och körde igång ett benchmark så gick de 5 sek sen sprakade det till och datorn dog, reagerade inte så mycket då på de,,,det var senare som min polare som var med som uppmärksamande mig på att de lät precis som när man får kortis så därav nu senare så drar jag den slutsatsen.
Jag testade kortet i en annan datorn men likadant resultat som i min... ingen bild vid uppstart när enbart den var inkopplad.

Men fick ett nytt kort ju och sen har de funkat i 3 veckor ungerfär fram tills nu...så känns som detta är en fortföljning på den incidenten MEN då tycker ju jag rent logiskt sett att de är netonet som borde hållas ansvariga eller hur?

Reagerar du inte när det sprakar i datorn och den sen dör?? Där är det stora problemet anser jag
Har du gjort fel i bygget så något kortas så kan du Inte kräva något från Netonnet

Permalänk
Avstängd

Inte så att du har PCI-E energisparläge igång? Dvs moderkortet stänger ner PCI/PCI-E slotts efter ett tag.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047