Gratis, liknande program som adobe illustrator?

Permalänk
Medlem

Gratis, liknande program som adobe illustrator?

Hallå!

Tänkte höra mig för här om det finns något program som är typ som adobe illustrator fast gratis?
Vilket är bäst om det finns flera?
Har lite .ai filer jag vill pilla med, men vill inte lägga flera tusen på det, samtidigt som jag helst slipper ladda ner olagliga crackade grejer som jag inte kan få funka ändå

Tack!

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Gimp

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova Trial-versionen av Illustrator? 30 dagar, kanske räcker för det du tänker göra?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det fria alternativet till Adobe Illustrator är nog allt Inkscape.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Hallå!

Tänkte höra mig för här om det finns något program som är typ som adobe illustrator fast gratis?
Vilket är bäst om det finns flera?
Har lite .ai filer jag vill pilla med, men vill inte lägga flera tusen på det, samtidigt som jag helst slipper ladda ner olagliga crackade grejer som jag inte kan få funka ändå

Tack!

Skrivet av EC87:
Skrivet av Gropenator:

Det fria alternativet till Adobe Illustrator är nog allt Inkscape.

Inkscape är alternativet för vektorgrafik. Gimp är för rastergrafik (dvs Photoshopapproximationen).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Hallå!

Tänkte höra mig för här om det finns något program som är typ som adobe illustrator fast gratis?
Vilket är bäst om det finns flera?
Har lite .ai filer jag vill pilla med, men vill inte lägga flera tusen på det, samtidigt som jag helst slipper ladda ner olagliga crackade grejer som jag inte kan få funka ändå

Tack!

Inte helt gratis men 419kr kanske kan vara värt det, ska vara väldigt bra har jag läst.
https://affinity.serif.com/en-us/designer/

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Har lite .ai filer jag vill pilla med, men vill inte lägga flera tusen på det, samtidigt som jag helst slipper ladda ner olagliga crackade grejer som jag inte kan få funka ändå

Du kan få hela Creative Suite 2 gratis ifrån Adobe.
https://www.cnet.com/news/adobe-releases-creative-suite-2-for...
https://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/cs2-product-downloa... (kräver gratis Adobe-konto)

Fungerar hur bra som helst och fortfarande vassare än många alternativ. Själv använder jag Photoshop 9.0 därifrån under Windows 10.

I annat fall kan du kolla efter alternativ här:
http://alternativeto.net/software/adobe-illustrator/

Men då du redan har AI-filer, så rekommenderar jag dig att antingen köra in CS2 eller köra en testversion (30 dagars) för att konvertera filerna till ett öppet format.

Permalänk
Medlem

Inkscape är det som kommer närmast Illustrator gratisvägen.

Men just nu kan du beta-testa Affinity designer för windows som hanterar både Vektor och rastergrafik. Fullspäckad designapplikation för allt grafiskt material. Den har stöd för både Photoshop och Illustrators filer, och mycket mer. Illustrator får äntligen én riktig utmanare på Windows

Har själv använt det i några månader, och kommer köpa det när det släppts för windows. Föredrar den framför illustrator eftersom den har ett nytt innovativt sätt att arbeta med vektorgrafik, känns snabbare och smidigare att utföra saker.

https://affinity.serif.com/en-gb/windows/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Öppna/ spara i AI?

@Florrpan:

Hej,
går det att spara i AI och öppna Ai filer samt CRD filer?

Eilert

Permalänk
Medlem

inte gratis men du har coreldraw testversion på 30 dagar utan begränsing där kan du hantera dina ai filer etc

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Affinity

@Xnet:

Jag menade att spara till Ai/ CDR .

Köpte CDR studentversion men gick inte att installera. Saknades någon cmi fil, fick ingen hjälp från Corel.

Har laddat ned Affinity och skall pröva. Men tryckerier vill ju ha allt i AI så vad sparar jag här då? Ser inte att det finns att spara/exportera Ai

Permalänk
Medlem
Skrivet av esab:

@Florrpan:

Hej,
går det att spara i AI och öppna Ai filer samt CRD filer?

Eilert

Ingen aning om vad CRD filer är. Men Affinity Designer är väldigt kompatibelt med andra filtyper.

Tagit från deras lista:
https://affinity.serif.com/en-gb/designer/full-feature-list/

Full Open or Import List

Adobe® Photoshop® PSD
Adobe® Illustrator® AI (containing PDF stream)
PDF
SVG
EPS
Adobe® FreeHand® (versions 9 to 11)
PNG
TIFF
JPG
GIF
EXR (Open EXR)
HDR (Radiance)
Affinity Photo native file
Affinity Designer native file

Full Save or Export List

Adobe® Photoshop® PSD
PDF (can be opened in Adobe® Illustrator®)
SVG
EPS
TIFF
PNG
JPG
GIF
EXR (Open EXR)
HDR (Radiance)
Affinity Designer (Affinity common file format)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Öppna spara Ai

@Florrpan:

Skall vara CDR CorelDraw.

Har du prövat öppna AD i Illustrater och sett om banor stämmer etc?

Är AD mer ett bildbehandlingsprogram mer än vector? Hittar ingen tracefunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esab:

@Florrpan:

Skall vara CDR CorelDraw.

Har du prövat öppna AD i Illustrater och sett om banor stämmer etc?

Är AD mer ett bildbehandlingsprogram mer än vector? Hittar ingen tracefunktion.

Nej, men jag har pratat med andra som gjort det utan att ha fått några problem. I slutändan är ju vectorer just det, vectorer, och alla program bör kalkylera det likadant.

AD är ett grafiskt program mer inriktat mot skapande av grafik och bilder. Den har också en miljö för att arbeta med pixlar. Men ren bildbehandling är det inte.

Imagetrace vet jag inget om, tror det är ett planerat verktyg för framtiden. Går ju att använda Inkscapes trace annars, som är gratis, för att sedan importera till AD.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@esab:

spara i EPS

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Libreoffice innehåller ett ritprogram, Draw och det är gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.