Har inbyggda nätverkskortet gett upp? Ingen uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Har inbyggda nätverkskortet gett upp? Ingen uppkoppling.

Någonting spökar i min dator just nu.
Är det inte det ena så är det det andra.
Senaste i raden just nu är att jag inte kommer ut på internet via kabel. Är det så enkelt att nätverkskortet har gett upp?
Jag använder mig av det inbyggda på mitt 5 år gamla GA-990FXA-UD3 från gigabyte. De första gångerna så gick det att lösa genom att högerklicka på nätverksikonen nere i högra hörnet och felsöka och sedan återställa nätverkskortet.
Men från och med idag fungerar detta inte längre, blev nu tvungen att använda en gammal usb-dongel så nu har jag härliga 2 utav 500mbit.
Har letet efter någon driver till moderkortet för att se om det fanns någon uppdatering men allt jag hittade var något som kallas Realtek LAN-optimiser och det var tydligen inte till någon hjälp. Har kollat igenom hela datorn efter virus med AVG och Malwarebytes så det är nog inte det heller.
Jag har provat flera av lan-portarna på fiber-noden men det är nog inte heller där felet ligger för Wifi och TV via bredbandet fungerar. Klassiska starta om noden fungerar inte heller. Noterbart är att lampan på lanporten på moderkortet lyser rött eller orange.
Så då återstår det bara att Lanporten/nätverkskortet är dött? Eller är det något jag kan ha missat i min felsökning?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Kan man fråga vilken operativ system du använder?

Är det möjligt för dig att ominstallera datorn?

Tycker det låter som något mjukvarufel (Men att den lyser rött på lan porten låter ju illa..)

Sist jag hade en bunt sådana problem , så löste de sig när jag uppdaterade min dator till windows 10, och det modekortet/systemet är säkert 3-4 år gammalt

Permalänk
Rekordmedlem

Att starta datorn via en live linux är ett bra sätt att felsöka sånt här, funkar det då vet du att det är ett mjukvarufel i win men strular det då också är det hårdvara eller nått utanför datorn, du har kollat så du vet att kablaget är ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeruel_2nd:

Kan man fråga vilken operativ system du använder?

Är det möjligt för dig att ominstallera datorn?

Tycker det låter som något mjukvarufel (Men att den lyser rött på lan porten låter ju illa..)

Sist jag hade en bunt sådana problem , så löste de sig när jag uppdaterade min dator till windows 10, och det modekortet/systemet är säkert 3-4 år gammalt

Jag har windows 7 installerat. Hoppade aldrig på att gratis få uppgradera till windows 10.
Men jag hade tänkt köpa mig en licens till nästa dator som ska vara Zen-baserad. Men om nu saker och ting börjar gå sönder kan inte Zen komma snabbt nog.

Att installera om windows är något av det sista jag provar tror jag. Tänker på allt som ska installerat igen och det är inte kul att dra hem på en 2 Mbit uppkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com